Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 2/2019 (82) | 170-185

Article title

The Implementation of the SA8000 Standard by Contemporary Enterprises

Content

Title variants

Implementacja normy SA 8000 przez współczesne przedsiębiorstwa

Languages of publication

Abstracts

PL
Jednym z pierwszych społecznych standardów mających na celu promowanie praw pracowniczych dla pracowników na całym świecie jest norma SA 8000, określana jako odpowiedzialność społeczna 8000. Konceptem normy było zapewnienie godnych warunków pracy, a także zachęcanie przedsiębiorstw do rozwijania, utrzymywania i stosowania akceptowanych społecznie praktyk w miejscu pracy. Celem artykułu jest przedstawienie SA 8000, wraz z praktycznym jej zastosowaniem wśród przedsiębiorstw na całym świecie. Uzupełnieniem powyższego celu jest przedstawienie motywów i korzyści z zastosowania SA 8000 wśród wybranych firm. W opracowaniu oprócz teoretycznych aspektów procesu certyfikacji normy SA 8000, przedstawiono dane SAAS, według których na koniec grudnia 2018 roku liczba przedsiębiorstw prowadzących swoją działalność w oparciu o system zarządzania odpowiedzialnością społeczną zgodnie z SA 8000 to: 3232 certyfikowane firmy, działające w 64 krajach, w 56 sektorach i zatrudniające 2 047 066 pracowników.
EN
One of the first social standards aimed at promoting labour rights for employees throughout the world is the SA8000 standard, referred to as social accountability 8000. The standard has been introduced to promote decent working conditions and to encourage enterprises to develop, sustain and apply socially accepted practices in the workplace. The aim of the paper is to present SA8000, along with its practical application by enterprises in different parts of the world. The article discusses reasons for applying SA8000 by selected companies and its benefits. In addition to theoretical aspects of the SA8000 certification process, SAAS data is presented, according to which, by the end of December 2018, the total number of enterprises that apply the social responsibility management system based on SA 8000 was 3,232. They operate in 56 sectors of 64 countries and employ 2,047,066 workers.

Year

Issue

Pages

170-185

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • Faculty of Management, Czestochowa University of Technology

References

  • 1. Andra, V.F., & Bizzo, W.A. (2019). Corporate social responsibility in Brazil according to SA 8000: Case studies and the correlation with the supply chain. Journal of Cleaner Production, 210.
  • 2. Arminen, H., Puumalainen, K., Patari, S., & Fellnhofer, K. (2018). Corporate social performance: inter-industry and international differences. Journal of Cleaner Production, 177.
  • 3. Bhardwaja, P., Chatterjeeb, P., Demirb, D.K., & Turutb, O. (2018). When and how is corporate social responsibility profitable? Journal of Business Research, 84.
  • 4. Chang, Y.-H., & Yeh, C.-H. (2017). Corporate social responsibility and customer loyalty in intercity bus services. Transport Policy, 59.
  • 5. Ding, D.K., Ferreira, Ch., & Wongchoti, U. (2016). Does it pay to be different? Relative CSR and its impact on firm value. International Review of Financial Analysis”, 47.
  • 6. González-Rodrígueza, M.R., Díaz- Fernández, C., & Simonetti, B. (2015). The social, economic and environmental dimensions of corporate social responsibility: The role played by consumers and potential entrepreneurs. International Business Review, 24(5).
  • 7. http://www.sa-intl.org.
  • 8. Kwietniewska-Sobstyl, M., & Żelazna-Blicharz, A. (2014). Odpowiedzialne społecznie zarządzanie zasobami ludzkimi: standard miejsca pracy na przykładzie normy SA 8000. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, (1).
  • 9. Lu, W., Chau, K. W., Wang, H., & Pan, W. (2014). A decade’s debate on the nexus between corporate social and corporate financial performance: a critical review ofempirical studies 2002 -2011. Journal of Cleaner Production, 79.
  • 10. Murmura, F., Bravi, L., & Palazzi, F. (2017). Evaluating companies’ commitment to corporate social responsibility: Perceptions of the SA 8000 standard. Journal of Cleaner Production, 164.
  • 11. Olejniczak, K. (2013). Certyfikacja społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. ABC Jakości, 19(1–2).
  • 12. Rózicka, K., & Cieślak, M. (2014). Audyt przestrzegania normy SA8000. In: K. Rózicka, R. Sroka, Ł. Świerżewski (eds), Etyka w zarządzaniu: rozszerzanie granic odpowiedzialności. Etyczny biznes skuteczne praktyki HR. Warszawa: ICAN Institute.
  • 13. Sartor, M., Orzesa, G., Di Mauro, C., Ebrahimpour, M., & Nassimbenia, G. (2016). The SA8000 social certification standard: Literature review and theory-based research agenda. International Journal of Production Economics, 175.
  • 14. Sidhoum, A.A., & Serra, T. (2017). Corporate social responsibility and dimensions of performance: An application to U.S. electric utilities. Utilities Policy, 48.
  • 15. Stigzelius, I., & Mark-Herbert, C. (2009). Tailoring corporate responsibility to suppliers: Managing SA8000 in Indian garment manufacturing. Scandinavian Journal ofManagement, 25.
  • 16. Tsai, S.B., Wu, C.H., Lee, Y.C., & Lo, K.L., (2011). A comparison study on the evaluation criteria for corporate social responsibility. International Conference on Management and Service Science (MASS), 12–14 August.
  • 17. Yu, Y., & Choi, Y. (2016). Stakeholder pressure and CSR adoption: The mediating role of organizational culture for Chinese companies. The Social Science Journal, 53(2).
  • 18. Żemigała, M. (2018). Norma SA 8000 w badaniach i zastosowaniach. Marketing i Rynek, (11).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
526212

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_7172_1644-9584_82_9
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.