Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 43 | 2 | 51-57

Article title

Jak zmienić kontakty w korzystne relacje – wyniki badań empirycznych

Content

Title variants

EN
How to change contracts into beneficial relationships – the results of empirical research

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł ma na celu uzyskanie odpowiedzi na dwa pytania badawcze. Po pierwsze, co w praktyce prowadzenia biznesu jest potrzebne do przekształcenia kontaktu w przynoszącą korzyść relację? I po drugie, czy liczne kontakty osobiste, czyli tak zwane „znajomości” są wystarczające do osiągnięcia trwałego sukcesu w budowaniu relacji biznesowych? Autorzy udzielili odpowiedzi na pytania korzystając z wyników badań przeprowadzonych wśród 419 przedsiębiorstw. W efekcie zaproponowali także schemat procesu rozwoju od kontaktu do korzystnej relacji.
EN
The aim of the article is to provide answers to two research questions. Firstly, what in business practice is needed to convert a contact into beneficial relationship. And secondly, whether numerous personal contacts, the so-called “connections” are sufficient to achieve sustained success in creating business relationships. The authors responded the questions by using the results of research conducted among 419 companies. As a result they proposed a scheme of the development process from contact to a beneficial relationship.

Year

Volume

43

Issue

2

Pages

51-57

Physical description

Dates

published
2017-06-29

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

References

  • Anderson J.C., Narus J.A. [1991], Partnering As A Focused Marketing Strategy, “California Management Review”, Vol. 33, No. 3, p. 95-113.
  • Blois K.J. [1997], When is a Relationship “A Relationship”, in: Relationships and Networks in International Markets, Gemünden H.G., Ritter T., Walter A. (eds.), Oxford, Elsevier Science.
  • Easton G. [1992], Industrial Networks: a Review, in: Industrial Networks. A New View of Reality, Axelsson B., Easton G. (eds.), UK, Routledge.
  • Farrelly F., Quester P. [2003], The effects of market orientation on trust and commitment: The case of the sponsorship business-to-business relationship, “European Journal of Marketing”, Vol. 37, No. 3/4, p. 530-553.
  • Ford D. [1980], The Development Of Buyer-Seller Relationships in Industrial Markets, “European Journal of Marketing”, Vol. 13, No. 5/6, p. 339-354.
  • Ford D., Håkansson H. [2006], IMP – some things achieved: much more to do, “European Journal of Marketing”, Vol. 40, No. 3/4, p. 248-258.
  • Forsgren M., Holm U., Johanson J. (eds.) [2015], Knowledge, Networks and Power – The Uppsala School of International Business, Palgrave Macmillan.
  • Håkansson H. (ed.) [1982], International Marketing and Purchasing of Industrial Goods. An Interaction Approach, John Wiley & Sons.
  • Håkansson H., Ford D. [2002], How should companies interact in business networks?, “Journal of Business Research”, No. 55, p. 133-139.
  • Håkansson H., Henders B. [1992], International Co-operative Relationships in Technological Development, in: Managing Networks in International Business, M. Forsgren, J. Johanson (eds), Philadelphia, Gordon and Breach, p. 32-46.
  • Håkansson H., Waluszewski A. [1992], Managing Technological Development: IKEA, the environment and Technology, London, Routledge.
  • Holmund M., Törnroos J.Å. [1997], What are relationships in business networks, “Management Decision”, Vol. 35, No. 4, p. 304-309.
  • Johanson J., Mattsson L.G. [1987], Interorganizational Relations in Industrial Systems: A Network Approach Compared with the Transaction-Cost Approach, “International Studies of Management & Organisation”, Vol. 17, No. 1, p. 34-48.
  • Leszczyński G. [2014], Adaptacja w relacjach business-to-business. Uwarunkowania i efekty, Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
  • Morgan R.M., Hunt S.D. [1994], The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing, “Journal of Marketing”, Vol. 58, No. 3, p. 43-48.
  • Ratajczak-Mrozek M. [2009], Główne cechy relacji sieciowych przedsiębiorstw (podejście sieciowe, network approach), „Organizacja i Kierowanie. Organization and Management”, nr 4, s. 75-83.
  • Szymura-Tyc M. [2015], Internacjonalizacja, innowacyjność i usieciowienie przedsiębiorstw. Podejście holistyczne, Warszawa, Difin.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_5604_01_3001_0010_4679
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.