Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | XIV(4 (45)) | 107-123

Article title

Pedagogika Marii Montessori na Lubelszczyźnie. Trzydzieści lat pracy edukacyjnej i perspektywy rozwoju

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Celem artykułu jest przedstawienie historii trzydziestu lat pracy na rzecz upowszechniania alternatywnego systemy kształcenia Marii Montessori w regionie lubelskim. W latach 1992-1994 w Instytucie Pedagogiki UMCS w Lublinie realizowano projekt Zindywidualizowanego kształcenia w oparciu o założenia metody Montessori. Prace z nim związane doprowadziły do rozwoju alternatywnego sposobu myślenia o edukacji, powstania oddziałów pracujących wg założeń pedagogiki Montessori oraz zainicjowały nowy kierunek działalności dydaktycznej i badawczej w UMCS w Lublinie. Przede wszystkim zaś, okazały się znaczące dla osiągnięć rozwojowych dzieci, jak również propagowania idei pedagogiki Montessori w Polsce. W artykule syntetyczne przedstawiono wielotorowe prace, ich współzależność oraz udokumentowane efekty. Nakreślono perspektywy rozwoju i szczególne wyzwania jakie stoją przed montessoriańskimi pedagogami w regionie.

Year

Volume

Pages

107-123

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

References

  • Augustynowicz-Słoboda, K. (2007). Moje spotkanie z pedagogiką Marii Montessori. W: (b.d.) Konferencja Oświatowa. Dzieci lubią się uczyć, ale nie lubią być nauczanie. Wychowanie i edukacja według pedagogiki Montessori (39-40). Świdnik: Urząd Miasta Świdnik
  • Augustynowicz-Słoboda, K., Noga, B. (2003) Uczymy metodą Marii Montessori. W: Z. Starownik (red.), Twórczość czy bezdroża twórczości. W kręgu nauczycielskich przemyśleń i doświadczeń. Materiały z II Wojewódzkiej Konferencji Metodycznej z cyklu "Edukacja humanistyczna wobec wyzwań współczesności" (48-50). Lublin: Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
  • Bednarczuk, B. (2007). Dziecko w klasie Montessori. Odniesienia teoretyczne i praktyczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Bednarczuk, B. (2009). Aktywne uczenie się. Metoda Montessori urzeczywistnieniem założeń reformy systemu oświaty? W: B. Surma (red.), Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori - teoria i praktyka (71-80). Łódź – Kraków: Palatum - Ignatianum.
  • Bednarczuk, B. (2014), Idea Edukacji dla Życia jako przesłanie pedagogiki Marii Montessori. W: M. Miksza (red.), Edukacja w systemie Marii Montessori wychowaniem do wartości (83-92). Łódź: Palatum.
  • Bednarczuk, B. (2016). Osobowość autorska absolwentów klas Montessori w perspektywie doświadczeń i celów życiowych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Bednarczuk, B. (2018). Dignity of the child in research on the school of Maria Montessori: assumptions and manifestations. Prima Educatione, 2(2), 57-65.
  • Bednarczuk, B. (2022). Authors of their own development. Graduates of Montessori school. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Bednarczuk, B., Bednarz-Grzybek, R. (2022). Jubileusz 30-lecia pedagogiki Montessori na Lubelszczyżnie. Bibliografia prac pedagogów z ośrodka lubelskiego (1992-2022). Łódź: Palatum.
  • Bednarczuk, B., Kusiak, K., Stawinoga, R. (2013). Respect for the Child – over Declarations. W: J. Z. Górnikiewicz, E. Jaszczyszyn (red.), A Child in the World of Education – Education in the World of the Child (144-168). Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
  • Bednarczuk, B., Rubinstein, M., (2019). Montessori education benefits. Building a Montessori school in Lublin for children and adolescents. W: K. Wrońska (red.). Dobra edukacji i ich pedagogiczna eksploracja (303-316). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.
  • Bednarczuk, B., Zdybel, D. (red.). (2014). Learning in the Montessori classroom – In search of quality in education. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Bednarz, D. (2014). Wartości estetyczne i emocjonalne w twórczości plastycznej dziecka. W: M. Miksza (red.), Edukacja w systemie Montessori – wychowaniem do wartości (208-221). Łódż: Palatum.
  • Brzezińska, A.I. (2004). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Scholar.
