Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | XIV(3 (44)) | 41-65

Article title

Problems of conducting comparative studies in education

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
The author critically analyses the persistence in comparative pedagogy of such approach to conducting interdisciplinary and transdisciplinary research, inadequate to the state of integration of the sciences worldwide, and perpetuating the atomisation of the humanities and social sciences characteristic of the 20th century. As such, the author explains the reasons for comparative education to become more open in exploring education in its broader political, cultural, religious, legal and economic context. The discipline necessarily needs to consider the comparative nature of ideas, paradigms, theories, concepts or philosophies of education, to refine its diagnostic tools with respect to differences in the aforementioned contexts, and to refine theory maps and methods of comparative research thus minimising errors in comparison of what is, nonetheless, incomparable.

Year

Volume

Pages

41-65

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • The Maria Grzegorzewska University

References

  • Antalík, D. (2005). Jak srovnávat nesrovnavatelné. Strategie mezináboženskĕ komparace. Praha: OIKOYMENH.
  • Anýžová, P. (2015). Srovnatelnost postojowých škál v komparativním výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Bilczewski, T., Hejmej, A. Rajewska, E. (2022). „Osądził sam czas”: ekskursy i eks-kursy. In: T. Bilczewski, A. Hejmej, E. Rajewska (eds.), Historie i teorie nowoczesnej komparatystyki od Herdera do szkoły amerykańskiej (p. 13-24). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Billet, J. (2003). Cross-cultural Equivalence with Structural Equation Modeling. In: J.A. Harkness, F. J. R. Van de Vijver, P. Ph. Mohler (eds.), Cross-cultural Survey Methods (pp. 247-263). New Jersey: John Wiley&Sons.
  • Blasius, J., Thiessen, V. (2006). Assesing Data Quality and Construct Comparability in Cross-National Surveys. European Sociological Review, 22(3), 229-242. https://academic.oup.com/esr/article-abstract/22/3/229/2763419
  • Braun, M., Scott, J. (1998), Multidimensional Scaling and Equivalence: Is having a Jot the Same as Working? In: J. A. Harkness (ed.). Cross-Cultural Survey Equivalence (pp.129-144). Zuma-Nachrichten Spezial, Band 3. Mannheim: ZUMA.
  • Byrne, B. M., Watkins, D. (2003). The Issue of Partial Measurement Invariance Revisited. Journal of Cross-Cultural Psychology, 34(2), 155-157. https://psycnet.apa.org/record/2003-02007-004.
  • Chłodna, I. (2008). Edukacja amerykańska. Drogi i bezdroża. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  • Czaputowicz, J. (2020). Perspektywy teoretyczne w studiach europejskich. In: K. A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski (eds.), Studia europejskie. Zagadnienia metodologiczne (p. 247-284). Warszawa: WAiP.
  • Davidov, E. (2012). Comparability of Measurement Instruments across Coutries or Time Points, Presentation in the Univeristy of Tartu, 4.10.2012, https://www.ssi.ut.ee/sites/default/files/ssi/davidov-lecture2.pdf
  • Davidov, E., De Beuckelaer, A. (2010). How Harmful are Survey Translations? A Test with Schwartz’s Human Values Instrument. International Journal of Public Opinion Research, 22(4), 485-510. https://academic.oup.com/ijpor/article-abstract/22/4/485/661308?redirectedFrom=fulltext
  • Devins, G. M., et al. (1997). Cross-Cultural Measurements of Psychological Well-Being: The Psychometric Equivalenceof Cantones, Vietnamese, and Laotian Translation oft the Affect Balance Scale. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9184508/
  • Dolata, R., Jakubowski, M., Pokropek, A. (2013). Polska oświata w międzynarodowych badaniach umiejętności uczniów PISA OECD. Wyniki, trendy, kontekst i porównywalność. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Fontaine, J. R. J. (2003). Multidimensional Scaling. In: J. A. Herkness, F. J. R. Van de Vijver, P. Ph. Mohler (eds.), Cross-Cultural Survey Methods. New Jersey: John Wiley&Sons.
