Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 47 | 2 | 21-27

Article title

Mała firma niszowa – próba zdefiniowania

Authors

Content

Title variants

EN
Small niche company – an attempt to define

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Głównym celem artykułu jest wskazanie – na podstawie analizy literatury oraz wyników badań własnych autora – przesłanek wyboru strategii niszy rynkowej oraz implementacji marketingu niszowego przez małe firmy, często o charakterze rodzinnym, a także omówienie podstawowych kryteriów wykorzystywanych w celu wyodrębnienia kategorii „firma niszowa”. Zdaniem autora, koncentracja w niszy jest atrakcyjnym sposobem działania dla małych firm i sposobem konkurowania. Przemawiają za tym następujące argumenty: uzyskiwanie wyższej rentowności sprzedaży, ochrona przed globalnymi konkurentami sprzedającymi tanio i masowo, bliższy kontakt z klientami oraz długoterminowy rozwój firm. Dzięki temu unikają one nadmiernego ryzyka, a tym samym ograniczają zagrożenie ponoszenia strat.
EN
The main purpose of this article is to point out – on the basis of literature analysis and Au-thor’s own research results – the rationale for selecting strategies of a market niche and implementing niche marketing by small companies, often of a family nature, as well as to discuss the main criteria used to identify the category of a “niche company”. According to the Author, the concentration in a niche is an attractive course of action for small compa-nies and a manner of competition. The following arguments support the above: obtaining a higher return on sales, protection against global competitors selling cheaply and in masses, closer contact with customers and a long-term development of companies. This way they can avoid excessive risk, and thus reduce the risk of incurring losses.

Year

Volume

47

Issue

2

Pages

21-27

Physical description

Dates

published
2018-06-30

Contributors

author
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

References

  • Burke G.I., Jarratt D.G. [2004], The influence of information and advice on competitive strategy definition in small- and medium-sized enterprises, “Qualitative Market Research: An International Journal”, Vol. 7, No. 2, p. 126-138.
  • Dalgic T. [2006], Handbook of Niche Marketing, Principles and Practice, NY, Best Business Books and The Haworth Press Inc.
  • Dalgic T., Leeuw M. [1994], Niche Marketing Revisited: Concept, Applications and Some European Cases, “European Journal of Marketing”,Vol. 28, No. 4, p. 39-55.
  • Kinra N. [1995], Strategic dimensions in marketing planning: large versus small/medium companies in the Indian television market, “Marketing Intelligence & Planning”, Vol. 13 No. 4, p. 34-44.
  • Klimek J. [2009], A co z naszą przedsiębiorczością?, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Klimek J. [2009], Hermeneutyka przedsiębiorczości, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Klimek J., Klimek S. [2016], Przedsiębiorczość bez tajemnic, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Kotler Ph, Armstrong G, Saunders J, Wong V. [2002], Marketing, Podręcznik Europejski, Warszawa, PWE.
  • Leszczewska K. [2012], Wyróżnianie rodzinności jako specyficznej cechy prowadzenia działalności gospodarczej, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Wydawnictwo San, Tom XIII, Zeszyt 7, s. 98.
  • Leszczewska K. [2015], Zachowania firm rodzinnych w niestabilnym otoczeniu w Polsce, w: Przeciwdziałanie turbulencjom w gospodarce, R. Sobiecki, (red. nauk.), Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Linneman E.R., Stanton L.J. [1991], Making Niche Marketing Work, New York, McGraw-Hill.
  • Marjański A. [2012], Sukcesja jako wyróżnik przedsiębiorstwa rodzinnego, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Wydawnictwo San, Tom XIII, Zeszyt 7.
  • McAuley, A. [1993], The perceived usefulness of export information sources, “European Journal of Marketing”, Vol. 27 No. 10, pp. 52-64.
  • McCarthy B., Leavy B. [2000], Phases in the strategy process: an exploratory study of Irish SMEs, IBAR, Vol. 21, No. 2, pp. 55-80.
  • Obłój K. [2007], Strategia organizacji, Warszawa, PWE, s. 125-148.
  • Parrish E.D., Cassill N.L.,Oxenham W. [2006], Niche market strategy in the textile and apparel industry, “Journal of Fashion Marketing and Management”, Vol. 10, No. 4, p. 420.
  • Połomska-Jesionowska A.[ 2010], Specyfika współdziałania gospodarczego małych przedsiębiorstw z innymi podmiotami rynku, „Zarządzanie przedsiębiorstwem”, UE Wrocław, Nr 2, s. 45-46.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_5604_01_3001_0012_4726
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.