Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 20 | 4(98) | 28-67

Article title

Sustainable Consumption and the Fair Trade Idea Versus the Consumption Behavior of Young Singles in Poland

Authors

Content

Title variants

PL
Zrównoważona konsumpcja i idea Sprawiedliwego Handlu a zachowania konsumpcyjne młodych singli w Polsce

Languages of publication

Abstracts

PL
Cel: artykuł ma charakter badawczy. Celem opracowania jest uchwycenie zachowań konsumpcyjnych młodych polskich singli wpisujących się w ideę zrównoważonej konsumpcji i ruchu Fair Trade. Metodologia: artykuł składa się z trzech części: teoretycznej, metodologicznej i empirycznej. W pierwszej z nich omówiono pojęcie i istotę zrównoważonej konsumpcji i ruchu Fair Trade. W części metodologicznej, w sposób syntetyczny, omówiono konceptualizację badań i dobór próby badawczej. Natomiast w części empirycznej, na podstawie wyników badań własnych, skoncentrowano się na przeanalizowaniu zachowań proekologicznych młodych polskich singli wpisujących się w ideę zrównoważonej konsumpcji i idę Sprawiedliwego Handlu. Podstawą analizy jest kwestionariusz ankiety przeprowadzony w okresie od 1 października 2021 r. do 30 marca 2022 r. na próbie 2587 młodych singli, którzy podejmowali suwerenne decyzje na rynku. Wyniki: z informacji uzyskanych z przeprowadzonego badania wynika, że młodzi polscy single w niedużym stopniu ulegają w pełni zrównoważonej konsumpcji, a część z nich niewłaściwie pojmuje istotę zrównoważonej konsumpcji. Odsetek respondentów identyfikujących się ze zrównoważoną konsumpcją był dużo większy wśród kobiet niż mężczyzn, a także wśród osób legitymujących się wykształceniem wyższym i dysponujących miesięcznym rozporządzalnym dochodem powyżej 4000,00 zł, mieszkających najczęściej w dużych aglomeracjach miejskich. Ponadto z pozyskanych informacji można wnioskować, że zrównoważona konsumpcja nie jest w pełni zrozumiała przez respondentów, czego dowodem było wskazywanie przez prawie połowę młodych singli kosztów materialnych jako głównej bariery w prowadzeniu zrównoważonej konsumpcji. Z kolei dla badanych o najwyższych dochodach zasadniczą przeszkodą w prowadzeniu zrównoważonej konsumpcji okazał się brak czasu. Wyniki przeprowadzonych badań potwierdziły także słabą znajomość wśród młodych singli oznaczeń związanych z ekologią, środowiskiem i uczciwym handlem, pokazując, że badaną próbę cechuje niski poziom świadomości w dziedzinie ekolabellingu, czyli idei wprowadzania towarowych oznaczeń ekologicznych na produktach, które najmniej szkodzą środowisku. Implikacje badawcze: ze względu na ograniczone możliwości finansowe, uchwycenie zrównoważonej konsumpcji i ruchu Fair Trade w zachowaniach konsumpcyjnych młodych singli ograniczyło się wyłącznie do badań online. Miało to istotny wpływ na próbę badawczą (N = 2587). Z tego też względu, wniosków płynących z przeprowadzonego badania nie należy traktować jako reprezentatywnych dla populacji polskich młodych singli. Pozwalają one jedynie przybliżyć rzeczywiste zachowania konsumpcyjne respondentów, wpisujące się w założenia zrównoważonej konsumpcji i ideę Sprawiedliwego Handlu. Oryginalność/wartość: pomimo wskazanych ograniczeń, uzyskane wyniki pozwoliły na częściowe wypełnienie luki stanowiącej konsekwencję braku pierwotnych badań zrównoważonych zachowań konsumenckich młodych polskich singli.
EN
Purpose: The article is a research paper. The aim of this study is to provide some insight into the consumption behavior of young Polish singles that conform to the idea of sustainable consumption and the fair trade movement. Design/methodology: The methodological part synthetically discusses the conceptualization of research and selection of the research sample. The empirical part, based on the research conducted by the author, examines young Polish singles’ pro-environmental behaviors that can be defined as sustainable consumption and are aligned with the fair trade idea. The analysis is based on a survey questionnaire administered from 1 October to 30 March 2022 in a sample of 2587 young singles who made independent decisions in the market. Findings: The methodological part synthetically discusses the conceptualization of research and selection of the research sample. The empirical part, based on the research conducted by the author, examines young Polish singles’ pro-environmental behaviors that can be defined as sustainable consumption and are aligned with the fair trade idea. The analysis is based on a survey questionnaire administered from 1 October to 30 March 2022 in a sample of 2587 young singles who made independent decisions in the market. The information from the survey shows that young Polish singles implement the idea of fully sustainable consumption to a small extent and that some of them interpret the essence of sustainable consumption incorrectly. The proportion of young respondents who declared that they acted in line with the idea of sustainable consumption was much higher among women than men as well as among university graduates, those earning a monthly income of more than PLN 4000.00, and mostly living in large urban agglomerations. Furthermore, the information obtained reveals that sustainable consumption is not fully understood by the respondents, as evidenced by the fact that nearly half of young singles indicated financial costs as the main barrier to sustainable consumption. In turn, for those with the highest income, the main obstacle in this respect was a lack of time. The results of the survey have confirmed that young singles have poor knowledge of labels referring to eco-friendliness, the environment and fair trade, showing that the sample surveyed is characterized by low awareness of eco-labeling, that is the idea of placing green labels on products that are least harmful to the environment. Research limitations/ implication: Given the limited financial capacity, the study of sustainable consumption and fair trade in the consumption behavior of young singles was confined to an online survey. This affected the research sample (N = 2587). Thus, the conclusions should not be treated as representative of the population of young Polish singles. They only provide some insight into their actual consumption behaviors as part of sustainable consumption and fair trade. Originality/value: Despite the indicated limitations, the obtained results allowed for partially filling the gap ensuing from the lack of primary research on sustainable behavior of young Polish singles.