  • Geissler, H., Mouralová, M. (2011). Komparativní přístupy při zkoumání veřejných politik, In: M. Nekola, H. Geissler, M. Mouralová (eds.), Současné metodologické otázky veřejné politiky (p. 170-193). Praha: KAROLINUM.
  • Gmerek, T. (2005). Szkolnictwo wyższe w krajach skandynawskich. Studium z pedagogiki porównawczej. Poznań: Wydawnictwo WOLUMIN.
  • Gmerek, T. (2007). Społeczne funkcje szkolnictwa w Finlandii. Poznań-Leszno: Studia i Monografie Wyższej Szkoły Humanistycznej w Lesznie.
  • Gmerek, T. (2011). Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Gmerek, T. (2017). Polityka apartheidu w szkolnictwie RPA. Geneza, rozwój i konsekwencje. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Godoń, R. (2012). Między myśleniem a działaniem. O ewolucji anglosaskiej filozofii edukacji. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Hsueh, K-H., Phillips, L. R., Cheng, W. Y., Fulton Picot, S. J. (2005). Assesing Cross-Cultural Equivalence Through Confirmatory Factor Analysis. Western Journal of Nursing Research, 27(6), 755-771. https://www.semanticscholar.org/paper/Assessing-Cross-Cultural-Equivalence-Through-Factor-Hsueh-Phillips/b08c416e75da60b07f1be5f931c763496039935a
  • Jabkowski, P. (2015). Reprezentatywność badań reprezentatywnych. Analiza wybranych problemów metodologicznych oraz praktycznych w paradygmacie całkowitego błędu pomiaru. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Kankaras, M., Moors, G. (2009). Measurement Equivalence in Solidarity Attitudes in Europe: Insights from a Multi-Group Latent-Class Factor Approach. International Sociology. 24(4). 557-579. https://www.researchgate.net/publication/233870843_Measurement_Equivalence_in_Solidarity_Attitudes_in_Europe_Insights_from_a_Multiple-Group_Latent-Class_Factor_Approach
  • Kloczowski, J. (ed.) (2021). Geopolitics. Krakow: Ignatinum University Press.
  • Kohlberg, L., Mayer, R. (1993). Rozwój jako cel wychowania, tłum. U. Zbroja-Maciejwska, In: Z. Kwieciński, L. Witkowski (eds.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach (p. 51-95). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Kupisiewicz, Cz. (1995). Koncepcje reform szkolnych w wybranych krajach świata na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Kurowska, A. (2011). Wskaźniki społeczne w polityce społecznej. Historia, teoria i zastosowanie w praktyce. Warszawa: Difin.
  • Kwieciński, Z., Witkowski, L. (1993). Słowo o książce. W: Z. Kwieciński, L. Witkowski (eds.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach (p. 5-6). Warszawa: Wydawnictwo „Edytor”.
  • Kwieciński, Z. (1993). Mimikra czy sternik? Dramat pedagogiki w sytuacji przesilenia formacyjnego. In: Z. Kwieciński, L. Witkowski (eds.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach (s. 7-24). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • May, H. (2006). A Multilevel Bayesian Item Response Theory Method for Scaling Socioeconomic Status in International Studies of Education. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 31(1), 63-79. https://www.jstor.org/stable/3701288
  • Melosik, Z. (1995). Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji. Toruń-Poznań: Wydawnictwo „Edytor”.
  • Melosik, Z. (1993). Amerykańskie kontrowersje wokół teorii oporu. In: Z. Kwieciński, L. Witkowski (eds.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach (s. 240-283). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Melosik, Z. (2007). Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Mullen, M. R., (1995). Diagnostic Measurement Equivalence in Cross-National Research. Journal of International Business Studies, 26(3), 573-596.
  • Murzyn, A., Śliwerski, B. (2020). Irlandia. Zielona Wyspa międzykulturowej oraz egalitarnej edukacji i opieki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Nawroczyński, B. (1981). O szkolnictwie francuskim. Warszawa: PWN.
