Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 2(35) | 46-60

Article title

Higher Education Efficiency and Quality

Content

Title variants

PL
Efektywność i jakość kształcenia wyższego

Languages of publication

Abstracts

PL
Efektywność i jakość uczelni oceniano przez prywmat realizowanych przez nie procesów. Efektywność uczelni została określona na podstawie kombinacji typowych miar finansowych, uwzględniających koszty poniesione w procesie dydaktyki i badań oraz nakładów (mierzonych płynnością bieżącą, obrotami zapasami, należnościami i wskaźnikami zobowiązań) niezbędnych szkołom do utrzymania płynności finansowej. Jako mierniki jakości, związane z zadaniami statutowymi uczelni przyjęto czynniki determinujące sytuację absolwentów na rynku pracy oraz patenty uzyskane w wyniku badań prowadzonych przez uczelnie. Zastosowanie miar jakościowych pozwoliło badaczowi uzyskać bardziej kompleksowy wymiar efektywności uczelni, udowadniając jednocześnie, że same środki finansowe mogą zniekształcać rzeczywisty obraz efektywności, a nawet prowadzić do błędnych wniosków. Można postawić hipotezę, że w przypadku uczelni, która realizuje swoje statutowe cele przekazywania wiedzy społeczeństwu poprzez prowadzenie dydaktyki i badań, pojęcie efektywności powinno łączyć wymiar finansowy i jakościowy. Wyniki uzyskane w badaniu metodą DEA pozwalają badaczowi określić sytuację uczelni w okresie objętym badaniem.
EN
The efficiency and the quality of higher education institution was assessed with the use of process approach. The efficiency of the higher education institution was determined on the basis of a combination of typical financial measures, taking into account costs incurred in the process of didactics and research, and expenditures (measured by current liquidity, stock turnover, receivables and liabilities ratios) necessary for schools to maintain financial liquidity. As measures of quality, related to statutory tasks of the university, the factors determining graduates’ situation on the labour market as well as patents obtained as a result of research conducted by university were adopted. Applying measures of quality enabled the researcher to obtain a more comprehensive dimension of the universities’ efficiency, while proving the fact that financial measures alone may distort the actual picture of efficiency or even lead to erroneous conclusions. It can be hypothesized that in the case of a higher education institution that pursues its statutory goals of providing knowledge to the public by conducting didactics and research, the concept of efficiency should combine financial and qualitative dimensions. The results obtained in the study using the DEA method allow the researcher to determine the situation of the university for the period covered by the study.

Year

Issue

Pages

46-60

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Department of Management and Information Technology, Faculty of Economic Sciences, University of Warszaw, Poland
  • Department of Management and Information Technology, Faculty of Economic Sciences, University of Warszaw, Poland

