Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 1(27) cz. 2 | 22-33

Article title

Social Entrepreneurship and Its Role in Sustainable Development: Regulation, Funding and Trust Building

Authors

Content

Title variants

PL
Przedsiębiorczość społeczna i jej rola w zrównoważonym rozwoju – regulacja, finansowanie i budowa zaufania

Languages of publication

Abstracts

PL
Artykuł koncentruje się na roli przedsiębiorczości społecznej w osiąganiu zrównoważonego rozwoju w kontekście regulacji, finansowania i budowania zaufania. Systemowe podejście do badań jest zdeterminowane potrzebą osiągnięcia głównych celów, takich jak: (1) usystematyzowanie teoretycznych podejść do określania istoty i cech przedsiębiorczości społecznej; (2) omówienie doświadczeń UE w zakresie regulacji i finansowania przedsiębiorczości społecznej; (3) określenie kierunków zmian społecznych, których generatorem jest przedsiębiorczość społeczna; (4) udowodnienie wpływu zaufania na rozwój przedsiębiorczości społecznej. Krytyczna analiza aktów prawnych, publikacji naukowych, raportów i statystyk z zakresu przedsiębiorczości społecznej pozwala na zaproponowanie „koncepcji 6S” do analizy wpływu przedsiębiorczości społecznej poprzez wyzwania społeczne, misję społeczną, dialog społeczny, innowacje społeczne, zmiany społeczne i zrównoważony rozwój. Biorąc pod uwagę warianty interakcji komunikacyjnych, autorka twierdzi, że przedsiębiorczość społeczna prowadzi do zmian w świadomości, opinii publicznej i zachowań opartych na zaufaniu.
EN
This article focuses on the role of social entrepreneurship in achieving sustainable development in the context of regulation, funding and trust building. A system approach to the research was determined by the need to achieve the main objectives such as (1) to systematize theoretical approaches to the determination of the essence and characteristics of social entrepreneurship; (2) to discuss the EU experience in regulation and financing of social entrepreneurship; (3) to identify the directions of social change the generator of which is social entrepreneurship; (4) to prove the impact of trust on the development of social entrepreneurship. A critical analysis of legislative acts, scientific publications, reports and statistics in the field of social entrepreneurship allows proposing a “6S concept” for the analysis of the impact of social entrepreneurship through social challenges, social mission, social dialogue, social innovation, social changes, and sustainable development. Taking into account the variants of communicative interaction, the author argues that social entrepreneurship leads to changes in consciousness, public opinion, and behavior based on trust.

Year

Issue

Pages

22-33

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

author
  • Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University (Ukraine), Faculty of Economics and Management