Year

Volume

20

Issue

Pages

28-67

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

author
  • Faculty of Management, University of Warsaw, Poland

References

  • Bauman, Z. (2004). Socjologia. Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  • Bauman, Z. (2004). Socjologia. Wydawnictwo Zysk i S-ka. Bauman, Z. (2007). Płynne życie. Wydawnictwo Literackie.
  • Bauman, Z. (2009). Konsumowanie życia. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Bostrom, M., & Klintman, M. (2011). Eco-standards, product labeling and green consumerism. Palgrave Macmillan.
  • Brinkmann, J., & Peattle, K. (2008). Consumer ethics research: Reframing the debate about consumption for good. EJBO-Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies, 13(1), 22–31.
  • Certification Process. (2021). Retrieved from www.flo-cert.net/flo-cert/main.php?id=82.
  • Cohen, A.M. (2009). The emergence of a global generation. The Futurist, 43(1), 57–59.
  • Connolly, J., & Shaw, D. (2006). Identifying fair trade in consumption choice. Journal of Strategic Marketing, 14, 353–368.
  • Crane, A., & Matten, D. (2007). Business ethics. Oxford University Press.
  • Dąbrowska, A., & Janoś-Kresło, M. (2022). Społeczna odpowiedzialność konsumenta w czasie pandemii. Badania międzynarodowe. Oficyna Wydawnicza SGH.
  • De Pelsmacker, P., & Janssens, W. (2007, November). A model for fair trade buying behaviour: The role of perceived quantity and quality of information and of productspecific attitudes. Journal of Business Ethics, 75(4), 361–380.
  • De Pelsmacker, P., Driesen, E., & Rayp, G. (2005). Do consumers care about ethics? Willingness to pay for fair trade coffee. Journal of Consumer Affairs, 39(2), 363–385.
  • Devinney, T.M., Auge, P., & Eckhardt, G. (2006). The other CSR: Consumer social responsibility. Stanford Social Innovation Review, 4(3), 30–37.
  • Di Giulio, A., Ficher, D., Schäfer, M., & Blättel-Mink, B. (2014). Conceptualizing sustainable consumption: Toward an integrative framework. Sustainability: Science, Practice, & Policy, 10(1), 45–61.
  • Diamantopoulos, A., Schlegelmilch, B.B., Sinkovicsd, R.R., & Bohlenc, G.M. (2003). Can socio-demographics still play a role in profiling green consumers? A review of the evidence and an empirical investigation. Journal of Business Research, 56, 465–480.
  • Dubey, R., Gunasekaran, A., Childe, S.J., Papadopoulos, T., Wamba, S. F., & Song, M. (2016). Towards a theory of sustainable consumption and production: Constructs and measurement. Resources, Conservation and Recycling, 106, 78–89.
  • Fien, J., Neil, C., & Bentley, M. (2008). Youth can lead the way to sustainable consumption. Journal of Education for Sustainable Consumption, 2(1), 51–60.
  • Fischer, D., Böhme, T., & Geiger, S.M. (2017). Measuring young consumers’ sustainable consumption behavior: Development and validation of the YCSCB scale. Young Consumers, 18(3), 312–326.
  • Goleman, D. (2009). Inteligencja ekologiczna. Wydawnictwo Rebis.
  • Grabowiecki, J. (2009). Handel sprawiedliwy jako koncepcja zrównoważonych stosunków handlowych. In D. Kiełczewski (Ed.), Od koncepcji ekorozwoju do ekonomii zrównoważonego rozwoju. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku.
  • Hafstrom, J.L, Chae, J.S., & Chung, Y.S. (1992, summer). Consumer decision – making styles: Comparison between United States and Korean young consumers. The Journal of Consumer Affairs, 26(1), 146–158.
  • Heinzle, S.L. (2012). Disclosure of energy operating cost information: A silver bullet for overcoming the energy efficiency gap? Journal of Consumer Policy, 35, 43–64.
  • Hertwich, E.G. (2005). Life cycle approaches to sustainable consumption: A critical review. Environmental Science & Technology, 39(13), 4673–4684.
  • Humphery, K. (2011). The simple and the good: Ethical consumption as anti-consumerism. In T. Lewis & E. Potter (Eds.), Ethical consumption: A critical introduction. Routledge.