  • Centner-Guz, M. (2009). Stymulująca rola otoczenia w systemie Montessori. W: K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R. Stawinoga (red.), Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym (272-281). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Centner-Guz, M., Zwierzchowska, I. (2014). Książka obrazkowa - czyli o niedostrzeganiu i dewaluowaniu wartości literatury dziecięcej. W: M. Miksza (red.), Edukacja w systemie Montessori – wychowaniem do wartości (189-207). Łódź: Palatum.
  • Dijck van, J. (1994). O korzyściach płynących ze współpracy międzynarodowej. W: S. Guz (red.), Metoda Marii Montessori. Historia i współczesność (15-24). Lublin Wydawnictwo UMCS.
  • Głodzik, B. (2002) Idee i założenia pedagogiki Marii Montessori w odniesieniu do zreformowanego systemu oświaty w Polsce. W: T. Sokołowska - Dzioba (red.), Kształtowanie umiejętności wychowawczych (123-128). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Guz, S. (red.). (1994) Metoda Marii Montessori: historia i współczesność. Materiały z międzynarodowej konferencji 25-26 listopada 1993. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Guz, S. (1994). System pedagogiczny Marii Montessori w teorii i praktyce. W: S. Guz (red.), Metoda Marii Montessori: historia i współczesność. Materiały z międzynarodowej konferencji, 25-26 listopada 1993 (43-52). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Guz, S. (1995). System pedagogiczny Marii Montessori w teorii i praktyce. W: M Jakowicka (red.), Współczesne przemiany edukacji wczesnoszkolnej (133-140). Zielona Góra: Wydawnictwo WSP.
  • Guz, S. (1997). Edukacja w klasach Montessori-założenia i ich realizacja. W: W. Puślecki (red.), Doświadczanie podmiotowości ucznia w edukacji wczesnoszkolnej (91-98). Opole: Wydawnictwo UO.
  • Guz, S. (1998). Edukacja w systemie Montessori: podręcznik dla nauczycieli i studentów. T. 1-2. Lublin: Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Guz, S. (2003). Wykorzystanie pedagogiki Montessori w kształceniu nauczycieli i edukacji dzieci w Polsce. Rocznik Edukacji Alternatywnej, 3(1), 43-54.
  • Guz, S. (2004). Szkoły Montessoriańskie w Polsce. W: T. Lewowicki, W. Puślecki, S. Włoch (red.), Transformacja w polskiej edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”,
  • Guz, S. (2006). Metoda Montessori w przedszkolu i szkole: kształcenie i osiągnięcia dzieci. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Guz, S. (2015). Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia. T. 1 i 2, Wyd. 2 popr. i uzup. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Guz, S. (2020). Kształcenie geometryczne w systemie pedagogicznym Marii Montessori. Materiały rozwojowe i propozycje rozwiązań metodycznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Kowalczyk, B., Sobiesiak, K. (2007). Własne doświadczenia z pracy metodą M. Montessori. W: Konferencja Oświatowa. Dzieci lubią się uczyć, ale nie lubią być nauczanie. Wychowanie i edukacja według pedagogiki Montessori (24-25). Świdnik: Urząd Miasta Świdnik.
  • Kucha, R. (2003). Rozwój pedagogiki Marii Montessori w Polsce. Rys historyczny. Rocznik Edukacji Alternatywnej, 3(1), 23-42.
  • Lillard, P.P. (2009). Montessori. Nowoczesne podejście. Wprowadzenie do metody Montessori dla rodziców i nauczycieli. Gdańsk: Harmonia Uniwersalis.
  • Łagoźna, E., Bogusz, P. (2007). Innowacja w SP nr 7 w Świdniku. W: Konferencja Oświatowa. Dzieci lubią się uczyć, ale nie lubią być nauczanie. Wychowanie i edukacja według pedagogiki Montessori (32-34). Świdnik: Urząd Miasta Świdnik
  • Madejska, R. (2007). Moje pierwsze spotkanie z pedagogiką Marii Montessori, W: Konferencja Oświatowa. Dzieci lubią się uczyć, ale nie lubią być nauczanie. Wychowanie i edukacja według pedagogiki Montessori (27-28). Świdnik: Urząd Miasta Świdnik.
  • Montessori, M. (1913). Domy dziecięce (le case dei bambini). Metoda pedagogji naukowej, stosowana w wychowaniu najmłodszych dzieci. Warszawa: nakł. Henryka Lindenfelda. Skład główny w księgarni E. Wendego i S-ki.
  • Montessori, M. (1975). Childhood education. New York-Scarborough, ON: New Ameican Library-Meridian Books.