  • Nowakowska-Siuta, R. (2002). Szkolnictwo w Polsce i Niemczech 1945-2001. Wybrane aspekty porównawcze. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
  • Nowakowska-Siuta, R. (2005). Uniwersytet w systemie szkolnictwa wyższego Niemiec na europejskim tle porównawczym. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Nowakowska-Siuta, R. (2007). Szkolnictwo wyższe w wybranych krajach Europy Zachodniej po II wojnie światowej. Warszawa: IBE.
  • Nowakowska-Siuta, R. (2014). Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Nowakowska-Siuta, R. (2021). O edukacji w Finlandii: studium z pedagogiki porównawczej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT.
  • Nowosad, I., Tomasik-Abdelsamie, K., (2020). Przedszkola w Niemczech. Między siłą tradycji a wyzwaniami przyszłości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Nowosad, I. (2022). Singapur. Azjatycki tygrys edukacyjnych reform. Fenomen makropolityki oświatowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Okoń, W. (1997). Dziesięć szkół alternatywnych. Warszawa: WSiP.
  • Pachociński, R. (1999). Oświata XXI wieku. Kierunki przeobrażeń. Warszawa: IBE.
  • Pachociński, R. (2004). Kierunki reform szkolnictwa wyższego na świecie. Warszawa: IBE.
  • Pachociński, R. (2007). Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, wyd. II poprawione i uzupełnione. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Piotrowski, M. (2006). Od TQM do Żandarma, czyli pod prąd. Warszawa: Wydawnictwo: Veda
  • Piwowarski, R. (2006). Edukacja z perspektywy lokalnej i międzynarodowej. Warszawa: Wydawnictwo IBE.
  • Potulicka, E. (1993). Nowa Prawica a edukacja, cz. I. Poznań-Toruń: Wydawnictwo „Edytor”.
  • Potulicka, E. (1996). Nowa Prawica a edukacja, cz. II. Poznań-Toruń: Wydawnictwo „Edytor”.
  • Potulicka, E. (2014). Neoliberalne reformy edukacji w Stanach Zjednoczonych. Od Ronalda Reagana do Baracka Obamy. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Potulicka, E. (2017). Edukacja mniejszości rasowych i etnicznych w Stanach Zjednoczonych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Potulicka, E. (2019). Dwa paradygmaty myślenia o edukacji i jej reformach: pedagogiczny i globalny-neoliberalny. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Revilla, M., Saris, W. (2011). How to Evaluate the Cross-Cultural Equivalence of Single Items (RECSM, UPF). Mini Conference: Measurement invariance: Methods, problems, and further directions, Zurich 15.-16.7.2011.
  • Saris, W. E. (2003). Multitrait-Multimethod Studies. In: J.A. Harkness, F. J. R. Van de Vijver, P. Ph. Mohler (eds.), Cross-cultural Survey Methods (pp. 265-274). New Jersey: John Wiley&Sons.
  • Saris, W. E., Gallhofer, I. (2007). Can Questions Travel Succesfully? In: R. Jowell et al. (eds.), Measuring Attitudes Cross-Nationally (pp. 53-79). London: Sage Publications.
  • Słowińska, S. (2007). Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech. Inspiracje – propozycje – koncepcje. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls“.
  • Suwalska, A. (2018). English Educational Policy. Contemporary Challenges in a Historical-Comparative Context. Kraków: Jagiellonian University Press.
  • Szkudlarek, T. (1993). The Problem of Freedom in Postmodern Education. London: Bergin & Garvey, Greenwood Publishing Group, Westport, Connecticut (USA).
  • Szkudlarek, T. (2017). On the Politics of Educational Theory. New York-London: Routledge.
  • Szkudlarek, T., Śliwerski, B. (1991). Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
  • Szymański, A. (2010). Systemowe podejście w badaniach europejskich, In: K. A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski (eds.), Studia europejskie. Zagadnienia metodologiczne (p. 161-179). Warszawa: WAiP.
