Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | XIII(3 (40)) | 79-89

Article title

Wychowanie jako współdziałanie – jak osoby z autyzmem odbierają możliwości tkwiące w pedagogice szkolnej

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Artykuł powstał w oparciu o wycinek szerszych badań poświęconych wypowiedziom osób z autyzmem na temat działań wychowawczych podejmowanych w edukacji. Analizowany materiał dotyczył wizji osób z autyzmem - jak powinien odbywać się proces opiekuńczo-wychowawczy, do czego powinniśmy dążyć w systemie szkolnym. Są to badania nowatorskie, ponieważ do tej pory głównie bazowaliśmy na wiedzy specjalistów, oraz rodziców, którzy pośrednio wpływali na podejmowanie działania i programy wsparcia. Dzięki bezpośredniemu zdobyciu informacji wynikających z osobistych doświadczeń osób z autyzmem możliwym stało się przedstawienie głosu najbardziej zainteresowanych, z ukazaniem możliwości w personalistycznym ujęciu tych oddziaływań.

Keywords

Year

Volume

Pages

79-89

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

References

  • Barłóg, K. (2001). Dziecko autystyczne w klasie szkolnej. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 8/9, 26–28.
  • Błeszyński, J. J. (2019a). Samoocena autyzmu – jak osoby ze spektrum zaburzeń autyzmu odbierają autyzm. Badania netnograficzne. Logopedia Silesiana, 8, 124–136.
  • Błeszyński, J. J. (2019b). Self – Regard of Individuals with Autism – How People from the Autism Spectrum Perceive Autism. A Netnographic Research. Integrative Integrative Psychological and Behavioral Science, 55, 665–681.
  • Błeszyński, J. J. (2020). Co osoby z autyzmem mówią nam o autyzmie. Raport z badań. Toruń: UMK.
  • Błeszyński, J. J. (2017a). Jakość życia - determinant pracy terapeutycznej z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie na tle przypadku. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, LXX, 56–66.
  • Błeszyński, J. J. (2017b). Jakość życia - determinant pracy terapeutycznej z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie. W: A. Cybal-Michalska, M. Orłowska, M. Walancik (red.), Młodzież - między partycypacją a (samo)wykluczeniem. Wydawnictwo Naukowe Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza.
  • Budzińska, A. (2020). Skuteczna terapia dziecka z autyzmem. Praktyczny poradnik dla terapeutów i rodziców. Sopot: GWP.
  • Buława-Halasz, J. (2017). Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób autystycznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Chrobak, S. ks. (2013). Urzeczywistniać swoje człowieczeństwo: humanizm integralny ks. prof. Janusza Tarnowskiego. Studia z Teorii Wychowania, 4/1(6), 9-22.
  • Chrobak, S. ks. (2018). Pedagogika skoncentrowana na osobie Janusza Tarnowskiego koncepcja wychowania integralnego. Pedagogika Społeczna, 1(67), 27-38.
  • Danielewicz, D., Pisula, E. red. (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Wybrane Zagadnienia. Warszawa: APS.
  • Gałka, U., Pęczkowska, E. (2009). Dziecko z autyzmem w szkole i przedszkolu. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
  • Grandin, T. (2006). Myślenie obrazami oraz inne reakcje z życia z autyzmem. THINKING IN PICTURES. My Life with Autism. Warszawa: Synapsis, Fraszka Edukacyjna.
  • Grandin, T. (2019). Ja widzę to tak. Osobiste spojrzenie na autyzm i zespół Aspergera, tłum. A. Pałynyczko-Ćwiklińska. Gdynia: Harmonia. https://doi.org/10.1007/s12124-021-09601-3 (data dostępu:10.12.2021).
  • Rudy, L. J. (2022). Autistic Adults as Parents or Guardians. How autistic adults raise kids. Pobrano z: https://www.verywellhealth.com/autistic-adults-as-parents-4147325 (data dostępu: 6.06.2022).
  • Katra, G. (2019). Współczesne ujęcia i modele wychowania. Psychologia Wychowawcza, 16, 27–48. DOI: 10.5604/01.3001.0013.6331 (data dostępu:12.10.2019).
  • Lövaas, I. O. (1993). Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo: mój elementarz. Warszawa: PWN.
  • Lu, M., Yang, G., Skora, E., Wang, G., Cai, Y., Sun, Q., Li, W. (2015), Self-esteem, social support, and life satisfaction in Chinese parents of children with autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 17, 70-77.
  • Notbohn, E. (2017), Dziesięć rzeczy, o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem. Kraków: UJ.
  • Okoń, W. (2001). Słownik Pedagogiczny. Warszawa: Żak.
  • Orłowska, M., Błeszyński J. J. (2014), Jakość życia dzieci autystycznych. Pedagogika Rodziny 4/3, 133-147.
  • Piecuch, E.(2012). Wychowanie szczęśliwego człowieka podstawowym celem rodziców. Wychowanie w Rodzinie, 6, 63-81.
  • Podgórska-Jachnik, D. (2014). Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. https://repozytorium. ukw.edu.pl/handle/item/5540 (data dostępu: 16.04.2020).
  • Pufund, D. (2021). (Z)rozumieć autyzm. Doświadczanie autyzmu przez blogujących self-adwokatów. W: G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, D. Żuchowska-Skiba (red.), Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje - perspektywa młodych badaczy. Łódź: UŁ.
  • Robison, J. E. (2019). Jestem inny. Moje wskazówki dla aspich, ich rodziców i terapeutów. Kraków, UJ.
  • Salamucha, A. (2004). Definicje wychowanie w literaturze pedagogicznej. Roczniki Nauk Społecznych. XXXII/2, 31-43.
  • Schopler, E., Reichler, R. J., Lansing M. (1995). Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym.
  • Sozańska, E. s. USJK (2014). Rodzina jako środowisko wychowania w wartościach. Łódzkie Studia Teologiczne, 23(3), 39-51.
  • Śliwerski, B. (2015|). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls.
  • Tarnowski J. ks. (1993). Jak wychowywać? Warszawa: ATK.
  • Waclaw, W., Aldenrud, U., Ilsted, S. (2000). Dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Praktyczne doświadczenia z codziennej pracy. Katowice: Śląsk.
  • Willey, L. H. (2018). Udawanie normalnej. Życie z zespołem Aspergera (zaburzeniami ze spektrum autyzmu). Kraków: WE.
  • Winter, M. (2006). Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien. Poradnik nauczyciela, wychowawcy, pedagoga. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
  • Wojciechowska-Charlak, B., Zubrzycka-Maciąg, T. (2016). Podmiotowe interakcje w wychowaniu. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 35/1, 41-54.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
36438562

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_5604_01_3001_0016_1126
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.