Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 11 | 2 | 32-41

Article title

Jak osiągać cele w zakresie redukcji emisji, zapewniając jednocześnie równe warunki konkurencji?

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Artykuł nawiązuje do Europejskiego Zielonego Ładu (European Green Deal), inicjatywy Komisji Europejskiej, której celem jest uczynienie Europy pierwszy kontynentem neutralnym dla klimatu do 2050 roku. Artykuł przedstawia rolę transformacji energetycznej lotnictwa w przyczynieniu się do realizacji tej inicjatywy, w szczególności poprzez ocenę projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zapewnienia równych warunków działania dla zrównoważonego transportu lotniczego oraz innych elementów pakietu „Gotowi na 55”, które mają bezpośredni lub pośredni wpływ na ten sektor gospodarki. Projektowane regulacje dotyczące dekarbonizacji lotnictwa wprowadzają napięcia wewnątrz sektora zarówno w Unii Europejskiej, jak i na styku z innymi rynkami geograficznymi oraz innymi sektorami. Wnioskami płynącymi z przeprowadzonych obserwacji jest konieczność zaangażowania organów ochrony konkurencji w ten nowy proces transformacji oraz uwzględnienie zachodzących zmian w reformie systemu ochrony konkurencji w UE. Z kolei przedsiębiorcy transportowi, zarówno zarządcy infrastruktury, przewoźnicy, jak i dostawcy paliw, muszą podejmować decyzje w zmieniającym się otoczeniu, dążąc do transformacji energetycznej sektora oraz wykorzystując pojawiające się możliwości współpracy, uzyskania wsparcia i pomocy publicznej.

Year

Volume

11

Issue

2

Pages

32-41

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Uniwersytet Warszawski: Wydział Zarządzania
  • pracownik Ministerstwa Infrastruktury

References

  • Bock, S., Forsyth, P., Niemeier, H.-M. i Mantin, B. (2019). Chapter 11 and the level playing field: should Chapter 11 be considered as a subsidy? Journal of Air Transport Management, vol. (74), 39–46. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2018.09.005.
  • Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking. (2020, maj). Hydrogen-powered aviation. A fact-based study of hydrogen technology, economics, and climate impact by 2050, Luxembourg: Publications Office of the European Union, May 2020. Pozyskano z: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/55fe3eb1-cc8a-11ea-adf7-01aa75ed71a1.
  • Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). (2019). 2019 Environmental Report. Aviation and Environment. Destination Green. The Next Chapter. International Civil Aviation Organization, s. 19–21. Pozyskano z: https://www.icao.int/environmental-protection/Documents/ICAO-ENV-Report2019-F1-WEB%20(1).pdf.
  • Lykotrafiti, A. (2020). What does Europe do about fair competition in international air transport? A critique of recent actions. Common Market Law Review, vol. (57), 831–860.
  • PtL roadmap, Sustainable aviation fuel from renewable energy sources for aviation in Germany, Published by the Federal Government, April 2021.
  • Tretheway, M. i Andriulaitis, R. (2015). What do we mean by a level playing fi eld in international aviation?, Transport Policy, vol. (43), 96–103. https://dx.doi.org/10.1016/j.tranpol.2015.05.007.
  • de Witt, J. (2014). Unlevel playing fi eld? Ah yes, you mean protectionism. Journal of Air Transport Management, vol. (41), 22–29. http://dx.doi.org/10.1016/j.jairtraman.2013.11.012.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2207078

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_7172_2299-5749_IKAR_2_11_2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.