Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2022 | 37(3) | 131-138

Article title

Znaczenie kadry mieszkań – trenerów mieszkalnictwa wspomaganego, ich warsztatu pracy, doświadczeń

Content

Title variants

EN
The importance of housing staff - assisted housing coaches, their workshop and experience

Languages of publication

Abstracts

EN
Empowering people on the autism spectrum is a process that requires a number of interactions, starting from the early years of life. Their first teachers are usually parents and close family, supported by various professionals over time. Coaches s in assisted housings have special place in this group, conducting their work based on the achievements of previous therapies and introducing their pupils to the adult, more independent life. For all participants of this type of interactions, independence will mean something else. Using coaches’ support can significantly improve life quality of people with autism. The following article is an attempt to examine the work specifics of the assisted houses trainers and their expected competences.
PL
Usamodzielnianie osób ze spektrum autyzmem jest procesem wymagającym szeregu oddziaływań, począwszy od wczesnych lat życia. Pierwszymi trenerami są dla nich najczęściej rodzice i najbliższa rodzina, z czasem wspierani różnymi profesjonalistami. Trenerzy w mieszkaniach wspomaganych zajmują w tej grupie szczególne miejsce, prowadząc swoją pracę z wykorzystaniem osiągnięć wcześniejszych terapii i wprowadzając swoich podopiecznych w dorosłe, bardziej samodzielne życie. Dla każdego z uczestników tego rodzaju oddziaływań samodzielność będzie oznaczała co innego. Możliwość skorzystania ze wsparcia trenerów może znacząco podnieść jakość życia osób z cechami autystycznymi. Artykuł stanowi próbę przyjrzenia się specyfice pracy kadry mieszkań wspomaganych i kompetencjom, jakie są od nich oczekiwane.

Journal

Year

Volume

Pages

131-138

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Zakład Psychologii Klinicznej Dzieci i Młodzieży

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
28409701

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_5604_01_3001_0016_0728
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.