Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 1/2016 (57), t.1 | 166-175

Article title

Handel elektroniczny artykułami żywnościowymi z perspektywy klienta

Content

Title variants

EN
Electronic Trade in Foods from the Customer’s Perspective

Languages of publication

Abstracts

PL
Społeczeństwo staje się w coraz większym stopniu społeczeństwem informacyjnym, a konsumenci są aktywnymi i świadomymi nabywcami. Zakupy w formie elektronicznej są ciekawą alternatywą wobec zakupów tradycyjnych. Konkurencja na rynku żywności wzrasta i zmusza przedsiębiorstwa do stałej walki o konsumentów. Przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na sprzedaż żywności przez Internet. Celem artykułu było określenie determinant zachowań konsumentów w zakresie wykorzystania elektronicznego handlu w zakupach żywności. Podmiotem badań byli klienci sklepów internetowych z artykułami żywnościowymi. Nabywcami żywności w Internecie są z reguły osoby młode, dobrze wykształcone, o dobrej sytuacji materialnej. Zaletą zakupów żywności w Internecie jest wygoda procesu zakupowego i dostawa zamówienia pod wskazany adres. Najczęściej kupowane produkty to napoje, używki i słodycze. Najbardziej popularne internetowe sklepy z żywnością to delikatesy Alma oraz Piotr i Paweł. Wartość jednorazowych zakupów zdecydowanie przekracza 100 zł.
EN
Society is becoming an increasingly information society, and consumers are active and conscious buyers. Shopping in the electronic form is an interesting alternative to traditional shopping. Competition in the food market is growing and forcing companies to continuously fight for consumers. Entrepreneurs more often and more willingly choose to sell food on the Internet. The aim of the article was to identify determinants of consumer behavior in the use of e-commerce for purchases of food. The subject of research were customers of online food shops. Purchasers of food on the Internet are generally young, well-educated people in a good financial situation. The advantage of buying food online is convenience of the purchasing process and delivery of orders to the address indicated. Most purchased products are drinks, stimulants and sweets. The most popular online food stores are Alma delicatessen and Piotr i Paweł. A single purchase value far exceeds PLN 100.

Keywords

Year

Pages

166-175

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

References

  • Chudzyńska-Stępień, N. (2014). Polacy coraz więcej kupują przez Internet. Pozyskano z: http://www.forbes.pl/polacy-coraz-wiecej-kupuja-przezinternet,artykuly,185087,1,1.html (23.06.2015).
  • Dąbrowska, A., Janoś-Kresło, M. i Wódkowski, A. (2009). E-usługi a społeczeństwo informacyjne. Warszawa: Difin.
  • Domański, T. i Bryła, P. (2010). Marketing produktów żywnościowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Dwojak, P. (2013). Rozwój rynku e-commerce w Polsce na tle Europy. Property Forum 2013 (wersja skrócona). Pozyskano z: file:///C:/Users/user/Downloads/Dwojak+Przemys%C5%82aw.pdf (23.06.2015).
  • Grzybowska-Brzezińska, M. i Grzywińska-Rąpca, M. (2015). Preferencje zakupowe studentów wykorzystujących nowoczesne technologie informacyjno-telekomunikacyjne. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych SGH, (36).
  • Gutkowska, K. i Ozimek, I. (2005). Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności – kryteria zróżnicowania. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
  • Jeznach, M. (red.). (2007). Podstawy marketingu żywności. Warszawa: Wydawnictwo SGGW. Kosicka-Gębska, M., Tul-Krzyszczuk, A. i Gębski, J. (2011). Handel detaliczny żywnością w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
  • Łukasik, P. (2008). Marketing w handlu detalicznym produktami spożywczymi. Wybrane aspekty zachowań nabywców. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  • Małysz, J. (2008). Bezpieczeństwo żywnościowe strategiczną potrzebą ludzkości. Warszawa: AlmaMer.
  • Nhlanhla, M. i Nokuzola, M.R. (2012). The Socio-Technical Dynamics of e-Commerce Adoption in the Mainstream Grocery Supermarkets in South Africa. iBusiness, (4), 350–361, http://dx.doi.org/10.4236/ib.2012.44044.
  • Ogórek, S. (2014). Handlowy gigant przekonał się do Internetu. Biedronka wchodzi w e-commerce. Pozyskano z: http://www.biztok.pl/biznes/handlowy-gigant-przekonal-sie-dointernetu-biedronka-wchodzi-w-ecommerce_a17404 (24.06.2015).
  • Rogala, A. (2014). Przyszłość w wersji online dla producentów żywności. Pozyskano z: http://www.coslychacwbiznesie.pl/biznes/przyszlosc-w-wersji-online dla-producentowzywnosci (23.06.2015).
  • Sławińska, M. (2008). Kompendium wiedzy o handlu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Szwacka-Mokrzycka, J. (2013). Tendencje rozwojowe popytu i podaży żywności w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
526399

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_7172_1644-9584_57_10
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.