Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 11 | 1 | 118-129

Article title

Nadużycie pozycji dominującej poprzez naruszenie ochrony danych osobowych na przykładzie sprawy Bundeskartellamt vs Facebook

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Przenikanie się reżimów prawa konkurencji i ochrony danych w gospodarce cyfrowej staje się coraz bardziej wyraźne. Niniejszy artykuł poświęcony jest omówieniu jednego z zagadnień z tym związanych, tj. nadużyciu pozycji dominującej poprzez naruszenie prywatności na przykładzie sprawy Facebook, wszczętej przez niemiecki organ ochrony konkurencji (Bundeskartellamt). W artykule przedstawione są główne argumenty podnoszone przez Bundeskartellamt oraz sądy w postępowaniu, nierzadko prezentujące przeciwstawne stanowiska. W tekście szczególną uwagę poświęcono kwestii eksploatacyjnego charakteru praktyki, w tym przekazywaniu danych osobowych jako formy „zapłaty” za korzystanie z usług, oraz kwestii stosowania przepisów Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez organy ochrony konkurencji.

Year

Volume

11

Issue

1

Pages

118-129

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

References

  • Acquisti, A., Taylor, C. i Wagman, L. (2016). The Economics of Privacy. Journal of Economic Literature, 54(2).
  • Ayata, Z. (2021). Old abuses in new markets? Dealing with excessive pricing by a two-sided platform. Journal of Antitrust Enforcement, 9.
  • Budzinski, O., Grusevaja, M. i Noskova, V. (2020). The Economics of the German Investigation of Facebook’s Data Collection. Ilmenau Economics Discussion Papers, 26(139). Pozyskano z: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3593236 (18.12.2021).
  • CMA/ICO. (2021). Competition and data protection in digital markets: a joint statement between the CMA and the ICO. Pozyskano z: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/987358/Joint_CMA_ICO_Public_statement_-_fi nal_V2_180521.pdf (18.12.2021).
  • Douglas, E.M. (2021). Digital Crossroads: The Intersection of Competition Law and Data Privacy. Pozyskano z: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3880737 (14.11.2021).
  • Kerber, W. i Zolna, K.K. (2020). The German Facebook Case: The Law and Economics of the Relationship between Competition and Data Protection Law. Pozyskano z: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3719098 (11.11.2021).
  • OECD. (2013). Exploring the Economics of Personal Data: A Survey of Methodologies for Measuring Monetary Value. OECD Digital Economy Papers, (220). Paris: OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/5k486qtxldmq-en (18.12.2021).
  • Robertson, V.H.S.E. (2020). Excessive Data Collection: Privacy Considerations and Abuse of Dominance in the Era of Big Data. Common Market Law Review, 57(13). Pozyskano z: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3408971 (18.12.2021).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2216110

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_7172_2299-5749_IKAR_1_11_9
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.