  • Śliwerski, B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Śliwerski, B. (2009). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia. Klasyfikacje. Badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Śliwerski, B. (2015). Polityczne uwarunkowania „bolszewizmu” w etatystycznej polityce oświatowej III RP, Political conditions of "Bolshevism" in the educational policy represented by full-time jobs in the Third Republic of Poland. Horyzonty Wychowania, vol. 14, no. 31, 15-47.
  • Śliwerski, B. (2019). Różne wymiary teorii kształcenia oraz ich polityczne i naukowe uwarunkowania, In: K. Maliszewski, D. Stępkowski, B. Śliwerski. Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia (p. 113-178). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Van de Vijver, F. J. D. R., Van Hemer,t D. A., Poortinga, Y. H. (eds.) (2008). Multilevel Analysis of Individuals and Cultures. New York: Taylor&Francis Group.
  • Van de Vijver, F. J. D. R., Poortinga, Y. H. (2002). Structural Equivalence in Multilevel Research. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33(2), 141-156. https://psycnet.apa.org/record/2002-00773-002
  • Van Hemert, D. A., Van de Vijver, F. J. R., Poortinga, Y. H., Georgas, J. (2002). Structural and Functional Equivalence oft he Esenck Personality Quwationnaire within and between Countries. Personality and Individual Differences, 33(8), 1229-1249. https://psycnet.apa.org/record/2002-06919-005
  • Veselý, A. (2007). Veřejná politika. In: A. Veselý, M. Nekola (eds.), Analýza a tvorba veřejných politik. Přístupy, metody a praxe. Praha: Sociologické nakladatatelství SLON.
  • Von Beyme, K. (2005). Współczesne teorie polityczne, tłum. J. Łoziński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
  • Wang, M., Russell, S. S. (2005). Measurement Equivalence of the Job Descriptive Index Across Chinese and American Workers: Results from Confirmatory Factor Analysis and Item Response Theory. Educational and Psychological Measurement, 65(4), 709-732. https://psycnet.apa.org/record/2005-07624-009.
  • Welkenhuysen-Gybels, J. G. J., van de Vijver, F. J. R. (2001). A Comparison of Methods for the Evaluation of Construct Equivalencein a Multigroup Setting, https://www.researchgate.net/publication/235660877_A_comparison_of_methods_for_the_evaluation_of_construct_equivalence_in_a_multigroup_setting [odczyt: 9.06.2023]
  • Wierzchowska, A. (2010). Studia europejskie z perspektywy nauk politycznych. In: K. A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski (eds.), Studia europejskie. Zagadnienia metodologiczne (p. 15-52). Warszawa: WAiP.
  • Witkowski, L. (1993). W kręgu pedagogiki radykalnej (dekonstrukcja – walka – etyczność). In: Z. Kwieciński, L. Witkowski (eds.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach (p. 200-239). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Witkowski, L. (1998). Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Warszawa: IBE.
  • Woehr, D. J., Meriac, J. P. (2010). Using Polytomous Item Response Theory to Examine: Differential Item and Test Functioning: The Case of Work Ethic, In: J. A. Harkness et al. (eds.), Survey Methods in Multinational, Multiregional, and Multicultural Context (pp. 419-433). New Jersey: John Wiley&Sons. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/9780470609927.ch22
  • Wojniak, J. (2019). Szkoła – Polityka – Prawo. George Zygmunt Fijałkowski-Bereday i jego wizja edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Wołek, A. (ed.) (2021). Public Policies. Kraków: Ignatianum University Press.
  • Wołoszyn, S. (1998). Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym. Kielce: Wydawnictwo Strzelec.
  • Zielińska-Pękał, D. (2014). Wykorzystanie strategii emicznej w badaniach nad poradniczymi praktykami wspólnot wirtualnych. Dyskursy Młodych Andragogów, vol. 15, 155-169.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
36208518

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_5604_01_3001_0053_9195
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.