Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | XIV(3 (44)) | 99-114

Article title

Identity behaviours and perceptions of mixed marriages by young learners from Poland, the Czech Republic, Slovakia and Ukraine - A socio-pedagogical comparative study

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
Pedagogical analysis of the issues addressed in the study adopts theoretical and methodological conceptualisations, referring to Paweł Boski's (1) theory of cultural identity based on values and practices in conditions of bicultural and multicultural socialisation, Tadeusz Lewowicki's (2) theory of identity behaviours, and (3) comparative analysis in international studies. The basis for outlining the sense of identity in local, regional, national, European and extra-European dimensions manifested by academic youth and their perceptions of mixed marriages was an international comparative study conducted from 2019 to 2021 in the Polish-Czech-Slovak-Ukrainian borderland. The analysis and interpretation of the collected empirical material indicate that – although there have been political transformations in the neighbouring countries, they cooperate in many spheres – both traditional ('constant') elements and new phenomena and processes, determined by the complexity and diversity of historical, cultural-social, cultural-personal and economic conditions, are preserved in the image of identity behaviour manifested by students today. These shape with particular intensity the cultural identity of young learners in the years of early adulthood.

Year

Volume

Pages

99-114

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • The University of Silesia in Katowice
  • The University of Silesia in Katowice

References

  • Berry, J. W. (1994). Acculturative stress. In: W. J. Lonner, R. S. Malpass (eds.), Psychology and culture (p. 253-257). Needham Heights: Allyn and Bacon,
  • Boski, P. (2008a). Wielokulturowość i psychologia dwukulturowej integracji. In: H. Mamzer (ed.), Czy klęska wielokulturowości? (p. 165-205). Poznań: „Humaniora”,.
  • Boski, P. (2008b). Tożsamość kulturowa. In: P. Oleś, A. Batory (eds.), Tożsamość i jej przemiany a kultura (p. 97-145). Warszawa – Lublin: PAN, KUL.
  • Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Brzozowska, A. (2015). Dobór małżeński i integracja imigrantów w małżeństwach mieszanych – stan badań. Pobrano z: Ośrodek Badań nad Migracjami: http://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2016/06/WP811392.pdf (accessed: 27.03.2023).
  • Brzozowska, A. (2017). Najbliższe czy wciąż „obce”? Integracja interakcyjna migrantek z Ukrainy zawierających małżeństwa mieszane w Polsce. Studia Socjologiczno-Polityczne, 2 (07), 83-108.
  • Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (eds.) (2009). Metody badań jakościowych, t. 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Golka, M. (2012). Konstruowanie tożsamości – czynniki społeczno-kulturowe. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 2.
  • Jodłowska-Herudzińska, M. (2001). Partnerstwo w międzykulturowych małżeństwach mieszanych. In: Z. Tyszka (ed.), Rodzina w czasach szybkich przemian. Roczniki Socjologii Rodziny, t. XIII, 279-289.
  • Jodłowska-Herudzińska, M. (2002). Kwestie doboru małżeńskiego w międzykulturowych małżeństwach mieszanych. Roczniki Socjologii Rodziny, t. XIV, 173-189.
  • Kasprzycki, E. (2013). Problematyka małżeństw mieszanych katolicko-ewangelickich oraz konwersje na Mazurach w latach 1850–1960. Studia z Geografii Politycznej i Historycznej, 2, 181-204.
  • Kłoskowska, M. (1996). Kultury narodowe u korzeni. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kordos, J. (2014). Statystyczne badanie zjawisk społecznych. In: T. Panek (ed.), Statystyka społeczna. Warszawa: PWE.
  • Kvale, S. (2004). InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”.
  • Kyuchukov, H., Lewowicki, T., Ogrodzka-Mazur, E. (eds.) (2015). Intercultural education – concepts, practice, problems. Munich: LINCOM Academic Publishers.
  • Lewowicki, T. (1995a). Problemy tożsamości narodowej – w poszukiwaniu sposobów uogólnionych ujęć kwestii poczucia tożsamości i zachowań z tym poczuciem związanych. In: M. M. Urlińska (ed.), Edukacja a tożsamość etniczna (p. 51-63). Toruń: UMK.
  • Lewowicki, T. (1995b). O badaniach społeczności pogranicza – od parcjalnych opisów ku elementom teorii zachowań tożsamościowych. In: J. Nikitorowicz (ed.), Edukacja międzykulturowa – w kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów (p. 13-26). Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”.
  • Lewowicki, T. (2009). Przemiany ustrojowe i kulturowe a poczucie tożsamości i stosunek młodzieży do wybranych kwestii społecznych: dostrzegalne skutki transformacji. In: T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta (eds.), Poczucie tożsamości i stosunek młodzieży do wybranych kwestii społecznych – studium z pogranicza polsko-czeskiego (p. 249-261). Cieszyn – Warszawa – Toruń: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, WSP ZNP w Warszawie, Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Lewowicki, T., Ogrodzka-Mazur, E., Chojnacka-Synaszko, B., Klajmon-Lech, U. (eds.) (2018). Spheres of spiritual life – a study on permanence and changeability of identity behaviours in borderland communities. Munich: LINCOM Academic Publishers.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”.
  • Moustakas, C. (2001). Fenomenologiczne metody badań. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”.
  • Nikitorowicz, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk: GWP.
  • Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: WAiP.
  • Nikitorowicz, J. (2013). Tożsamość – twórczy wysiłek ku patriotyzmowi. In: J. Nikitorowicz (ed.), Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej? (p. 29-49). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Nikitorowicz, J. (2018). Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Ogrodzka-Mazur, E., Szafrańska, A., Malach, J., Chmura, M. (2021). Cultural identity and education of learning young adults in selected countries of East-Central Europe. A Polish-Czech comparative study. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht V&R.
  • Paleczny, T. (2017). Procesy asymilacji, transkulturacji i uniwersalizacji kulturowej: przegląd problematyki. Krakowskie Studia Międzynarodowe, 3, 63-81.
  • Rajkiewicz, A. (2009). Polskie małżeństwa binacjonalne. Materiały. Warszawa: Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich.
  • Szafraniec, K. (2011). Wprowadzenie. In: K. Szafraniec (Ed.), Młodzi 2011 (p. 11-17). Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
  • Szafrańska, A. (2021). Borderland as a space fostering the contracting of mixed marriages – the truth and myths. Edukacja Międzykulturowa, 1 (14), 167-177.
  • Szarucki, M. (2010). Metodyka analizy porównawczej w badaniach międzynarodowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 827, 51-66.
  • Szukalski, P. (2013). Małżeństwo. Początek i koniec. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
  • Wysocka, E. (2013). Wschodząca dorosłość a tożsamość młodego pokolenia – współczesne zagrożenia dla kształtowania tożsamości. Analiza teoretyczna i empiryczne egzemplifikacje. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, 1, 69-96.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
36397481

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_5604_01_3001_0053_9198
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.