  • Montessori, M. (1988). What you should know about your child. Oxford, England: Clio Press.
  • Montessori, M. (1992a). The absorbent mind. Oxford, England: Clio Press.
  • Montessori, M. (1992b). The discovery of the child. Oxford, England: Clio Press.
  • Montessori, M. (2014). Odkrycie dziecka. Łódź: Palatum.
  • Montessori, M. (2021). Umysł dziecka. Łódź: Palatum.
  • Montessori, M. (2018). Sekret dzieciństwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
  • Ochnio, E. (2009). Edukacja ekologiczna a koncepcja wychowania Marii Montessori. W: B. Surma (red.), Pedagogika Marii Montessori w Polsce i na świecie (187-198). Łódź-Kraków: Palatum-Ignatianum.
  • Pinesowa, M (1931). System wychowawczy dr Marji Montessori. Warszawa: Dom Książki Polskiej.
  • Raczek, H. (1994). Recepcja poglądów Marii Montessori w teorii i praktyce pedagogicznej Drugiej rzeczypospolitej. W: S. Guz (red.), Metoda Marii Montessori: historia i współczesność. Materiały z międzynarodowej konferencji, 25-26 listopada 1993 (31-42). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Rojek, U. (2007). Moje doświadczenia w pracy metoda Marii Montessori. W: Konferencja Oświatowa. Dzieci lubią się uczyć, ale nie lubią być nauczanie. Wychowanie i edukacja według pedagogiki Montessori (35-37). Świdnik: Urząd Miasta Świdnik
  • Schätzel I. M. (1919). Idea wychowania przedszkolnego. Casa dei Bambini jako szkółka wszechstronnej pracy dziecka. Lwów: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.
  • Trabalzini, P. (2009). Domy dziecięce-wolność i pokój jako środek i cel wychowania. W: B. Surma (red.), Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori-teoria i praktyka (167-182). Łódź – Kraków: Palatum - Ignatianum.
  • Wasmann-Peters, E. (1994). Refleksje z realizacji projektu „Zindywidualizowane nauczanie w Polsce”. W: S. Guz (red.), Metoda Marii Montessori: historia i współczesność. Materiały z międzynarodowej konferencji, 25-26 listopada 1993 (101-106). Lublin Wydawnictwo UMCS.
  • Wierucka, J., Skwarna, B., (1994). Praca w klasach Montessori w lubelskich przedszkolach i szkołach. W: S. Guz (red.), Metoda Marii Montessori: historia i współczesność. Materiały z międzynarodowej konferencji, 25-26 listopada 1993 (17-116). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Wójcik, D. (2007). Z doświadczeń praktyka. W: Konferencja Oświatowa. Dzieci lubią się uczyć, ale nie lubią być nauczanie. Wychowanie i edukacja według pedagogiki Montessori (29-30). Świdnik: Urząd Miasta Świdnik.
  • Zdybel, D. (2009). Maria Montessori o umyśle dziecka - od chłonnego umysłu do metapoznania. W: B. Surma (red.), Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori (91-102). Łódź-Kraków: Palatum-Ignatianum.
  • Zdybel, D. (2014). Montessori school as a source of metacognitive experiences-examples from research project. W: B. Bednarczuk, D., Zdybel (red.). Learning in Montessori classroom: In search of quality in education (141-156). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Zwierzchowska, I. (2002) Pedagogika Marii Montessori – studia podyplomowe. Wychowanie w Przedszkolu, 55(1), 19-20.
  • Zwierzchowska, I., Centner-Guz, M. (2009). Stres zawodowy nauczycieli pracujących w oddziałach Montessori. W: B. Surma (red.), Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori – teoria i praktyka ( 149-164). Łódź – Kraków: Palatum –Ignatianum.
  • Zwierzchowska, I., Centner-Guz, M. (2015). Obrazy słowem malowane – sposoby wykorzystania obrazu plastycznego w inspirowaniu aktywności werbalnej dziecka. W: M. Miksza (red.), Język oknem na świat – edukacja językowa w pedagogice Marii Montessori (71-88). Łódź: Wydawnictwo Palatum.
  • Zwierzchowska, I., Centner-Guz, M. (2020). Aplikacja i upowszechnienie pedagogiki Marii Montessori w lubelskich placówkach edukacyjnych. W: J. Andrzejewska, B. Bilewicz-Kuźnia (red.), Oblicza edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (137-154). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
36192972

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_5604_01_3001_0054_1198
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.