Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 55(13) | 83-103

Article title

Wsparcie dziadków i prężność a relacje z rówieśnikami u adolescentów z rodzin samotnych matek

Content

Title variants

EN
Support of grandparents, relationships with peers, and resilience in adolescents brought up by single mothers

Languages of publication

Abstracts

EN
The purpose of the study was to determine the relationships between grandparents’ support, communication with peers, and resilience among adolescents with single mothers. Also, the role of gender in the above-mentioned phenomena was looked at. The study was conducted using the Berlin Social Support Scales (BSSS), the proprietary Scale of Communication of Adolescents with Peers (SKAR); Resilience Measurement Scale SPP-18, as well as a personal survey. The sample included 145 adolescent girls and 137 boys. The results showed that, when it comes to communication with their peers, the participants of the study did not significantly differ from each other. The boys were significantly more resilient, while the girls seeked and received their grandparents’ support significantly more often. In both groups, significantly positive relationships were observed between resilience, grandparents’ support, and openness in communication with peers. This result is in opposition to the relationships with difficult communication. In conclusion, the gender of adolescents plays an important role in using resources and in shaping relationships with peers.
PL
Celem badań było sprawdzenie występowania różnic oraz związków między wsparciem dziadków i prężnością adolescentów a komunikowaniem się z rówieśnikami u badanych z rodzin samotnych matek, a także oszacowanie w tym związku roli płci badanych. Badania za pomocą Berlińskich Skal Wsparcia Społecznego (BSSS), autorskiej Skali Komunikowania się Adolescentów z Rówieśnikami (SKAR); Skali do Pomiaru Prężności – SPP-18 oraz ankiety osobowej przeprowadzono wśród 145 dorastających dziewcząt i 137 chłopców. Wyniki pokazały, że pod względem komunikowania się z rówieśnikami badani istotnie nie różnią się między sobą. Chłopcy mają istotnie wyższą prężność, dziewczęta znacząco bardziej poszukują i więcej otrzymują wsparcia od dziadków. Ponadto dla obydwu grup stwierdzono istotną statystycznie dodatnią korelację pomiędzy prężnością, wsparciem dziadków a otwartością w komunikowaniu się badanych z rówieśnikami. Przeciwnie niż do związku z komunikacją trudną. Wnioskując, płeć adolescentów odgrywa znaczącą rolę w korzystaniu z zasobów w kształtowaniu komunikowania się z rówieśnikami.

Year

Issue

Pages

83-103

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
896486

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_5604_01_3001_0012_4757
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.