Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | XIV(4 (45)) | 55-68

Article title

Potrzeby dziecka adoptowanego w kontekście edukacji

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Niniejszy artykuł koncentruje się na problemach i potrzebach dzieci adoptowanych w kontekście edukacji szkolnej. W pierwszym punkcie omówiona jest specyfika sytuacji rozwojowej dzieci adoptowanych z uwzględnieniem ich wcześniejszego przebywania w rodzinach zastępczych. Znajdują się w nim też dane statystyczne odnośnie do aktualnej sytuacji liczebnej dzieci adoptowanych i będących w opiece zastępczej w Polsce. W drugim punkcie omówione są wyniki polskiego badania empirycznego dotyczącego opinii rodziców zastępczych w sprawie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci przebywających w opiece zastępczej. W trzecim punkcie zaprezentowane są wyniki dwóch zagranicznych badań empirycznych – z Wielkiej Brytanii oraz ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej - będące wprost ilustracją tytułowego zagadnienia podjętego w artykule. W zakresie tych badań poznajemy opinie rodziców adopcyjnych oraz nauczycieli szkół publicznych. Rozważania kończy zwięzłe podsumowanie, w którym podkreśla się pedagogiczną wagę analizowanych kwestii, a także potrzebę podejmowania badań empirycznych w tym obszarze.

Year

Volume

Pages

55-68

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Uniwersytet WSB Merito w Toruniu

References

  • Adoption UK Charity. Adopted Children’s Experiences of School - The Results Are In - Research Findings April 2014. Pobrano z: https://www.adoptionuk.org/adopted-childrens-experiences-of-school-the-results-are-in-research-findings-april-2014 (data wejścia: 15.11.2022)
  • GUS (2022). Pomoc społeczna i opieka nad dzieckiem i rodziną w 2022 roku. Pobrano z: Główny Urząd Statystyczny / Obszary tematyczne / Warunki życia / Ubóstwo. Pomoc społeczna / Pomoc społeczna i opieka nad dzieckiem i rodziną w 2022 roku (data wejścia: 22.10.2023)
  • Hornowska E., Brzezińska A. I., Appelt K., Kaliszewska-Czeremska K. (2014). Rola środowiska w rozwoju małego dziecka – metody badania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Milewska E. (2000). Rodzina adopcyjna – problemy psychologiczne przed i po adopcji dziecka. W: E. Milewska, A. Szymanowska (red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych (115-135). Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.
  • Skiepko M., Brągoszewska J. (2009). Zaburzenia psychiczne u dzieci adoptowanych. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 9 (3), 207-213.
  • Ulasińska R., Lelek A., Kozik-Merino A., Ślęczek K. (2020). Zbudować więź pomimo traumy - zastosowanie terapii wielorodzinnej (MFT) w rodzinach adopcyjnych. Psychoterapia 1(192), 27-43.
  • Ulasińska R., Zdenkowska-Pilecka M., Iniewicz G. (2008). Więź po zerwaniu więzi. Adopcja z perspektywy teorii przywiązania. W: B. Józefik, G. Iniewicz (red.), Koncepcja przywiązania. Od teorii do praktyki klinicznej (161-174). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Vorria P., Papaligoura Z., Sarafidou J., Kopakaki M., Dunn J., Van IJzendoorn M. H., Kontopoulou A. (2006). The development of adopted children after institutional care: a follow-up study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47 (12), 1246-1253.
  • Żechowski C., Namysłowska I. (2008). Teoria przywiązania a rozwój zaburzeń psychicznych. W: B. Józefik, G. Iniewicz (red.), Koncepcja przywiązania. Od teorii do praktyki klinicznej (53-74). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
36194272

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_5604_01_3001_0054_1214
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.