Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 52 | 4(198) | 964-973

Article title

Marketing orientation of tour operators on the European travel agency market

Content

Title variants

PL
Orientacja marketingowa touroperatorów na europejskim rynku biur podróży

Languages of publication

Abstracts

PL
Artykuł przedstawia zagadnienia wdrażania koncepcji marketingowej do działalności podmiotów rynku biur podróży, na przykładzie touroperatorów. Przedstawione zostały kwestie istoty orientacji marketingowej i fazy jej rozwoju. Następnie przedstawiono informacje teoretyczne dotyczące funkcjonowania rynku biur podróży wraz ze wskazaniem na procesy zachodzące na tym rynku. Określano zatem miejsce touroperatorów na rynku turystycznym oraz przedstawiono bardziej szczegółowo problematykę kształtowania orientacji marketingowej przez touroperatorów. Omówione zostały powiązania podmiotów w systemie kreowania orientacji marketingowej na rynku biur podróży oraz czynniki, które ją determinują. Zaprezentowana została syntetycznie metodyka przeprowadzonych badań empirycznych oraz wyniki badań poziomu orientacji marketingowej touroperatorów działających w Polsce i wybranych krajach europejskich. Badanie przeprowadzono w drugiej połowie 2016 roku na podstawie badań ankietowych. Badaniami objęto 204 touroperatorów z Polski i 176 z wybranych krajów europejskich. Celem opracowania jest zaprezentowanie koncepcji orientacji marketingowej touroperatorów, wraz z prezentacją wyników badań oceny poziomu orientacji marketingowej touroperatorów funkcjonujących w Polsce i wybranych krajach europejskich. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny.
EN
The article addresses implementing the marketing concept to the activities of travel agency market entities using the example of tour operators. The issues of the essence of marketing orientation and the stages of its development are presented. Then, theoretical information on the functioning of the travel agency market is given, along with an indication of the processes taking place in this market. Therefore, the paper discusses the position of tour operators on the tourism market and the problem of shaping the marketing orientation by tour operators in more detail. The relationships of entities in the system of creating marketing orientation on the travel agency market and the factors that determine it are presented. The methodology of the empirical research and the results of research on the level of marketing orientation of tour operators operating in Poland and selected European countries are described synthetically. The study was conducted in the second half of 2016 based on a survey. The research covered 204 tour operators from Poland and 176 from selected European countries. The study aims to present the concept of tour operators’ marketing orientation, together with the presentation of the results of research assessing the level of marketing orientation of tour operators operating in Poland and selected European countries. The work is theoretical and empirical.

Year

Volume

52

Issue

Pages

964-973

Physical description

Dates

published
2020

Contributors

  • Faculty of Management and Social Communication, Jagiellonian University in Krakow, Poland

References

  • Kotler Ph. Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebethner & Ska; 1994.
  • Lado N, Maydeu-Olivares A, Rivera J. Measuring market orientation in several populations. A structural equations model. European Journal of Marketing. 1998:32(1/2).
  • Kaczmarczyk S, Pałgan P. Marketing w przedsiębiorstwie. Ujęcie zarządcze i systemowe z przykładami. Gdańsk: Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr; 2005.
  • Andruszkiewicz K (ed.). Marketing. Toruń: TNOiK; 2001.
  • Bielski I. Marketing w przedsiębiorstwie. Poszukiwanie efektywności. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego; 2002.
  • Daszkowska M. Fazy rozwoju marketingu usług w Polsce. In: Garczarczyk J, Rogoziński K (eds.). Marketing w usługach. Poznań: Akademia Ekonomiczna w Poznaniu; 1994.
  • Garbarski L, Rutkowski I, Wrzosek W. Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. Warszawa: PWE; 1998.
  • Kotler Ph, Keller K. Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis; 2012.
  • Mazur J, Sznajder A. Marketingowa orientacja przedsiębiorstw. Warszawa: Wyższa Szkoła Handlu i Prawa w Warszawie; 1988.
  • Panasiuk A. Usługi pocztowe. Rynek. Marketing. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2003.
  • Panasiuk A (ed.). Marketing w turystyce i rekreacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2013.
  • Rosa G. Marketing jako sposób wzmacniania pozycji konkurencyjnej na rynku usług transportowych. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego; 2002.
  • Mazurek-Łopacińska K. Orientacja na klienta w przedsiębiorstwie. Warszawa: PWE; 2002.
  • Skrzypek A. Satysfakcja i lojalność klienta w konkurencyjnym otoczeniu. Problemy Jakości. 2007;7.
  • Panasiuk A. Koncepcja orientacji marketingowej touroperatorów. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. 2017;473.
  • Konieczna-Domańska A. Biura podróży na rynku turystycznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2008.
  • Yale P. Działalność turoperatorska. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza i Życie; 2001.
  • Michalska-Dudek I, Przeorek-Smyka R. Marketing biur podróży. Warszawa: C.H. Beck; 2010.
  • Panasiuk A (ed.). Regulacja a orientacja marketingowa touroperatorów. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego; 2017.
  • Panasiuk A. Rynek turystyczny. Struktura, Procesy, Tendencje. Warszawa: Difin; 2019.
  • Steenkamp J-B. The relationship between price and quality in the market place. De Economist. 1988;136(4).
  • Stamatis DH. Total Quality Service. Florida: St. Lucie Press; 1996.
  • Łańcucki J. Jakość a satysfakcja klienta w usługach. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. 2012;264.
  • Panasiuk A, Dobska M, Urban W. Metodyka pomiaru jakości usług. Warszawa: Texter; 2016.
  • Kohli AK, Jaworski BJ. Market Orientation: Antecedents and Consequences. The Journal of Marketing. 1993;57.
  • Kohli AK, Jaworski BJ. Market Orientation: The Construct, Research Propositions, and Managerial Implications. The Journal of Marketing. 1990;54.
  • Kohli AK, Jaworski BJ, Kumar A. MARKOR, A measure of market Orientation. Journal of Marketing Research. 1993;30(4).
  • Narver JC, Slater SF. The effect of a marketing orientation on business profitability. Journal of Marketing. 1990;54(4).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
30145262

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_5604_01_3001_0014_6067
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.