Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 1(27) cz. 2 | 90-104

Article title

Strategies for Developing On-Line Business Models in Retail Banking

Authors

Content

Title variants

PL
Strategie rozwoju modeli biznesowych on-line w bankowości detalicznej

Languages of publication

Abstracts

PL
Celem artykułu jest przedstawienie obecnego stanu rozwoju usług on-line w bankowości detalicznej oraz dyskusja ich dalszego rozwoju. Artykuł obejmuje ogólną analizę morfologii funkcjonalnej bankowości on-line w kontekście historycznego rozwoju kanałów w bankowości. Strategie podzielone są na wzrost organiczny, partnerstwo/pośrednictwo oraz przyśpieszony wzrost. W zakończeniu jest wskazana wiodąca rola banków w digitalizacji systemu ekonomicznego oraz wsparcia usług e-administracji (e-government). Podkreślono również potencjał do dalszego rozwoju bankowości on-line w kierunku uniwersalnych platform usługowych, które zapewniają bezpieczne środowisko do realizowania audytowalnych transakcji biznesowych pomiędzy znanymi stronami.
EN
The purpose of the article is to present the current state of development of on-line services in retail banking and to discuss their future development. It covers a high level analysis of functional morphology of on-line banking in view of historical banking channel development. The final study provides a view on key strategies that can be used in the future to foster further development of on-line business models. The strategies are divided into organic growth, partnerships/intermediation and accelerated growth. Concluding remarks point out the leading role of banks in the digitalization of economic systems and support for e-government. They also emphasize the potential for further development of on-line banking towards universal service platforms which provide a secure environment for execution of auditable business transactions between known parties.

Year

Issue

Pages

90-104

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

  • Warsaw University of Technology, Faculty of Management

References

  • Adamiec, J. (2009). Bankowość elektroniczna. In D. Grodzka (Ed.), Społeczeństwo informacyjne. Studia BAS, 3(19). Retrieved from http://orka.sejm. gov.pl/WydBAS.nsf/0/0507311B6922EAC6C1257A 30003CD3D1/$file/7_19.pdf
  • Allison, D.K. (1995). Interview with Mr. Don Wetzel, Co-Patentee of the Automatic Teller Machine. National Museum of American History (NMAH). The Smithsonian Institute. Retrieved from http:// americanhistory.si.edu/comphist/wetzel.htm
  • Broeders, H. & Khanna, S. (2015). Strategic choices for banks in the digital age. McKinsey&Company Financial Services. Retrieved from http://www.mckinsey. com/industries/financial-services/our-insights/ strategic-choices-for-banks-in-the-digital-age
  • Chicago Booth. (2016). The future of financial services – Marketplace lending: The challenges and opportunities posed by alternative lenders. University of Chicago Booth School of Business. Retrieved from https://www.chicagobooth.edu/~/media/9b46 a754c0fd4bb28ab91ae0f4fc28f0.pdf
  • Cronin, M.J. (1997). Banking and finance on the Internet. John Wiley and Sons. Retrieved from https://books.google.pl/books?id=l94FEs-lMu4C
  • Kane, G. et al. (2016). Aligning the organization for its digital future. MIT Sloan Management Review. Retrieved from http://sloanreview.mit.edu/projects/ aligning-for-digital-future/
  • Kaszubski, R. & Widawski, P. (2006). Gospodarka elektroniczna w bankach. Warszawa: Związek Banków Polskich. Retrieved from https://zbp.pl/public/ repozytorium/dla_bankow/rady_i_komitety/technologie_ bankowe/publikacje/Gospodarka_elektroniczna_ w_bankach.pdf
  • Maslow, A.H. (1954). Motivation and personality. New York: Harper and Row Publishers. Retrieved from http://pages.ucsd.edu/~nchristenfeld/Happiness_ Readings_files/Class%207%20-%20 Maslow%201954.pdf
  • Ministerstwo Cyfryzacji. (2017). Od papierowej do cyfrowej Polski (A project of the Ministry of Digital Affairs. Ministry of Digital Affairs). Warszawa: Ministerstwo Cyfryzacji. Retrieved from https:// mc.gov.pl/projekty/od-papierowej-do-cyfrowejpolski/ opis-projektu
  • Szwajkowska, G., Kwaśniewski, P., Leżoń K., & Woźniczka, F. (2010). Usługi bankowości elektronicznej dla klientów detalicznych, charakterystyka i zagrożenia. Warszawa: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego. Retrieved from https://www.knf. gov.pl/Images/Raport_Bankowosc_elektroniczna_ tcm75-24666.pdf
  • Valavanis, K.P., Vachtevanos, G.J., & Antsaklis, P.J. (2007). Technology and autonomous mechanisms in the Mediterranean: From ancient Greece to Byzantium. Proceedings of the European Control Conference. Kos, Greece. Retrieved from https://www3. nd.edu/~pantsakl/Publications/370-ECC07.pdf
  • Valor, J. (2015). Digitization of retail banking: The coming revolution. IESE Face IT Blog Network. Retrieved from http://blog.iese.edu/faceit/2015/digitization- of-retail-banking-the-coming-revolution/
  • Wharton Opinion, Strategic Management. (2017). How banks can keep up with digital disruptors. Wharton Knowledge Publications. Retrieved from http://knowledge.wharton.upenn.edu/article/banking- and-fintech/
  • Woźnicka, K. (2001). Bankowość internetowa. Kraków: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie. Retrieved from http://home.agh.edu.pl/~woznicki/

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2185142

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_7172_1733-9758_2018_27_8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.