Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 2 | 17 | 163-177

Article title

Ekspansja audiowizualnych usług OTT na polskim rynku – wyniki badań empirycznych wśród polskich konsumentów korzystających z platform streamingowych

Content

Title variants

EN
The Expansion of OTT Audio-Visual Services on the Polish Market - the Results of Empirical Research Among Polish Consumers using Streaming Platforms

Languages of publication

Abstracts

EN
Nowadays, Audio/Visual streaming platforms are gaining more and more popularity, replacing standard cable TV. Additionally, the increase in the availability of various options results in a more demanding attitude from consumers. The aim of the article is to assess the behaviour and the level of satisfaction of Polish consumers who use streaming platforms. In the article, the literature review, the analysis of the available statistical data and the method of indirect gathering of information using the online survey technique were applied. 207 Polish consumers (55 men and 152 women) participated in the survey - carried out in the second and third quarters of 2022. The research results confirmed a strong correlation between the quality of the offered services and the willingness of the consumers to use a particular streaming platform. At the same time, however, with the increase in subscriptions, the belief that the price for using the platforms is lower than the cable tv bill decreased. The conducted research also showed that women, in coparison to men, are more likely to watch content available on streaming platforms. Additionally, a link between watching online content and going to the cinema was discovered. It seems that streaming platform viewers are satisfied with the experience of watching the available content at home and as a result, visit the cinema less frequently. From a practical point of view, the research findings can help content providers with further marketing efforts, as well as improve the management of the title library and provide a more consistent brand promise.
PL
Platformy oferujące strumieniową transmisję materiałów audiowizualnych zyskują coraz większą popularność, wypierając standardową telewizję kablową i naziemną. Zróżnicowanie dostępnych na rynku opcji sprawia, że konsumenci stają się bardziej wymagający. Celem artykułu jest ocena zachowań i satysfakcji polskich konsumentów korzystających z platform streamingowych. W artykule wykorzystano studia literatury przedmiotu, analizę dostępnych danych statystycznych oraz metodę pośredniego gromadzenia informacji przy zastosowaniu techniki ankiety internetowej (CAWI). W badaniu – zrealizowanym w II i III kwartale 2022 roku – wzięło udział 207 osób reprezentujących polskich konsumentów (55 mężczyzn i 152 kobiet). Wyniki badań potwierdziły, że wysoka wartość postrzeganej jakości doświadczanej oferowanych usług sprawia, że konsumenci chętnie korzystają z platform streamingowych. Jednocześnie wraz ze wzrostem liczby subskrypcji maleje przekonanie, że cena za użytkowanie platform jest niższa od rachunku za telewizję kablową. Wyniki badań pokazują również, że kobiety są bardziej skłonne do oglądania treści na platformach streamingowych w porównaniu z mężczyznami. Wzrost liczby godzin spędzanych na oglądaniu treści online sprawił, że konsumenci są gotowi rezygnować z wizyty w kinie, ponieważ są zadowoleni z możliwości transmisji strumieniowej. Z praktycznego punktu widzenia wyniki badań mogą pomóc dostawcom treści w dalszych działaniach marketingowych, usprawnić zarządzanie biblioteką tytułów, a także zapewnić bardziej spójną obietnicę marki.