References

  • Austin, J., Stevenson, H., & Wei-Skillern, J. (2006). Social and commercial entrepreneurship: The same, different or both? Entrepreneurship Theory and Practice, 30(1), 1–22.
  • Barszczewski, T., Duranowski, W., Omen, M., Pankiv, O., & Rymsza, A. (2014). Przedsiębiorczość społeczna a praca socjalna. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
  • Batko, R. & Bogacz-Wojtanowska, E. (2015). Przedsiębiorstwa społeczne – poszukiwanie tożsamości pomiędzy celami ekonomicznymi a społecznymi. Problemy Zarządzania, 13(4), 195–206.
  • Bornstein, D. & Davis, S. (2010). Social entrepreneurship: What everyone needs to know? Oxford: Oxford University Press.
  • Christine, J., Cass, S., & Thaler, R. (1998). A behavioral approach to law and economics. Faculty Scholarship Series, (1765). Retrieved from http://digitalcommons.law.yale.edu/fss_papers/1765
  • Dees, J. & Anderson, B. (2006). Framing a theory of social entrepreneurship: Building on two schools of practice and thought. ARNOVA Occasional Paper Series, 1(3), 1–28.
  • Dees, J. (1998). Enterprising nonprofits. Harvard Business Review, 76(1), 55–66.
  • Dees, J. (2001). The meaning of social entrepreneurship (reformatted and revised). Retrieved from http:// www.caseatduke.org/documents/dees_sedef.pdf
  • EU Programme for Employment and Social Innovation. Retrieved from http://ec.europa.eu/social/ main.jsp?catId=1081
  • European Commission. (2011). Social business initiative – Creating a favourable climate for social enterprises, key stakeholders in the social economy and innovation, Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. Retrieved from http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/ PDF/?uri=CELEX:52011DC0682 &from=EN
  • European Commission. (2015). A map of social enterprises and their eco-systems in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • European Social Fund. (15.08.2017). Retrieved from http://ec.europa.eu/esf/home.jsp
  • European Social Innovation Competition. (15.08.2017). Retrieved from http://ec.europa.eu/ growth/industry/innovation/policy/social/competition_ en
  • Friedman, M. (1970, September 13). The social responsibility of business is to increase its profits. The New York Times Magazine.
  • Hunt, R. (2015). Contagion entrepreneurship: Institutional support, strategic incoherence, and the social costs of over-entry. Journal of Small Business Management, 53, 5–29.
  • Iyigun, N. (2015). What could entrepreneurship do for sustainable development? A corporate social responsibility-based approach. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 1226–1231.
  • Kobus, M. & Jelemieniak, D. (2014). Ekonomia daru i społeczności otwartej współpracy – nowe kierunki badań społecznych. E-mentor, 4(56). Retrieved from http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/ index/numer/56/id/1116
  • Kozina, A. (2014). Kształtowanie relacji partnerskich w negocjacjach (zasady metodyczne i studium przypadku). Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: organizacja i zarządzanie, 73, 291–303.
  • Kuraszko, I. & Rok, B. (2007). Społeczna odpowiedzialność biznesu i ekonomia społeczna. Ekonomia społeczna – teksty, (7).
  • Mair, J. & Martí, I. (2006). Social entrepreneurship research: a source of explanation, prediction, and delight. Journal of World Business, 41, 36–44.
  • Mair, J. & Schoen, O. (2007). Successful social entrepreneurial business models in the context of Wydział Zarządzania UW DOI 10.7172/1733-9758.2018.27.2 33 developing economies: an explorative study. International Journal of Emerging Markets, 2(1), 54–68.
  • Malara, Z. & Kroik, J. (2015). Współdziałanie przedsiębiorstw a problem odpowiedzialnego społecznie współdzielenia. In Kształtowanie relacji partnerskich i form współdziałania współczesnych przedsiębiorstw (p. 19). Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
  • Ng, E., Schweitzer, L., & Lyons, S. (2010). New generation, great expectations: A field study of the millennial generation. Journal of Business and Psychology, 25(2), 281–292.
  • Ordun, G. (2015). Millennial (Gen Y) consumer behavior, their shopping preferences and perceptual maps associated with brand loyalty. Canadian Social Science, 11(4), 40–55.
  • Pallares-Blanch, M., Tulla, A., & Vera, A. (2015). Environmental capital and women’s entrepreneurship: a sustainable local development approach. Carpathian Journal of Earth and Environmental Sciences, 10(3), 133–146.
  • Pańków, W., Rok, B., Strumińska-Kutra, M., & Woźniczko, J. (2010). Oblicza społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, B., & Berry, L. (1985). Conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49, 41–50.
  • Peredo, A. & McLean, M. (2006). Social entrepreneurship: A critical review of the concept. Journal of World Business, 41(1), 56–65.
  • Rodriguez-Gulias, M., Gabriel, V., & Rodeiro- -Pazos, D. (2018). Effects of governance on entrepreneurship: European Union vs non-European Union. Competitiveness Review, 28(1), 43–57.
  • Rok, B. (2017). System społecznej odpowiedzialności w praktyce zarządzania. Retrieved from http://fem.put. poznan.pl/poli-admin/didactics/4531524Rok%20 B%20-%20Spo%C5%82%20odpow%20bizn%20 SA%208000.pdf
  • Schaltegger, S. & Wagner, M. (2007). Types of sustainable entrepreneurship and conditions for sustainability innovation: From the administration of a technical challenge to the management of an entrepreneurial opportunity. Sustainable Innovation and Entrepreneurship, 27–48.
  • Sharir, M. & Lerner, M. (2006). Gauging the success of social ventures initiated by individual social entrepreneurs. Journal of World Business, 41(1), 6–20.
  • Simon, H. (1947). Administrative behavior: A Study of decision-making processes in administrative organization (1st ed.). New York: The Macmillan Company.
  • Singh, J. & Sirdeshmukh, D. (2000). Agency and trust mechanisms in consumer satisfaction and loyalty judgments. Journal of the Academy of Marketing Science, 28, 150–167.
  • Social enterprise in Europe developing legal systems which support social enterprise growth. (2015). Retrieved from http://providus.lv/article_files/3058/ original/ESELA_ Legal_Mapping_Publication_ 250915_(3)-1.pdf
  • Temple, N. (2017). The future of business: State of social enterprise: Survey. Retrieved from https:// www.socialenterprise.org.uk/the-future-of-businessstate- of-social-enterprise-survey-2017
  • The European Fund for Strategic Investments. (2017). Retrieved from https://ec.europa.eu/commission/ priorities/jobs-growth-and-investment/ investment-plan-europe-juncker-plan/europeanfund- strategic-investments-efsi_en
  • The Social Impact Accelerator. (2017). Retrieved from http://www.eif.europa.eu/ what_we_do/equity/ sia/index.htm
  • Tiwari, P., Bhat, A., & Tikoria, J. (2017). An empirical analysis of the factors affecting social entrepreneurial intentions. Journal of Global Entrepreneurship Research, 7(1). Retrieved from https:// journal-jger.springeropen.com/articles/10.1186/ s40497-017-0067-1
  • United Nations General Assembly. (1987). Report of the World Commission on Environment and Development: Our common future. Oslo, Norway: United Nations General Assembly, Development and International Co-operation: Environment.
  • Weerawardena, J. & Mort, G. (2006). Investigating social entrepreneurship: A multidimensional model. Journal of World Business, 41(1), 21–35.
  • Widuto A. (2017). EU support for social entrepreneurs. European Parliamentary Research Service.
  • Wit, B. & Meyer, R. (2007). Synteza strategii. Warszawa: PWE.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2179810

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_7172_1733-9758_2018_27_2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.