Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | XIV(1(42)) | 33-46

Article title

Szkoły realne w Polsce. Ideał wychowawczy i jego praktyczne wdrażanie w ujęciu historycznym

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Od kilku lat w polskim krajobrazie edukacyjnym dostrzec można nowy typ szkoły – szkoły realne. Twórcy tego rodzaju placówek odnoszą się do idei XVIII-wiecznych szkół realnych, które koncentrowały się na „kształceniu w dziedzinach praktycznych, mających przydać się uczniom w życiu ”, a jednocześnie kształcenie „ma być zajmujące i interesujące dla uczniów ”. Jednak pomysłu tworzenia szkół realnych należy poszukiwać dwieście lat wcześniej, w epoce reformacji, w której powstały nowe koncepcje wychowania, w tym nowa koncepcja szkoły – szkoła realna. W artykule przedstawię ideał wychowawczy szkół realnych. Poddam analizie koncepcję szkół realnych, które powstawały w XVI wieku jako efekt nowego patrzenia na człowieka i sposób jego wychowania. Dokonam rekonstrukcji ideału wychowawczego i edukacyjnego oraz nakreślę wzorzec pedagogiczny utworzony przez twórców szkół realnych na terenie XIX-wiecznej Polski.

Keywords

Year

Volume

Pages

33-46

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

References

  • Bartel, O. (1961). Filip Melanchton w Polsce. Odrodzenie i Reformacja w Polsce, 6, 73-90.
  • Burda, B. (1999). Nowoczesne koncepcje pedagogiczne w zakresie szkolnictwa średniego na środkowym Nadodrzu w okresie wczesnonowożytnym (XVI-XVII wiek). Studia Zachodnie, 4, 73-83.
  • Gofron, A. (2013). Dlaczego wartości i zasady w edukacji? Podstawy Edukacji, 6, 15-37.
  • Konopnicka, M. (2019). Struktura społeczna i pochodzenie terytorialne uczniów Realschule w Sulechowie w latach 1787–1873 w świetle drugiej części księgi Sprawy szkolne z Archiwum Państwowego w Zielonej Górze. UR Journal of Humanities and Social Sciences, 4(13), 5-22.
  • Kot, S. (1996). Historia wychowania. Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII wieku. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Luther, M. (1965). Do burmistrzów i rajców wszystkich miast w Niemczech, iż powinni zakładać i utrzymywać szkoły chrześcijańskie. W: S. Wołoszyn (wyb. i oprac.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII stulecia (307-308). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Maciuszko, J. T. (2016). Piśmiennictwo protestanckie XVI wieku a zagadnienie wychowania. Studia z Teorii Wychowania, 3(16), 37-50.
  • Mazur, P. (2012). Zarys historii szkoły. Kielce: Wyższa Szkoła Ekonomii, Turystyki i nauk społecznych w Kielcach.
  • Miąso, J. (1963). Szkoły realne w Królestwie Polskim w okresie międzypowstaniowym, Rozprawy z Dziejów Oświaty 6, 93-123.
  • Milerski, B. (1998). Kształcenie i reformacja. O pedagogicznych poglądach Marcina Lutra, Myśl Protestancka, 1, 28-35.
  • Milerski, B. (2012). Pedagogiczne dziedzictwo protestantyzmu, Gdański Rocznik Ewangelicki, 6, 189-196.
  • Nowicki, M. (2017). Edukacyjne dziedzictwo reformacji – w 500. Rocznicę wystąpienia Marcina Lutra. Biuletyn Historii Wychowania, 36, 141-146.
  • Nowicki, M. (2019). Wartość wychowania w rodzinie luterańskiej w piśmiennictwie staropolskim XVI i XVII wieku. Studia Edukacyjne, 54, 103-122.
  • Pelczar, R. (2022). Niższe szkoły realne w Galicji w latach 1842 –1873. Prace Historyczne, 149, 97-122.
  • Rainko, E. (2017). Szkolnictwo zawodowe na ziemiach polskich do 1918 r. Studia Łomżyńskie, 27, 31-64.
  • Tazbir, J. (1996). Filip Melanchton w pamięci Polaków. Odrodzenie i Reformacja w Polsce T. 40, 6-16.
  • Würker, S. (2008). Myśl i praktyka edukacyjna niemieckich pietystów – poglądy i działalność Augusta Hermanna Frankego. Biuletyn Historii Wychowania, 24, 47-60.
  • Zagrodzka, A. (2014). Vittorino da Feltre pedagog z XV wieku. Warszawa: Neriton.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
36399050

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_5604_01_3001_0016_3422
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.