PL
Niniejszy artykuł koncentruje się na problemach i potrzebach dzieci adoptowanych w kontekście edukacji szkolnej. W pierwszym punkcie omówiona jest specyfika sytuacji rozwojowej dzieci adoptowanych z uwzględnieniem ich wcześniejszego przebywania w rodzinach zastępczych. Znajdują się w nim też dane statystyczne odnośnie do aktualnej sytuacji liczebnej dzieci adoptowanych i będących w opiece zastępczej w Polsce. W drugim punkcie omówione są wyniki polskiego badania empirycznego dotyczącego opinii rodziców zastępczych w sprawie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci przebywających w opiece zastępczej. W trzecim punkcie zaprezentowane są wyniki dwóch zagranicznych badań empirycznych – z Wielkiej Brytanii oraz ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej - będące wprost ilustracją tytułowego zagadnienia podjętego w artykule. W zakresie tych badań poznajemy opinie rodziców adopcyjnych oraz nauczycieli szkół publicznych. Rozważania kończy zwięzłe podsumowanie, w którym podkreśla się pedagogiczną wagę analizowanych kwestii, a także potrzebę podejmowania badań empirycznych w tym obszarze.