  • Jackson, T. (2005). Live better by consuming less? Is there a “double dividend” in sustainable consumption? Journal of Industrial Ecology, 9(1–2), 19–36.
  • Jackson, T., & Stymne, S. (1996). Sustainable economic welfare in Sweden. Stockholm Environment Institute.
  • Kang, J., Liu, Ch., & Kim, S.-H. (2013). Environmentally sustainable textile and apparel consumption: The role of consumer knowledge, perceived consumer effectiveness and perceived personal relevance. International Journal of Consumer Studies, 37(4), 442–452.
  • Kiełczewski, D. (2008). Konsumpcja a perspektywy zrównoważonego rozwoju. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
  • Koenig-Lewis, N., Palmer, A., Dermody, J., & Urbye, A. (2014). Consumers’ evaluations of ecological packaging – Rational and emotional approaches. Journal of Environmental Psychology, 37, 94–105.
  • Krantz, R. (2010). A new vision of sustainable consumption. Journal of Industrial Ecology, 14(1), 7–9.
  • Kuchinka, D.G., Balazs, S., Gavriletela, M.D., & Djokic, B-R. (2018). Consumer attitudes toward sustainable development and risk to brand loyalty. Sustainability, 10, 997.
  • Lee, K. (2014). Predictors of sustainable consumption among young educated consumers in Hong Kong. Journal of International Consumer Marketing, 26(3), 217–238.
  • Leßmann, O., & Masson, T. (2015). Sustainable consumption in capability perspective: Operationalization and empirical illustration. Journal of Behavioral and Experimental Economics, 57, 64–72.
  • Litter, J. (2011). What’s wrong with ethical consumption? In T. Lewis & E. Potter (Ed.), Ethical consumption: A critical introduction. Routledge
  • Lorek, E. (2007). Polska polityka energetyczna w warunkach integracji z Unią Europejską. Wydawnictwo AE w Katowicach.
  • Lorek, S., & Fuchs, D. (2013). Strong sustainable consumption governance: Precondition for a degrowth path? Journal of Cleaner Production, 38(1), 36–43.
  • Lorek, S., & Spangenberg, J.H. (2014). Sustainable consumption within a sustainable economy: Beyond green growth and green economics. Journal of Cleaner Production, 63(1), 33–44.
  • Lyon, S., & Moberg, M. (Eds.). (2010). Fair trade and social justice. Global ethnographies. New York University Press.
  • McDonagh, P., Dobscha, S., & Prothero, A. (2012). Sustainable consumption and production: Challenges for transforming consumer research. In D.G. Mick, S. Pettigrew, C. Pechmann, & J.L. Ozanne (Eds.), Transformative consumer research: For personal and collective well-being. Routledge.
  • Ministry of Environment Norway. (1994). Report of the Sustainable Consumption Symposium. Ministry of the Environment Norway.
  • Ministry of Environment Norway. (1995). Report of the Oslo Ministerial Roundtable. Ministry of the Environment Norway.
  • Moisander, J., & Pesonen, S. (2002). Narratives of sustainable ways of living: Constructing the self and others as a green consumer. Management Decision, 40(4), 329–342.
  • Monitoring the scope and benefits of fairtrade report (5th ed.). (2021).
  • Norton, M.I., Mochon, D., Ariely, D. (2012). The IKEA effect: When labor leads to love. Journal of Consumer Psychology, 22(3), 453–460.
  • Paetz, A.-G., Dütschke, E., & Fichtner, W. (2012). Smart homes as a means to sustainable energy consumption: A study on consumer perceptions. Journal of Consumer Policy, 35(1), 23–41.
  • Paluszek, A. (2010). Odpowiedzialność w globalnym łańcuchu dostaw. In Raport. Odpowiedzialny biznes w Polsce 2009. Dobre Praktyki. FOB.
  • Papaoikonomou, E., Ryan, G., & Ginieis, M. (2011). Towards a holistic approach of the attitude behavior gap in ethical consumer behaviors: Empirical evidence from Spain. International Advances in Ecological Research, 17, 77–88.
  • Patrzałek, W. (2016). Proekologiczne zachowania gospodarstw domowych. Marketing i Zarządzanie, 3(44), 157–166.
  • Patrzałek, W. (2022). Konwestycja jako forma de konsumpcji. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • Pearce, D. (2000). Ecological economics and the ecology of economics. Edward Elgar Publishing.
