Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2017 | 10 | 1 | 107-128

Article title

Wybrane programy wymiany uczniów i studentów w państwach Grupy Wyszehradzkiej

Content

Title variants

EN
Selected youth exchange programs in the Visegrad Group countries

Languages of publication

Abstracts

EN
Year 1991 brought a new, informal, forum onto political arena, the Visegrad Group, encompassing Poland, Hungary and Czechoslovakia. Activities in this field paved the way to create new original solutions, resulting in International Visegrad Fund created in 2000, the only formal structure of Visegrad. The main aims of International Visegrad Fund are to provide financial support of common cultural, scientific and educational projects, youth exchanges, cross-border projects and tourism promotion. This initiative, but also other programs, undoubtedly remain in the shadow of the next edition of ERASMUS program. However, the development of cooperation and youth exchange within the Visegrad Group within other projects, including Queen Jadwiga Fund, Comenius, Europe for Citizens are also worth mentioning. Therefore, this article will analyze in detail the meaning of youth exchange programs at European level with regard to V4 countries, with particular emphasis on Poland. Moreover, this study will explore the specificity of this collaboration and the possibility of strengthening actions aiming at closer collaboration in the area of culture and education.
PL
W 1991 roku powstało nieformalne forum obejmujące Polskę, Węgry i Czechosłowację określane jako Grupa Wyszehradzka. W roku 2000 utworzono jedyną formalną strukturę Grupy Wyszehradzkiej – Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki, którego celem jest finansowe wspieranie inicjatyw dotyczących współpracy kulturalnej, wymiany naukowej, badań naukowych i współpracy w dziedzinie edukacji, wymiany młodzieży, współpracy przygranicznej oraz turystyki. Zarówno ta, jak i inne inicjatywy niewątpliwie pozostają w cieniu kolejnych edycji unijnego programu ERASMUS, tym niemniej warto analizując rozwój współpracy i wymiany młodzieży w ramach Grupy Wyszehradzkiej pamiętać o innych projektach, które wzmacniają ten obszar (Fundusz Królowej Jadwigi, Comenius, Europa dla Obywateli). W artykule podjęte zostaną zatem wątki dotyczące znaczenia programów wymiany młodzieży na szczeblu ogólnoeuropejskim w odniesieniu do państw V4, ze szczególnym uwypukleniem udziału w tych programach Polski. Podjęta zostanie próba uchwycenia specyfiki tej współpracy i analiza możliwości wzmocnienia działań podejmowanych na rzecz zbliżenia na płaszczyźnie kulturalnej i edukacyjnej.

Publisher

Journal

Year

Volume

10

Issue

1

Pages

107-128

Physical description

Dates

published
2017

Contributors

  • UMCS w Lublinie

References

  • Comenius School Education. Mobility creates opportunities. European success stories, Luxemburg 2008.
  • Erasmus w Polsce, Polska w Erasmusie, red. M. Członkowska-Naumiuk, A. Samel, Warszawa 2012.
  • Fuksiewicz A., Łada A., Wenerski Ł., Współpraca zagraniczna polskich samorządów. Wnioski z badań, Warszawa 2012.
  • Gońda M., Cudzoziemcy polskiego pochodzenia podejmujący studia w Polsce. „Powrót do macierzy” czy pragmatyczny wybór, Warszawa 2012.
  • Gorbaniuk O., Gorbaniuk J., Świadomość narodowa młodzieży polskiego pochodzenia z byłego ZSRR studiującej w Polsce, Lublin 2002.
  • Hannerz U., Cosmopolitans and locals in world culture, in: Global culture: nationalism, globalization and modernity, ed. M. Featherstone, London 1990.
  • Kosiedowski W., Słowińska B., Położenie przygraniczne jako szansa rozwoju północno-wschodniej Polski w warunkach integracji europejskiej (w świetle badań ankietowych), w: Samorząd terytorialny w Polsce. Szanse rozwoju regionalnego i lokalnego w warunkach Unii Europejskiej, red. Z. Strzelecki, Warszawa 2008.
  • Mniejszość polska na rozdrożu. Studenci i absolwenci uczelni polskich pochodzący z Litwy, Białorusi i Ukrainy, red. R. Wyszyński, Warszawa 2005.
  • Naruszewicz S., Polityka spójności Unii Europejskiej. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2004.
  • Nowicka E., Łobodziński S., Gość w dom. Studenci z krajów Trzeciego w Polsce, Warszawa 1993.
  • Węgrzyn-Odzioba L., Nowa wielokulturowość w państwach Europy Środkowo-Wschodniej jako wyzwanie dla edukacji międzykulturowej (na przykładzie Polski), w: Europa Środkowa i Wschodnia w procesie transformacji i integracji. Wymiar społeczny, red. H. Chałupczak, M. Pietraś, E. Pogorzała, Zamość 2013.
  • Węgrzyn-Odzioba L., Współpraca partnerska miast i gmin. Świdnik-Aalten-Svidnik, w: Miasta, aglomeracje, metropolie w nurcie globalnych przemian, red. K. Kuć-Czajkowska, M. Sidor, Lublin 2014.
  • Zarzycka G., Dyskurs prasowy o cudzoziemcach. Na podstawie tekstów o łódzkiej Wieży Babel i osobach czarnoskórych, Łódź 2006.
  • Żołędowski C., Studenci zagraniczni w Polsce. Motywy przyjazdu, ocena pobytu, plany na przyszłość, Warszawa 2010.
  • Vertvec S., Transnarodowość, Kraków 2012.
  • Z Comeniusem dookoła Europy w ramach europejskiego programu edukacyjnego „Uczenie się przez całe życie”, red. A. Fijałkowska, J. Płachecka, Warszawa 2009.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
26850867

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_56583_fs_138
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.