Year

Volume

2

Issue

17

Pages

163-177

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

References

  • Adhikari V. i in., Unreeling Netflix: Understanding and Improving Multi-CDN Movie Delivery. “Proceedings of IEEE INFOCOM”, 2012, s. 1620-1628.
  • Aguiar L., Waldfogel J., Netflix: global hegemon or facilitator of frictionless digital trade?, “Journal of Cultural Economics”, 2017, Vol. 42(3-4), s. 419-445. doi: 10.1007/s10824-017-9315-z.
  • Ahmed W. i in., Binge Watching and the Role of Social Media Virality towards promoting Netflix’s Squid Game, “IIM Kozhikode Society & Management Review”, 2022, Vol. 11(2), s. 222-234. doi: 10.1177/22779752221083351.
  • Berkler S., Medienals Marken? Wirkungen von Medien markenausmedien ökonomischer Sicht, UVK, Konstanz 2008.
  • Daidj N., Egert Ch., Towards new coopetition-based business models? The case of Netflix on the French market, “Journal of Research Marketing and Entrepreneurship”, 2018, Vol.20(1), s. 99-120. doi: 10.1108/JRME-11-2016-0049.
  • Fagerjord A., Kueng L., Mapping the core actors and flows in streaming video services: what Netflix can tell us about these new media networks, “Journal of Media Business Studies”, 2019, Vol. 16(1), s. 166-181. doi: 10.1080/16522354.2019.1684717.
  • Ge Ch. i in., Toward QoE-Assured 4K Video-on-Demand Delivery Through Mobile Edge Virtualization With Adaptive Prefetching, “IEEE Transactions on Multimedia”, 2017, Vol. 19(10), s. 2222-2237. doi: 10.1109/TMM.2017.2735301.
  • Gomez-Fernandez E., Quevedo J., Connecting with audiences in new markets: Netflix´s Twitter strategy in Spain, “Journal of Media Business Studies”, 2018, Vol. 15(2), s. 127-146. doi: 10.1080/16522354.2018.1481711.
  • Izquierdo-Castillo J., The new media business concept led by Netflix: A study of the model and its projection into the Spanish market, “El Profesional de la Informacion”, 2015, Vol. 24(6), s. 818-826. doi: 10.3145/epi.2015.nov.14.
  • Limov B., Click It, Bing It, Get Hooked: Netflix and the Growing U.S. Audience for Foreign Content, “International Journal of Communication”, 2020,Vol.14, s. 6304-6323.
  • Lobato R., LotzA., Imagining Global Video: The Challenge of Netflix, “Journal of Cinema and Media Studies”, 2020, Vol. 59(3), s. 132-136.
  • RaheV. i in., How users approach novel media products: brand perception of Netflix and Amazon Prime video as signposts within the German subscription-based video-on-demand market, “Journal of Media Business Studies”, 2020, Vol. 18(1), s. 45-58.
  • Ramasoota P., Kitikamdhorn A., The Netflix effect” in Thailand: Industry and regulatory implications, “Telecommunications Policy”, 2021, Vol. 45(7), s. 1-17.
  • Simon G., Adapting to context: Creative strategies of video streaming services in Nigeria,“Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies”, 2021, Vol. 27(6), s. 1770-1788.
  • Toteva I., Bingewatching and Streaming Platforms: Brand Priming Influence on Behavior Intention and the Role of Social Distancing: An Abstract, [w:] From Micro to Macro: Dealing with Uncertainties in the Global Marketplace, F. Pantoja, Sh. Wu (red.), Springer 2022, s. 541-542.
  • TrouleauW. i in., Just One More: Modeling Binge Watching Behavior, “Proceedings of ACM SIGKDD Conference on Knowledge Discovery and Data Mining”, San Francisco, 13–17.08.2016.
  • Wayne M., Global streaming platforms and national pay-television markets: a case study of Netflix and multi-channel providers in Israel, “The Communication Review”, 2019, Vol. 23(1), s. 29-45.
  • Wu J. i in., Modeling Dynamics of Online Video Popularity, “Proceedings of IEEE Transactions on Multimedia”, 2015, s. 1882-1895.
  • Źródła internetowe
  • Bacon B., Disney+ and HBO Max – A Tale of Two Release Strategies, “S&P Global Market Intelligence”, 21.12.2021, https://www.spglobal.com/marketintelligence/en/news-insights/blog/disney-and-hbo-max-a-tale-of-two-release-strategies (18.08.2022).
  • Disney atakuje dostarczając streamingowe złoto, „The Economist”, 14.11.2020, https://www.economist.com/business/2020/11/14/disney-strikes-streaming-tv-gold (22.07.2022).
  • Disney, Netflix, Apple: czy ktokolwiek wygrywa wojny streamingowe?,„The Economist”, 12.02.2022, https://www.economist.com/business/disney-netflix-apple-is-anyone-winning-the-streaming-wars/21807591 (01.08.2022).
  • https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/viaplay-ampere-analysys-polska-serwis-streamingowy-netflix-amazon-prime-video-hbo-max (01.08.2022)
  • Keck C., Why Netflix Never Goes Down?, “The Verge”, 17.11.2021, https://www.theverge.com/22787426/netflix-cdn-open-connect (25.07.2022).
  • Perez R., Joel Coen Talks Switch To Digital Filmmaking, Hating Orson Welles & His New Fave Filmmaker: Andrey Zvyagintsev, “The Playlist”, https://theplaylist.net/joel-coen-hating-orson-welles-andrey-zvyagintsev-20200804/ (20.07.2022).
  • www.unogs.com (14.08.2022)

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2185986

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_5604_01_3001_0016_3055
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.