References

  • Act of 27 August 2009 on public finance (Journal of Laws, No. 157, item 1240, as amended).
  • Bradley, S., Johnes, J., & Little, A. (2010). The measurement and determinants of efficiency and productivity in the FE sector in England. Bulletin of Economic Research, 62(1), 1–30. DOI:10.1111/j.1467-8586.2009.00309.x.
  • Brzezicki, Ł. (2017). Efektywność działalności dydaktycznej polskiego szkolnictwa wyższego. Wiadomości Statystyczne, 11(678), 56–73.
  • Brzezicki, Ł., & Pietrzak, P. (2018). Produktywność dydaktyczna publicznych uniwersytetów w latach 2010–2015. Edukacja, 1(144), 96–105. DOI:10.24131/3724.18010
  • Camanho, A. S., & Dyson, R. G. (2005). Cost efficiency, production and value-added models in the analysis of bank branch performance. Journal of the Operational Research Society, 56(5). DOI: 10.1057/palgrave.jors.2601839
  • Capaldi, E. D., & Abbey, C. W. (2011). Performance and costs in higher education: A proposal for better data. Change: The Magazine of Higher Learning, 43(2), 8–15. DOI: 10.1080/00091383.2011.550250
  • Charnes, A., Cooper, W. W., & Rhodes, E. (1998). Measuring the efficiency of decision making units. European Journal of Operational Research, 2(6), 429–444. DOI: 10.1016/0377-2217(78)90138-8.
  • Czapiewski, K., & Janc, K. (2013). Edukacja jako czynnik rozwoju Mazowsza. Trendy Rozwojowe Mazowsza, (11).
  • Dwórznik, M. (2018). Efektywność i jakość czołowych publicznych uczelni funkcjonujących na terenie województwa mazowieckiego na tle największych uczelni działających w Polsce. Mazowsze Studia Regionalne, (27), 29–42. DOI: 10.21858/msr.27.02.
  • Falcon, D. (1973). Cost models for university planning. Higher Education, 2(2). DOI: 10.1007/BF00137764.
  • Franco, A. (1991). Financing higher education in Colombia. Higher Education, 2(2), 163–176. DOI:10.1007/BF00137071.
  • GUS (Statistics Poland). (2016). Szkoły wyższe i ich finanse 2015. Warszawa: Statistics Poland.
  • Janc, K., & Czapierwski, K. (2021). Szkolnictwo wyższe / Higher education. In P. Śleszyński & K. Czapiewski (Eds.), Atlas Wyszehradzki/Visegrad Atlas (pp.168–173). Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka; Polskie Towarzystwo Geograficzne Wacława Felczaka; Polskie Towarzystwo Geograficzne.
  • Kaneko, M. (1997). Efficiency and equity in Japanese higher education. Higher Education, 34(2), 165–181. DOI: 10.1023/A:1003005519014.
  • Leitner, K., Prikoszovits, J., Schaffhauser- -Linzatti, M., Stowasser, R., & Wagner K. (2007). The impact of size and specialisation on universities’ department performance: A DEA analysis applied to Austrian universities. Higher Education, 53(4), 517–538. DOI: 10.1007/s10734-006-0002-9.
  • Maślankowski, J., & Brzezicki, Ł. (2020). Wykorzystanie mediów społecznościowych w szkolnictwie wyższym. Wiadomości Statystyczne, 65(2), 30–42. DOI: 10.5604/01.3001.0014.0455.
  • McMillan, M., & Datta, D. (1998). The relative efficiencies of Canadian universities: A DEA perspective. Canadian Public Policy – Analyse de Politiques, 24(4), 485–511. DOI: 10.2307/3552021.
  • Modzelewski, P. (2009). System zarządzania jakością a skuteczność i efektywność administracji samorządowej. Warszawa: Wydawnictwo Fachowe CeDeWu.
  • Nazarko, J., Chodakowska, E., & Jarocka, M. (2012). Segmentacja szkół wyższych metodą analizy skupień versus konkurencja technologiczna ustalona metodą DEA - studium komparatywne. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (242), 163–172.
  • Pietrzak, P., & Baran, J. (2018). Efektywności i skuteczność kształcenia w publicznym szkolnictwie wyższym w Polsc. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(52). DOI: 10.14746/nisw.2018.2.3.
  • Pietrzak, P., & Gołaś, M. (2018). Efektywność i skuteczność kształcenia akademickiego na przykładzie Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Zeszyty Naukowe SGGW – Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (122), 17–28. DOI: 10.22630/EIOGZ.2018.122.11.
  • Ramírez-Correa, P., Peña-Vinces, J. C., & Alfaro- Pérez, J. (2012). Evaluating the efficiency of the higher education system in emerging economies: Empirical evidences from Chilean universities. African Journal of Business Management, 6(4). DOI:10.5897/AJBM11.1982.
  • Slaughter, S., & Rhoades, G. (2004). Academic capitalism in the new economy. Baltimore, Md.: The Johns Hopkins University Press.
  • Staniszewska, M., & Stasik, M. (2012). Jak poprawić funkcjonowanie kontroli zarządczej w administracji publicznej – rola audytu wewnętrznego i Najwyższej Izby Kontroli. Paper presented at the seminar meeting of the College of the Polish Supreme Audit Office entitled „System kontroli zarządczej w Polsce – sukcesy i porażki”. Warszawa.
  • Suciu, C. M., & Platis, M. (2009). Entrepreneurial university in the new economy. Annals of Faculty of Economics.
  • Taylor, B., & Harris, G. (2004). Relative efficiency among South African universities: A data envelopment analysis. Higher Education, 47(1). DOI: 10.1023/B:HIGH.0000009805.98400.4d.
  • Taylor, E. S., & Tyler, J. H. (2012). The effect of evaluation on teacher performance. The American Economic Review, 102(7), 3628–3651. DOI:10.1257/aer.102.7.3628.
  • Taylor, J. (2001). Efficiency by performance indicators? Evidence from Australian higher education. Tertiary Education and Management, 7(1). DOI:10.1023/A:1011349020908.
  • Teichler, U. (2013). Universities between the expectations to generate professionally competences and academic freedom experiences from Europe. Procedia– Social and Behavioral Sciences, 77, 421–428. DOI: 10.1016/j.sbspro.2013.03.097Elsevier Ltd,2013.
  • Thanassoulis, E. (2003). Introduction to the theory and application of data envelopment analysis. A foundation text with integrated software. Norwell: Kluwer Academic Publishers.
  • Thanassoulis, E., Kortelainen, M., Johnes, G., & Johnes, J. (2011). Costs and efficiency of higher education institutions in England: A DEA analysis. Journal of the Operational Research Society, 62(7). DOI: 10.1057/jors.2010.68.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
20874810

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_7172_1733-9758_2021_35_4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.