Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | XII(3 (36)) | 45-70

Article title

Stres nauczycieli w kontekście pandemii koronawirusa COVID-19 – perspektywa relacji nauczyciel-uczeń

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Przedmiotem artykułu jest stres zawodowy doświadczany przez nauczycieli w dobie pandemii koronawirusa COVID-19. Punktem wyjścia prowadzonych w tekście rozważań uczyniono specyfikę pracy w zawodzie nauczyciela – zaliczanego do grupy profesji pomocowych – stanowiącą źródło szeregu obciążeń i napięć, które w kolejnej części tekstu przedstawione zostały z perspektywy stresu doświadczanego przez ogół ludzi w trakcie pandemii. Następnie, wykorzystując wyniki wybranych analiz, skoncentrowano się na obciążeniach zawodowych nauczycieli będących pochodną pracy zdalnej, ze szczególnym uwzględnieniem obciążeń wynikających bezpośrednio lub pośrednio z szeroko pojmowanych relacji interpersonalnych z uczniami. W podsumowaniu artykułu zaproponowano szereg rozwiązań, których wprowadzenie mogłoby okazać się przydatne z punktu widzenia wzmocnienia zdolności nauczycieli do radzenia sobie ze stresem.

Year

Volume

Pages

45-70

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

References

  • Antonovsky, A. (1996). The salutogenic model as a theory to guide health promotion. Health Promotion International, 11(1), 11–18.
  • Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  • Bennett, N., Lemoine, G. J. (2014). What a difference a word makes: Understanding threats to performance in a VUCA world. Business Horizons, 57, 311–317.
  • Bieganowska-Skóra, A., Pankowska, D. (2020). Raport z badań nad samopoczuciem uczniów w e-szkole. Lublin: UMCS.
  • Bigaj, M., Dębski, M. (2020). Subiektywny dobrostan oraz higiena cyfrowa w czasie edukacji zdalnej. W: G. Ptaszek, G. D. Stunża, J. Pyżalski,, M. Dębski, M. Bigaj, Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? (75-111). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Bilicki, T. (2020). Jak pracować z uczniem w kryzysie w czasie pandemii COVID-19? W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (16-19). Warszawa: EduAkcja.
  • Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woddland, L., Wessely, S., Greenberg, N., Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. Lancet, 395, 912-920, https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8.
  • Buchner, A., Fereniec-Błońska, K., Wierzbicka, M. (2021). Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021. Fundacja Orange. Pobrane z: https://raport.fundacja.orange.pl/ (dostęp z dnia: 20.09.2021).
  • Buchner, A., Majchrzak, M., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań. Spółdzielnia Otwartej Edukacji. Pobrane z: https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ (dostęp z dnia: 12.08.2021).
  • Buchner, A., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Edycja II. Spółdzielnia Otwartej Edukacji. Pobrane z: https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ (dostęp z dnia: 10.09.2021).
  • Chiappetta, M. (2017). The Technostress: definition, symptoms and risk prevention. Senses & Sciences, 4(1), 358-361, doi: 10.14616/sands-2017-1-358361.
  • Collie, R. J., Martin, A. (2020). Teacher wellbeing during COVID-19. ACER Teacher Magazine. Pobrane z: https://www.teachermagazine.com/au_en/articles/teacher-wellbeing-during-covid-19 (dostęp z dnia 2.09.2021).
  • Cywińska, M. (2017). Stres dzieci w młodszym wieku szkolnym. Objawy, przyczyny, możliwości przeciwdziałania. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Doucet, A. (2020). Should we continue student learning during covid19? A question of Maslow before Bloom. https://www.ei-ie.org/en/item/23273:should-we-continue-student-learning-during-covid19-a-question-of-maslow-before-bloom-by-armand-doucet (dostęp z dnia: 1.09.2021).
  • Dragan, M., Skrodzka, M., Grajewski, P. (2020). Stresory, radzenie sobie oraz symptomy zaburzenia adaptacyjnego w czasie pandemii COVID-19. Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Pobrane z: http://psych.uw.edu.pl/2021/01/14/raport-z-badan-stresory-radzenie-sobie-oraz-symptomy-zaburzenia-adaptacyjnego-w-czasie-pandemii-covid-19-2/ (dostęp z dnia 25.08.2021).
  • Eadie, P., Levickis, P., Murray, L., Page, J., Elek, C., Church, A. (2021). Early childhood educators’ wellbeing during the COVID-19 pandemic. Early Childhood Education Journal, 49, 903-913, https://doi.org/10.1007/s10643-021-01203-3.
  • Gałecki, P., Święcicki, Ł. (red.) (2015). Kryteria Diagnostyczne z DSM-5. Wrocław: Edra Urban & Partner.
  • Heszen, I. (2014). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Heszen, I., Sęk, H. (2018). Zdrowie i stres. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik. Tom 2 (681-734). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Hobfoll, S. (2002). Social and psychological resources and adaptation. Review of General Psychology, vol. 6, no. 4, 307-324.
  • ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics. https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/264310751 (dostęp z dnia: 21.09.2021).
  • Konarzewski, K. (1994). Nauczyciel. W: K. Konarzewski (red.), Sztuka nauczania. Szkoła (148–179). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kuśnierkiewicz, A. (2021). Pandemia dezinformacji. Jak nie stać się ofiarą fake newsów w dobie kryzysu zdrowotnego? https://www.euractiv.pl/section/zdrowie/news/dezinformacja-pandemia-szczepienia-covd19-fake-news-koronawirus-unia-europejska-astrazeneca/ (dostęp z dnia: 20.08.2021).
  • Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Kwiatkowski, S. T. (2018a). Radzenie sobie ze stresem w zawodzie nauczyciela – raport z badań. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia, 3, 133-162, doi: 10.17951/j.2018.31.3.133-162.
  • Kwiatkowski, S. T. (2018b). Uwarunkowania skuteczności zawodowej kandydatów na nauczycieli wczesnej edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej.
  • Kwiatkowski, S. T. (2021). Nowoczesne technologie i cyberprzestrzeń w zawodzie nauczyciela. W: A. Jegier, S. T. Kwiatkowski, B. Szurowska, Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata w perspektywie kształcenia i pracy zawodowej (64-88). Warszawa: Difin.
  • Lazarus, R.S., Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. New York: Springer Publishing Company.
  • Ledzińska, M. (2002). Stres informacyjny jako zagrożenie dla rozwoju. Roczniki Psychologiczne, 5, 77-97.
  • Ledzińska, M. (2009). Człowiek współczesny w obliczu stresu informacyjnego. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
  • Lewowicki, T. (2007). Problemy kształcenia i pracy nauczycieli. Warszawa-Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy.
  • Łosiak, W. (2008). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Łukasik, J. M., Jagielska, K., Mróz, A., Koperna, P. (2020). Młodzi nauczyciele o zdalnej edukacji w czasie COVID-19. W: N. G. Pikuła, K. Jagielska, J. M. Łukasik (red.), Wyzwania dla edukacji w czasie pandemii COVID-19 (31-56). Kraków: Scriptum.
  • Makarewicz, N. (2020). Transport grozy w Bergamo. Krematoria nie nadążają z pracą, trumny z ciałami zmarłych wywożą ciężarówki. RMF24. Pobrane z: https://www.rmf24.pl/raporty/raport-koronawirus-z-chin/europa/news-transport-grozy-w-bergamo-krematoria-nie-nadazaja-z-praca-tr,nId,4390777#crp_state=1 (dostęp w dniu: 18.09.2021).
  • Librus (2020). Nauczanie zdalne. Jak zmieniło się na przestrzeni czasu. Raport numer 2 z badania ankietowego. Pobrane z: https://portal.librus.pl/artykuly/raport-2-jak-zmienilo-sie-nauczanie-zdalne (dostęp w dniu: 13.08.2021).
  • Maslach, Ch., Schaufeli, W. B., Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397–422.
  • Nowosad, I. (2019). Kultura szkoły w rozwoju szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • NIK (2021). Organizacja pracy nauczycieli w szkołach publicznych. Warszawa: Najwyższa Izba Kontroli.
  • Pines, A. M. (1993). Burnout: An existential perspective. W: W. B. Schaufeli, Ch. Maslach, T. Marek (eds.), Professional burnout: Recent developments in theory and research (33-52). Washington DC: Taylor and Francis.
  • Plebańska, M. (2020). Cyfrowa edukacja – potencjał, procesy, modele. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (37-42). Warszawa: EduAkcja.
  • Plopa, M., Makarowski, R. (2010). Kwestionariusz Poczucia Stresu. Warszawa: Vizja Press&IT.
  • Poleszak, W., Pyżalski, J. (2020a). Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie pandemii. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (7-15). Warszawa: EduAkcja.
  • Poleszak, W., Pyżalski, J. (2020b). Relacje przede wszystkim – nawet jeśli obecnie jedynie zapośredniczone. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (28-36). Warszawa: EduAkcja.
  • Ptaszek, G., Stunża, G. D., Pyżalski, J., Dębski, M., Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Pyżalski, J. (2010). Czynniki salutogenne (wspierające dobrostan nauczyciela w pracy). W: J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem (107-116). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Pyżalski, J. (2020). Co jest obecnie ważne a co mniej w działaniach szkół i nauczycieli. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (25-27). Warszawa: EduAkcja.
  • Pyżalski, J. (2021). Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 20(2), 92-115.
  • Pyżalski, J., Merecz, D. (red.) (2010). Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Pyżalski, J., Plichta, P. (2007). Kwestionariusz Obciążeń Zawodowych Pedagoga (KOZP). Podręcznik. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Radziewicz-Winnicki, A. (2012). Traumatogenne skutki asynchronizacji rozwoju spo-łecznego w Polsce doby transformacji. W: R. Kwiecińska, J. M. Łukasik (red.), Zmiana społeczna. Edukacja – polityka oświatowa – kultura. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Dz. U. 2020 poz. 410.
  • Schaffer, R. (2018). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Sęk, H. (2009). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania. W: H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny, mechanizmy, zapobieganie (149–167). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Tomaszewska, R. (2014). Relacje praca-życie pozazawodowe drogą do zrównoważonego rozwoju jednostki. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 oraz z 2021 r. poz. 4).
  • Walter, N. (2020). Mamy (za) duży wybór – jak nie zgubić się wśród narzędzi cyfrowych. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (51-58). Warszawa: EduAkcja.
  • Zaród, M. (2020). Jak nauczyciele mogą obecnie zadbać o swój dobrostan? W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (81-85). Warszawa: EduAkcja.
  • Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, V. (2013). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom V – Człowiek i jego środowisko. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2187970

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_5604_01_3001_0015_4820
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.