Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 1/2015 (51), t.2 | 70-81

Article title

Internationalisation of Born Globals from The Theoretical Perspective

Content

Title variants

PL
Teoretyczne koncepcje internacjonalizacji firm born global

Languages of publication

Abstracts

PL
W niniejszym artykule przedstawiono ewolucję podejść teoretycznych do procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP. Zaprezentowano definicje i cechy firm wcześnie umiędzynarodowionych (born global) oraz specyfikę ich internacjonalizacji. Celem artykułu jest omówienie procesu internacjonalizacji firm born global z perspektywy teoretycznej. Artykuł rozpoczęto od przedstawienia najstarszych podejść do procesu internacjonalizacji, a następnie ukazano zmiany zachodzące w globalnym otoczeniu ekonomicznym wpływające na zachowania międzynarodowe przedsiębiorstw oraz związane z tym zmiany w postrzeganiu born global i ich umiędzynarodowienia. W artykule podkreślono rolę wiedzy w internacjonalizacji born global. Z uwagi na bardzo obszerną literaturę w analizowanym obszarze przedstawiono tylko wybrane pozycje. Artykuł kończą wnioski podsumowujące, obejmujące krótkie przedstawienie dalszych możliwych kierunków badań.
EN
The paper discusses the evolution of theoretical approaches towards the internationalisation process of firms, especially SMEs. It clarifies the definitions of a born global (BG) firm, presents its characteristics and the specifics of its internationalisation process. The objective of this paper is to present the internationalisation process of a born global firm from a theoretical perspective. The article starts with the presentation of the oldest approaches towards internationalisation and shows how ongoing changes in the global economic environment have influenced international behaviours of firms as well as changed the researchers’ perception of BGs and their internationalisation process. The article highlights the role of knowledge in BGs’ internationalisation. Due to the magnitude of literature on BGs and their internationalisation, this article does not cover all of them. The article ends with conclusions and points to further opportunities and directions of research. This article came into being within the research project OPUS entitled: Patterns of internationalization of high-tech small and medium-sized enterprises, (UMO-2013/11/B/HS4/02135) 2014-2017.

