Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | XIV(3 (44)) | 27-40

Article title

Comparative and cross-cultural education in the context of cultural diversity

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
The aim of the article is to draw attention to the new challenges and tasks of the two sub-disciplines of education (comparative and cross-cultural education) in the face of widespread cultural diversity, growing nationalisms and the ongoing war in Ukraine. The author assumes that cultural diversity is the civilisational wealth of mankind, therefore these sub-disciplines are confronted with the challenge of conducting, in a conscious and responsible manner, the educational activities that provide knowledge about their own culture and other cultures and their representatives. The author presents numerous problems that these subdisciplines have to address, ranging from the awareness of the value of inherited culture to the need and necessity to transcend one's own ethnocent3rism and sociocentrism. He poses numerous questions, refers to historical facts, points to the need for the emancipation of national memories, etc. What is seen as the fundamental challenge for comparative and cross-cultural education is the one of liberating oneself from hyper-subordination and the ability to engage in a dialogue free from propaganda that intends to dominate the thinking and attitudes oriented towards cognition, understanding, cooperation, collaboration.

Year

Volume

Pages

27-40

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • University of Białystok

References

  • Czajka, A. (2012). Wstęp, In: A. Czajka (ed.), Kultury świata w dialogu. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
  • Dębski, K. (2016). Nic nie jest w porządku. Wołyń - Moja rodzinna historia. Warszawa: Wydawnictwo ‘Czerwone i Czarne’.
  • Gadamer, H. G. (2004). Prawda i metoda. Warszawa: PIW.
  • Gierak-Onoszko, J. (2019). 27 śmierci Toby’ego Obeda. Warszawa: Wydawnictwo ‘Dowody na Istnienie’.
  • Górniewicz, J. (1997). Kategorie pedagogiczne – odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
  • Harari, Y. N. (2018). 21 lekcji na XXI wiek, przeł. Michał Romanek. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Kwiatkowski, S. M. (2008). Wprowadzenie. In: S. M. Kwiatkowski (ed.), Edukacja ustawiczna. Wymiar teoretyczny i praktyczny. Warszawa-Radom: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych, Instytutu Technologii Eksploatacji PiB.
  • Nowakowska–Siuta, R. (2014). Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju. Kraków: Wydawnictwo ‘Impuls’.
  • Nikitorowicz, J. (2022). Dramaty tożsamości wpisane w pogranicze kultur. Implikacje edukacyjne. Edukacja międzykulturowa, 1(16).
  • Nikitorowicz, J. (2020). Edukacja międzykulturowa w perspektywie współistnienia kultur. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
  • Nikitorowicz, J. (2000). Młodzież pogranicza kulturowego Białorusi, Polski, Ukrainy wobec integracji europejskiej. Tożsamość, plany życiowe, wartości. Białystok: Wydawnictwo ‘Trans Humana’.
  • Nikitorowicz, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Płeczeń, O. (1991). 9 lat w bunkrze. Wspomnienia żołnierza UPA, przeł. Z ukraińskiego Mirosława Kawecka. Lublin: Wydawbnictwo ‘Takt’.
  • Segiet, K. (2022), Odpowiedzialność jako wartość uniwersalna w życiu człowieka i w twórczości pedagogów społecznych. In: J. Modrzewski, K. Segiet, A. Matusiak-Błaszczak, E. Włodarczyk, K. Słupska, A. Tokaj, M. Zychowicz (eds.), Pedagogika społeczna w służbie człowiekowi. Poznań: Wydawnictwo UAM.
  • Siedlak-Kołyszko, T. (2006). Byli, są. Czy będą…? Kraków: Wydawnictwo ‘Impuls’.
  • Skarga, B. (2009). Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne. Kraków: Wydawnictwo ‘Znak’.
  • Szerląg, A. (2011). Wstęp. In: A. Szerląg (ed.), Konflikty i dialog w wybranych społecznościach wielokulturowych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo ‘Znak’.
  • Waldorff, J. (1992). Serce w płomieniach. Opowieść o Karolu Szymanowskim. Poznań: Wydawnictwo RSW ‘Prasa-Książka-Ruch’.
  • Weiss, Sz. (2018). Pamiętam… rozmawia Kamila Drecka. Kraków: Wyd. Literackie.
  • Wojnar, I. (2000). Kształtowanie kultury pokoju zobowiązaniem edukacyjnym na XXI wiek, In: I. Wojnar, Humanistyczne intencje edukacji. Warszawa: Wyd. Akademickie ‘Żak’.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
36215243

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_5604_01_3001_0053_9194
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.