  • Rachocka, J. (2003). Dekonsumpcja, domocentryzm, ekologizacja życia – nowe tendencje konsumenckie w rozwiniętych gospodarkach rynkowych. In T. Bernat (Ed.), Problemy globalizacji gospodarki. PTE.
  • Radziukiewicz, M. (2015). Zachowania i preferencje konsumentów produktów FairTrade. Handel Wewnętrzny, 3(350), 215–228.
  • Raynolds, L.T. (2002). Consumer-producer links in fair trade coffee networks. Sociologia Ruralis, 4, 404–424.
  • Rogall, H. (2010). Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  • Ruszkiewicz, D. (2008). Życie w pojedynkę – ucieczka od rodziny czy znak naszych czasów? Wydawnictwo WSHE.
  • Schrader, U., & Thøgersen, J. (2011). Putting sustainable consumption into practice. Journal of Consumer Policy, 34(1), 3–8.
  • Sedlacko, M., Martinuzzi, A., Røpke, I., Videira, N., & Antunes, P. (2012). Towards a systemic understanding of sustainable consumption and economic growth. In Sustainable Consumption Transitions Series, (1). SCORAI Europe Workshop Proceedings: Sustainable Consumption During Times of Crisis (pp. 20–41). First Trans-Atlantic SCORAI Workshop, May 1, 2012, Bregenz, Austria.
  • Sener, A., & Hazer, O. (2008). Values and sustainable consumption behavior of women: A Turkish sample. Sustainable Development, 16, 291–300.
  • Seyfang, G. (2011). The new economics of sustainable consumption. Seeds of change. Palgrave Macmillan.
  • Shaw, D., & Newholm, T. (2002). Voluntary simplicity and the ethics of consumption. Psychology & Marketing, 19(2), 167–185.
  • Southerton, D., Chappells H., & Van Vilet B. (Eds.) (2004). Sustainable consumption: The implications of changing infrastructures of provision. Edward Elgar Publishing.
  • Spangenberg, J.H. (2002). Environmental space and the prism of sustainability: Frameworks for indicators measuring sustainable development. Ecological Indicators, 2, 295–309.
  • Spangenberg, J.H. (2014, spring). Institutional change for strong sustainable consumption: Sustainable consumption and the degrowth economy. Sustainability: Science, Practice & Policy, 10(1), 62–77.
  • Szmigin, I., & Carrigan, M. (2006). Exploring the dimension of ethical consumption. European Advances in Consumer Research, 7, 608–613.
  • Tukker, A., Cohen, M.J., Hubacek, K., & Mont, O. (2010). Sustainable consumption and production. Journal of Industrial Ecology, 14(1), 1–3.
  • United Nations. (1987). Our common future: Report of the World Commission on Environment and Development.
  • Vermeir, I., & Verbeke, W. (2007). Sustainable food consumption among young adults in Belgium: Theory of planned behaviour and the role of confidence and values. Ecological Economics, 64, 542–553.
  • Wildowicz-Gigiel, A. (2009). Etyczny wymiar konsumpcji w świetle wyzwań XXI wieku. Optimum. Studia Ekonomiczne, 1(41), 3–17.
  • World Fair Trade Organization & Fairtrade Labelling Organizations International. (2021, January). A Charter of Fair Trade Principles Retrieved from www.fairtrade-advocacy. org/images/stories/publications/ftao_charter_of_fair_trade_final_en.pdf.
  • Young, W., Hwang, K., McDonald, S., & Oates, C.J. (2010). Sustainable consumption: Green consumer behaviour when purchasing products. Sustainable Development, 18, 20–31.
  • Zalega, T. (2014). Sustainable consumption and innovative consumption in consumer behaviour of Mazovian households. Handel Wewnętrzny, 4(351), 311–323.
  • Zalega, T. (2015). New consumer trends. In M. Burchard-Dziubińska (Ed.), Towards a green economy. From ideas to practice. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Zalega, T. (2019). Consumer behaviour of young Polish singles – Selected issues. Marketing i Rynek, 4, 3–14.
  • Zalega, T. (2020). The sharing economy at the behavoiur of young Polish singles: The case of BlaBLaCar. Gospodarka Narodowa. The Polish Journal of Economics, 4(304), 105–134.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
14998359

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_7172_1644-9584_98_2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.