Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 4/2016 (64), t.2 |

Article title

Application of ONA in Change Management – Empirical Research in Energy Industry

Authors

Content

Title variants

PL
Zastosowanie analizy sieci organizacyjnych w zarządzaniu zmianą – badanie empiryczne w branży energetycznej

Languages of publication

Abstracts

EN
The article aims to examine the empirical change implementation process from the resource-based point of view and from the dynamic-based point of view, exploiting the organisational network analysis as the main method. The key question of the article is how competencies of change agents and relations among employees involved in change can affect the result of change implementation. The conducted empirical research is to depict correlations between effectiveness of change implementation and two aspects: (a) quality of change agents’ groups responsible for change process and (b) relations of good atmosphere in departments in which change implementation took place. Firstly, the organisational network analysis (ONA) is briefly introduced together with the main definitions and indexes used further in the article. In second part, the presumptions of empirical research conducted in one of service and production companies are presented. Finally, in the frame of results and conclusions the research unveils how proper exploitation of social capital in change agent groups and proper structure of relations can help with successful change introduction.
PL
Artykuł ma na celu zbadanie empirycznego procesu wdrażania zmiany na podstawie teorii zasobowej i relacyjnej z wykorzystaniem analizy sieci organizacyjnej jako głównej metody. Kluczowym pytaniem artykułu jest, jak kompetencje agentów zmiany i relacje pomiędzy pracownikami zaangażowanymi w zmianę mogą wpływać na rezultaty wprowadzania zmiany. Przeprowadzone badanie empiryczne ukazuje korelację pomiędzy efektywnością wprowadzania zmiany i dwóch aspektów: (a) jakości grup agentów zmiany odpowiedzialnych za proces zmiany i (b) relacji dobrej atmosfery w działach, w których wprowadzanie zmiany miało miejsce. Po pierwsze, została krótko przedstawiona analiza sieci organizacyjnej (ONA) razem z definicjami i wskaźnikami wykorzystanymi później w artykule. W drugiej części zaprezentowano założenia badania empirycznego przeprowadzonego w jednej z firm usługowo-produkcyjnych. Finalnie w ramach rezultatów i konkluzji badanie odkryło, jak odpowiednia eksploatacja kapitału społecznego w grupach agentów zmiany i odpowiednia struktura relacji mogą pomóc w udanym wdrożeniu zmiany.

Year

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

author
  • Wrocław University of Economics, Faculty of Management, Information Systems and Finance, Department of Management System Design.

References

  • Barabasi, A.L. (2012). Network Science. Boston: BarabasiLab.
  • Bełz, G. and Barabasz, A. (2010). Management triumvirate in process of corporate renewal, transformations and dynamics in management, concepts and cases of corporate renewal. Research Papers of the Wroclaw University of Economics, 148.
  • Bełz, G. and Krzemiński, A. (2014). Zarządcze struktury sieciowe w procesie odnowy przedsiębiorstw. Marketing i Rynek, (5), 11–18.
  • Bełz G. and Skalik, J. (2015). Procesowy model odnowy przedsiębiorstwa. Management Forum, 3(1), 4–6.
  • Combes, M. and Lethielleux, L. (2008). Comment prédire et expliquer l’échec des changements organisationnels. Revue française de gestion, 188–189, 325-339. University Reims Champagne-Ardenne.
  • Cross, R. and Thomas, R. (2009). Driving Results Through Social Networks, Jossey-Bass.
  • Freeman, L.C. (2001). Graphic Techniques for Exploring Social Network Data. In: P.J. Carrington, J. Scott, and S. Wasserman (eds), Models and Methods in Social Network Analysis (pp. 248–269). Cambridge University Press.
  • Freeman, L. (2006). The Development of Social Network Analysis. Vancouver: Empirical Press. Retrieved from: http://moreno.ss.uci.edu/91.pdf (01.08.2016).
  • Freeman, L.C. (2010). Visualising social networks. Journal of Social Structure, (1).
  • Heffernan, M. (2012). Willful Blindness. Walker Books.
  • Klimas, P. (2015). Relacje społeczne pracowników kreatywnych jako strategiczny zasób organizacji. Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, 32(2), 179–194.
  • Pinheiro, A.R. (2011). Social Network Analysis in Telecommunications. New York: John Wiley & Sons.
  • Sghari, A., Chaabouni, J., and Baile, S. (2015). Communication et changement organisationnel dans une perspective dynamique : cas d’un projet de refonte de systèmes d’information d’une banque tunisienne. Revue management & avenir, 78, 15–40.
  • Suciu, A. and Petrescu-Prahova, M. (2011). Social networks as a change management strategy for performance excellence and innovation. The Journal for Quality and Participation, (April), 18–20.
  • Szarek, A. (in press). Application of ONA in Change Management Models.
  • Wasserman, S. and Faust, K. (1994). Social Network Analysis, Structural Analysis in the Social Sciences. Cambridge: Cambridge University Press.
  • White, H.C., Boorman, S.A., and Breiger, R.L. (1976). Social structure from multiple networks. American Journal of Sociology, 81.
  • Woolley, A., Malone, T.W., and Chabris, C.F. (2015). Why some teams are smarter than others. New York Times, January 18.
  • Vygotsky, L.S. (1978). Mind in Society. Cambridge: Harvard University Press.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
525366

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_7172_1644-9584_64_8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.