Year

Pages

70-81

Physical description

Dates

published
2015

Contributors

  • Gdańsk University of Technology

References

  • Autio, E., Sapienza, H.J. & Almeida, J.G. (2000). Effects of age at entry, knowledge intensity, and imitability on international growth. Academy of Management Journal, 43(5), 909–924, DOI: org/10.2307/1556419.
  • Barney, J.B. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17(1), 99–120, DOI: 10.1177/014920639101700108.
  • Bell, J., McNaughton, S., Young, S. & Crick, D. (2003). Towards Integrative Model of Small Firm Internationalisation. Journal of International Entrepreneurship, 1(4), 339–362, DOI:10.1023/A:1025629424041.
  • Buckley, P. & Casson, M.C. (1981). The Optimal Timing of a Foreign Direct Investment. Economic Journal, 91(361), 75–87.
  • Busenitz, L.W. & Barney, J.B. (1997). Differences between entrepreneurs and managers in large organizations: biases and heuristics in strategic decision-making. Journal of Business Venturing, 12(1), 9–30, DOI:10.1016/S0883-9026(96)00003-1.
  • Ciszewska-Mlinarič, M., Obłój, K. & Mlinarič, F. (2012). How Relational Capabilities Matter? Organizational Context and Performance of Internationally Oriented SMEs. Central European Business Review, 2012(3), 28–36.
  • Coviello, N.E. & Munro, H. (1997). Network relationships and internationalisation process of small software firms. International Business Review, 6(4), 361–386, DOI:10.1016/S0969-5931(97)00010-3.
  • Coviello, N.E. & McAuley, A. (1999). Internationalisation and the Smaller Firm: A Review of Contemporary Empirical Research. Management International Review, 39(3), 223–256.
  • Daszkiewicz, N. (2004). Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce. Gdańsk: Scientific Publishing Group.
  • Daszkiewicz, N. (2014). Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw rodzinnych z perspektywy przedsiębiorczości międzynarodowej. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XV(7[1]), 243–251.
  • Daszkiewicz, N. (2014). Internationalisation of Firms through Networks – Empirical Evidence from Poland. In: A.S. Gubik & K. Wach (eds.), International Entrepreneurship and Corporate Growth in Visegrad Countries (chapter 4, pp. 57–68). Miskolc: University of Miskolc.
  • Daszkiewicz, N. & Wach, K. (2012). Internationalization of SMEs: Context, Models and Implementation. Gdańsk: Gdańsk University of Technology Publishers.
  • Daszkiewicz, N. & Wach, K. (2013). Małe i średnie przedsiębiorstwa na rynkach międzynarodowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
  • Daszkiewicz, N. & Wach, K. (2014). Motives for going international and entry modesof family firms. Journal of Intercultural Management, 6(2), 5–18.
  • Duliniec, E. (2013). Ujęcie teoretyczne wczesnej i szybkiej internacjonalizacji. Gospodarka Narodowa, 1–2, 31–51.
  • Dunning, J.H. (1993). Multinational enterprises and the global economy. Wokingham, Berkshire: Addison Wesley.
  • Freiling, J. & Zimmerman, M. (2014). Internal and External Learning Races in “Born Transnationals”: What are the Driving Forces? Entrepreneurial Business and Economics Review, 2(1), 19–36.
  • Gabrielsson, M., Kirpalani, V.H.M., Dimitratos, P., Solberg, C.A. & Zucchella, A. (2008). Born Globals: Propositions to help advance the theory. International Business Review, 17(4), 385–401, DOI:10.1016/j.ibusrev.2008.02.015.
  • Gabrielsson, M. & Kirpalani, V.H.M. (2004). Born globals: How to reach new business space rapidly. International Business Review, 13(5), 555–571, DOI:10.1016/j.ibusrev.2004.03.005.
  • Knight, G.A. & Cavusgil, S.T. (2004). Innovation, organizational capabilities, and the born-global firm. Journal of International Business Studies, 3(2), 124–141, DOI:10.1057/palgrave.jibs.
  • Jarosiński, M. (2012). Urodzeni globaliści w badaniach na świecie i w Polsce, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 114, 7–24.
  • Jarosiński, M. (2013). Procesy i modele internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.
  • Johanson, J. & Mattsson, L.-G. (1988). Internationalization in Industrial Systems. In:
  • N. Hood, J.-E. Vahlne (eds.), Strategies in Global Competition (pp. 287–314). London: Croom Helm.
  • Johanson, J. & Vahlne, J. (1977). The Internationalization Process of the Firm – A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments. Journal of International Business Studies, 8(1), 23–32.
  • Johanson, J. & Vahlne, J.E. (2003). Business relationship learning and commitment in the internationalization process. Journal of International Entrepreneurship, 8(1), 83–101, DOI: 10.1023/A:1023219207042.
  • Johanson, J. & Vahlne, J.E. (2009). The Uppsala internationalization process model revised: From liability of foreignness to liability of outsidership. Journal of International Business Studies, 40(9), 1411–1431, DOI:10.1057/jibs.2009.24.
  • Johanson, J. & Wiedersheim-Paul, F. (1975). The Internationalization of the Firm: Four Swedish Cases. Journal of Management Studies, 12(3), 305–322.
  • Korhonen, H., Luostarinen, R. & Welch, L. (1996). Internationalization of SMEs: Inward– outward patterns and government policy. Management International Review, 36(4), 315–329, URL:http://www.jstor.org/stable/40228369.
  • Mtigwe, B. (2006), Theoretical Milestones in International Business: The Journey to International Entrepreneurship Theory, Journal of International Entrepreneurship, 4(1), 5–25, DOI:10.1007/s10843-006-5872-5.
  • Ojala, A. (2009). Internationalization of knowledge-intensive SMEs: The role of network relationships in the entry to a psychically distant market. International Business Review, 18(1), 50–59, DOI:10.1016/j.ibusrev.2008.10.002.
  • Oviatt, B.M. & McDougall, P.P. (1994). Towards a Theory of International New Ventures. Journal of International Business Studies, 25(1), 44–64, DOI:10.1057/palgrave.jibs.8400128.
  • Pawęta, E. (2013). The Determinants of Born Global Companies Emergence in Central European Countries. Entrepreneurial Business and Economics Review, (1), 41–50.
  • Przybylska, K. (2013). Born global: nowa generacja małych przedsiębiorstw. Kraków: Fundacja UEK.
  • Rymarczyk, J. (2004). Globalizacja i internacjonalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE.
  • Schweizer, R., Vahlne, J.-E. & Johanson, J. (2010). Internationalization as an Entrepreneurial Process. Journal of International Entrepreneurship, 8(4), 343–370, DOI:10.1007/s10843-010-0064-8.
  • Smith, A. (1954). Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów. Warszawa: PWN.
  • Wach, K. (2012). Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw: rozwój przez umiędzynarodowienie. Warszawa: PWN.
  • Wach, K. (2014a). Theoretical Framework of the Firm-Level Internationalisation in Business Studies. In: A. Durendez & K. Wach (eds.), Patterns of Business Internationalisation in Visegrad Countries – In Search for Regional Specifics. Cartagena: Universidad Politecnica de Cartagena.
  • Wach, K. (2014b). The Role of Knowledge in the Internationalisation Process: An Empirical Investigation among Polish Businesses. In: D. Kiendl-Wendner & K. Wach (eds.), International Competitiveness in Visegrad Countries: Macro and Micro Perspective (chapter 7). Graz: Fachhochschule Joanneum.
  • Wach, K. (2014c). Przedsiębiorczość międzynarodowa jako nowy kierunek badań w obrębie teorii internacjonalizacji przedsiębiorstwa. In: S. Wydymus, M. Maciejowski (eds.), Tradycyjne i nowe kierunki rozwoju handlu międzynarodowego (chapter 28, pp. 433–446). Warszawa: Difin.
  • Wach, K. & Wehrmann, C. (2014). Entrepreneurship in International Business: International Entrepreneurship as the Intersection of Two Fields. In: A.S. Gubik & K. Wach (eds.), International Entrepreneurship and Corporate Growth in Visegrad Countries (chapter 1). Miskolc: University of Miskolc.
  • Williamson, O. (1998). Transaction Cost Economics: How it works; Where it is Headed. De Economist, 146(1), 23–58.
  • Wolff, J.A. & Pett, T.L. (2000). Internationalization of Small Firms: An Examination of
  • Export Competitive Patterns, Firm Size and Export Performance. Journal of Small Business Management, 38(2), 34–47.
  • Zahra, S.A. (2005). A Theory of International New Ventures: A Decade of Research. Journal of International Business Studies, 36(1), 20–28, DOI: 10.1057/palgrave.jibs.8400118.
  • Zain, M. & Ng, S.I. (2006). The Impacts of Network Relationships on Firms’ Internationalization Process. Thunderbird International Business Review, 4 (2), 183–205, DOI: 10.1002/tie.20092.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
526039

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_7172_1644-9584_51_5
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.