PL
Celem artykułu jest przedstawienie przeglądu tradycyjnych badań psychologicznych na temat satysfakcji zawodowej oraz aktualnych koncepcji teoretycznych dotyczących źródeł zaangażowania i motywacji wewnętrznej w kontekście kapitału intelektualnego. Autor prowadzi rozważania począwszy od klasycznego ujęcia satysfakcji w ujęciu statycznym i związanych z nią programów wzbogacania pracy wynikających z teorii właściwości pracy i koncepcji przywiązania organizacyjnego, aż po teorię autodeterminacji i nowoczesne koncepcje zaangażowania do pracy. Kładzie nacisk na współczesne teorie i koncepcje rozwijane w psychologii, natomiast stosunkowo rzadko wykorzystywane w praktyce zarządzania, akcentując potrzebę uświadamiania kadry zarządzającej w zakresie wykorzystywania naturalnego potencjału motywacji wewnętrznej i zaangażowania w ramach kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa.
EN
Celem artykułu jest przedstawienie przeglądu tradycyjnych badań psychologicznych na temat satysfakcji zawodowej oraz aktualnych koncepcji teoretycznych dotyczących źródeł zaangażowania i motywacji wewnętrznej w kontekście kapitału intelektualnego. Autor prowadzi rozważania począwszy od klasycznego ujęcia satysfakcji w ujęciu statycznym i związanych z nią programów wzbogacania pracy wynikających z teorii właściwości pracy i koncepcji przywiązania organizacyjnego, aż po teorię autodeterminacji i nowoczesne koncepcje zaangażowania do pracy. Kładzie nacisk na współczesne teorie i koncepcje rozwijane w psychologii, natomiast stosunkowo rzadko wykorzystywane w praktyce zarządzania, akcentując potrzebę uświadamiania kadry zarządzającej w zakresie wykorzystywania naturalnego potencjału motywacji wewnętrznej i zaangażowania w ramach kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa.