Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 43 | 2 | 9-20

Article title

Geobiznes

Content

Title variants

EN
Geobusiness

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Rewolucja informacyjna sprawiła, że przedsiębiorstwa działają zarówno w przestrzeni tra-dycyjnej, jak i wirtualnej. Ten drugi wymiar zmienia istniejące w przeszłości modele biznesu, a tym samym implikuje konieczność nieco odmiennego niż w czasach rewolucji przemysło-wej spojrzenia na znaczenie otoczenia i jego rolę w kształtowaniu przewag konkurencyj-nych przedsiębiorstwa. W artykule została przedstawiona autorska propozycja analityczna holistycznego spojrzenia na biznes, określona jako geobiznes. U podstaw tej koncepcji znajdują się trzy założenia: każda działalność gospodarcza prowadzona jest w geoprzestrze-ni, rynek, na którym konkurują przedsiębiorstwa, ewoluuje w kierunku rynku otwartego, pomiędzy geoprzestrzenią i biznesem istnieją silne współzależności.
EN
The information revolution has caused that the companies operate both in the traditional and virtual space. This second dimension changes the business models of the past, and thus implies the necessity to look slightly different on the meaning of the environment and its role in shaping the competitive advantages of the company than during the industrial revolution. This article presents an original analytical proposal of a holistic approach to business, referred to as geobusiness. At the core of this concept, there are three assumptions: each economic activity is carried out in geospace, the market on which the companies compete evolves into an open market, geospace and business are strongly interdependent.

Year

Volume

43

Issue

2

Pages

9-20

Physical description

Dates

published
2017-06-29

Contributors

  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

References

  • Accenture [2016], Accenture Technology Vision 2016, Report, www.accenture.com/pl-pl/insighttechnology-trends-2016, dostęp 12/11/2016.
  • Begg D., Fischer S., Dornbusch R. [2007], Mikroekonomia, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Chen St. [2005], Strategic Management of e-Business, West Sussex, John Wiley & Sons Ltd.
  • Cieślik J. [2011], Internacjonalizacja młodych innowacyjnych firm, Warszawa, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
  • Dobbs R., Ramaswamy S., Stephenson E., Viguerie S.P. [2014], Management intuition for the next 50 years, McKinsey & Company, September.
  • Hatch M. [2002], Teoria organizacji, Warszawa, PWN.
  • Hirt M., Willmott P. [2014], Strategic principles for competing in the digital age, McKinsey & Company.
  • Hook L. [2016], Review – ’The Sharing Economy’, by Arun Sundararajan, “Financial Times”, June 22
  • IBnGR [2013], Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski 2013, raport, Instytut Badań nad Gospodarka Rynkową, Warszawa.
  • Kotler Ph., Amstrong G., Saunders J., Wong V. [2002], Marketing. Podręcznik europejski, Warszawa, PWE.
  • Kuciński K. [2013], Geograficzna perspektywa gospodarki, w: Geografia ekonomiczna, K. Kuciński (red.), Warszawa, Oficyna Wydawnicza Wolters Kluwer business.
  • McKinsey [2011], Internet matters: The Net’s sweeping impact on growth, jobs, and prosperity, Report McKinsey Global Institute, May.
  • McKinsey [2012], Manufacturing the future: The next era of global growth and innovation, Report, McKinsey Global Institute, November.
  • Nottebohm O., Manyika J., Bughin J., Chui M., Syed A.R. [2012], Online and upcoming: The Internet’s impact on aspiring countries, Mc Kinsey Global Institute.
  • Olanrewaju T., Smaje K., Willmott P. [2014], The seven traits of effective digital enterprises, McKinsey & Company, May.
  • PAIiIZ [2015], Atrakcyjność inwestycyjna regionów 2015, raport, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Warszawa.
  • Pakulska T. [2014], Ryzyko lokalizacji przedsiębiorstw w warunkach gospodarki cyfrowej, w: Gospodarka w sieciach relacji, R. Sobiecki (red.), Lublin, KUL.
  • Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M. [2009], Korporacje transnarodowe a globalne pozyskiwanie zasobów, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M. [2015], Non-Equity Modes as International Business Strategy. From Ownership to Control, Lambert Academic Publishing.
  • Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M. [2016], Dekompozycja globalnego łańcucha wartości jako narzędzie realizacji strategii, w: Narzędzia w zarządzaniu przedsiębiorstwem. W kierunku nowego myślenia strategicznego, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Teluk T. [2004], IT w firmie, Gliwice, Helion.
  • WEB Index [2016], http://thewebindex.org, dostęp 12/11/2016.
  • WEF [2016], The Global Competitiveness Report 2015-2016, World Economic Forum, http://reports.weforum.org/global-competitiveness-report-2015-2016, dostęp 12/11/2016.
  • Wielki J. [2012], Modele wpływu przestrzeni elektronicznej na organizacje gospodarcze, Wrocław, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • World Bank [2016], Doing Business, Report, World Bank, www.doingbusiness.org/reports/globalreports/doing-business-2016.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_5604_01_3001_0010_4674
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.