Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | XII(3 (36)) | 35-43

Article title

Pirackie sieci edukacyjne, korporacyjna kontrola i odwrócony panoptykon: o nieziszczonej obietnicy pandemii

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
W tekście poruszam dwie kwestie. Pierwsza dotyczy edukacyjnego wymiaru pandemii w przestrzenie społecznej. Druga dotyczy możliwości jakie otwiera pandemia przed edukacją akademicką. Uważam, że pandemia mogła stanowić postępową lekcję oraz dać impuls do prodemokratycznej zmiany zarówno społecznej jak i dotyczącej zinstytucjonalizowanej edukacji. Lekcja ta jednak nie została odrobiona, a sama pandemia wykorzystana do intensyfikacji autorytarnych tendencji w łonie (post)neoliberalnego świata.

Year

Volume

Pages

35-43

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

References

  • Brucato, B. (2015). Policing Made Visible: Mobile Technologies and the Importance of Point of View, Surveillance & Society, 13(3/4).
  • Davis, M. (2020). Th e monster Enters: COVID-19 and the plagues of capitalism, Nowy York: OR Books.
  • Klein, N. (2009). Doktryna szoku. Jak współczesny kapitalizm wykorzystuje klęski żywiołowe i kryzysy społeczne, tłum. Hanna Jankowska, Tomasz Krzyżanowski, Katarzyna Makanuk, Michał Penkala, Warszawa: MUZA SA.
  • Kociatkiwicz, J., Kostera, M. (2020, 18 kwietnia) Uniwersytet prawdziwy i uberopodobny, Nowy Obywatel, https://magazynkontakt.pl/uniwersytet- prawdziwy-i-uberopodobny/?fb clid=IwAR3GKr2IH8f_ gq0YAzDfUauxnfqY6KIqhVYoCebNy7lMjQl7OzhKkrK58gI (dostęp: 15.08.2021).
  • Latham, R. (2020). Crisis and organizing anti-capitalist consciousness in the aftermath of COVID-19, Human Geography 13(3), 322-325.
  • Lewis, T. E. (2012). Exopedagogy: On pirates, shorelines, and the educational commonwealth. Educational Philosophy and Theory, 44 (8), 845-861.
  • Lewis, E. T., Kahn, E. (2010). Education out of bounds. Reimaginig Cultural Studies for a Posthuman Age, Nowy Jork: Palgrave Macmillan.
  • Mann, S., Nolan, J., Wellman, B. (2003). Sousveillance: Inventing and Using Wearable Computing Devices for Data Collection in Surveillance Environments, Surveillance & Society, 1(3).
  • Montes, V. (2020). Th e containment of COVID-19 is antithetical to the system of US capitalism, Human Geography, 13(3), 326-330.
  • Nijakowski, L. M. (2018). Świat po apokalipsie. Społeczeństwo w świetle postapokaliptycznych tekstów kultury popularnej. Warszawa: Scholar.
  • Pospiszyl. M. (2021). Rozkład. Esej o związkach państwa i patogenów (1050-1378). Warszawa: PWN.
  • Scott, J. C. (2020). Jak udomowiono człowieka. U początków pierwszych państw, tłum. Fabian Tryl, Warszawa: PWN.
  • Szwabowski, O. (2019). Nekrofi lna produkcja akademicka i pieśni partyzantów, Wrocław: Wydawnictwo Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Szwabowski, O. (2021, w druku) Anim(al)izacja i pedagogie Bestii. Pedagogika krytyczna w 2050 roku, Parezja, 1(15).
  • Szwabowski, O., Wiecław, M. (2021). The Covid-Shock Doctrine: Under the Tutorship of CoV-2, the Voice(s) From Poland. Cultural Studies ↔ Critical Methodologies, 21(2), 187–193.
  • Waitzkin, H. (2021). COVID-19 as Cause versus Trigger for the Collapse of Capitalism, International Journal of Health Services, 15(2), 203-205.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2187969

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_5604_01_3001_0015_4827
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.