Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | XXX | (3/2023) | 209-220

Article title

Narracje w przekazie rodzinnym. Wątki folkloru słownego w literaturze regionalnej na przykładzie jednego z tomów serii „Jako downi bywało”

Content

Title variants

EN
Narratives in family transmission. Threads of verbal folklore in regional literature on the example of one of the volumes of the series "Jako downi bywało"

Languages of publication

Abstracts

EN
Aim. The aim of this article is to discuss selected threads of verbal folklore used in the study of an inhabitant of upper Silesia published as part of the publishing series „Jako downi bywało” by the museum „Górnośląski Park Etnograficzny in Chorzów”. The genres, the circumstances in which they are evoked, and their functions are presented. The form in which they are presented reveals the role of family transmission in the communication of the values carried by these cultural texts. Materials and methods. Analysis of the source text - a publication from the series „Jako downi bywało” entitled Najmilsze zimowe wieczory. Piyrzi furgało, berōw sie słuchało by Anna Stronczek. Results and conclusion. The book Najmilsze zimowe wieczory is an important contribution to the preservation of the intangible cultural heritage of upper Silesia. The descriptions of traditions cultivated in the community to which the author belongs, and the verbal folklore found in the message, are an important expression of their worldview, while the work itself is a valuable source of regional cultural content for researchers. it is also an interesting and valuable source for designing scenarios for regional education or supporting family transmission in the absence of the older generation or when transmission disappears for other reasons. Folklore is an important factor in building up the image of the world and of man; it is an expression of the values shared by the community, of the socially desirable model of man, and thus provides an opportunity to shape the personality of its members. The additional value in the form of the presentation of plots gives insight into their ‚natural’ message, places them in their proper context, which contributes to enriching their content with non-verbal meanings.
PL
Cel. Celem niniejszego artykułu jest omówienie wybranych wątków folkloru słownego wykorzystanego w opracowaniu mieszkanki Górnego Śląska opublikowanym w ramach serii wydawniczej „Jako downi bywało” przez muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”. W opracowaniu zaprezentowane zostały wybrane gatunki, okoliczności, w jakich są wywoływane, oraz funkcje, jakie pełnią. Materiały i metody. Analiza tekstu źródłowego – publikacji z serii „Jako downi bywało” pt. Najmilsze zimowe wieczory. Piyrzi furgało, berōw sie słuchało autorstwa Anny Stronczek. Wyniki i wnioski. Książka Najmilsze zimowe wieczory stanowi istotny wkład w zachowanie niematerialnego dziedzictwa kulturowego Górnego Śląska. Opisy tradycji kultywowanych we wspólnocie, do której należy autorka, oraz znajdujący się w przekazie folklor słowny są istotnym wyrazem ich światopoglądu, samo zaś dzieło jest dla badaczy cennym źródłem treści kultury regionalnej. Stanowi też interesujące i wartościowe źródło do projektowania scenariuszy z zakresu edukacji regionalnej czy też wsparcie dla przekazu rodzinnego w sytuacji braku starszego pokolenia lub zanikającej z innych przyczyn trans-misji. Folklor stanowi istotny czynnik budujący obraz świata i człowieka, niesie wartości podzielane przez zbiorowość i społecznie pożądany model człowieka, przez co daje możliwość kształtowania osobowości członków wspólnoty. Dodatkowy walor w postaci prezentacji wątków daje wgląd w ich „naturalny” przekaz i wpisuje je we właściwy kontekst, co przyczynia się do wzbogacenia ich treści o pozawerbalnie znaczenia.

Contributors

  • Uniwersytet Bielsko-Bialski, Wydział Humanistyczno-Społeczny, Instytut Pedagogiki

References

  • Ciołek, T.M., Olędzki, J., Zadrożyńska, A. (1976). Wyrzeczysko: O świętowaniu w Polsce. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
  • Domańska-Kubiak, I., Kubiak, K. (1981) Chleb w tradycji ludowej. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
  • Ilnicka, M. (1870). Czytanie dziecinne. Bluszcz, 50, b.s.
  • Jolles, A. (1965). Proste formy. Przegląd Humanistyczny, 9, 5(50), 65–84.
  • Jon, E. (2022). Tu sie wszysko zaczło. Chorzów: Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”.
  • Kaczmarczyk, S. (2018). Dwór w Wieszowie: Historia i wspomnienia. Chorzów: Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”.
  • Kosowska, E. (1985). Legenda – kanon i transformacje: Św. Jerzy w polskiej kulturze ludowej. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Kowalski, P. (1990). Współczesny folklor i folklorystyka: O przedmiocie poznania w dzisiejszych badaniach folklorystycznych. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
  • Krzyżanowski, J. (1962). Polska bajka ludowa w układzie systematycznym (t. 1). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Krzyżanowski, J. (1963). Polska bajka ludowa w układzie systematycznym (t. 2). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Krzyżanowski, J. (1980). W świecie bajki ludowej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Ługowska, J. (1993). W świecie ludowych opowiadań: Teksty, gatunki, intencje narracyjne. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Olkusz, W. (2000). Baśń – cudowność – fantastyka: Refleksje Marii Ilnickiej na tle pozytywistycznej pedagogiki oraz krytyki literatury dla dzieci i młodzieży. Literatura Ludowa, 4/5, 59–71.
  • Przeliorz, Z. (2020). Dusza starego domu. Chorzów: Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”.
  • Przybyła-Dumin, A. (2013). Proza folklorystyczna u progu XXI wieku: Na podstawie badań terenowych: Monografia. Chorzów - Katowice: Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
  • Ranke, K. (1997). Rozważania o istocie i funkcji bajki. Literatura Ludowa, 2, 3–30.
  • Simonides, D. (1969). Współczesna śląska proza ludowa. Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich.
  • Simonides, D. (ok. 1965). Śląska bajka ludowa dawniej a dziś. B. m.
  • Stronczek, A. (2017). Najmilsze zimowe wieczory: Piyrzi furgało, berōw sie słuchało. Chorzów: Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”.
  • Stronczek, A. (2023). Przaja swojimu miejscu na ziymi: Jak ze studnie wyciōngniynte opowieści, zwyczaje i życie. Chorzów: Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”.
  • Woźniak, A.E. (1988). Podanie i legenda: Z badań nad rosyjską prozą ludową: Rozprawa doktorska. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
30146865

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_61905_wwr_177010
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.