Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 11 | 5 | 100-117

Article title

Sold out! Ochrona konsumentów przed wykupieniem biletów przez środki automatyczne

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Ticket scalping z wykorzystaniem środków automatycznych to praktyka polegająca na odsprzedaży biletów, które zostały wykupione ze stron internetowych przez boty (Porcello, 2018), czyli wyspecjalizowane oprogramowania. Wejściówki na wydarzenia są następnie sprzedawane zainteresowanym po zawyżonej cenie. Taka sytuacja stanowi zagrożenie dla konsumentów, którzy w ten sposób muszą wydać więcej pieniędzy. Wprowadzane zabezpieczenia cyfrowe często nie są odpowiednie, aby ochronić konsumentów przed środkami automatycznymi, ponieważ boty wykupują bilety ze strony internetowej w liczbie przekraczającej limity techniczne nałożone przez pierwotnego sprzedawcę. Ustawodawca unijny słusznie zwrócił uwagę, że należy zająć się problemem ticket scalpingu z wykorzystaniem środków automatycznych. Poza zbadaniem regulacji unijnej w artykule analizuję również zjawisko ticket scalpingu na przykładzie aktów prawnych Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, w tym genezę Anti-Scalping Laws, The Better Online Ticket Sales Act oraz The Digital Economy Bill. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, czy z perspektywy zagrożeń, które niesie ze sobą ticket scalping, zakaz z pkt 23a załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE dotyczący odsprzedaży biletów na imprezy, które zostały nabyte przez przedsiębiorców z wykorzystaniem środków automatycznych okaże się wystarczającym środkiem do ochrony konsumentów.

Year

Volume

11

Issue

5

Pages

100-117

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Uniwersytet Łódzki, Wydział Prawa i Administracji

References

  • Assiociated Press. (2007, 1 czerwca). Ticket scalping now legal in New York. Daily Freeman. Pozyskano z: https://www.dailyfreeman.com/2007/06/01/ticket-scalping-now-legal-in-new-york/ (10.10.2022).
  • Betts, S. L. (2017, 21 lutego). Eric Church Ups War Against Scalpers, Cancels 25,000 Tickets. Rollingstone.
  • BEUC. (2019, 5 czerwca). Q&A on resale of tickets. Pozyskano z: https://www.beuc.eu/sites/default/files/publications/beuc-x-2019-034_resale_of_tickets_questions_and_answers.pdf?fbclid=IwAR3tSpT3 WrSFXGgjUu7ifxmtQqQsWZvJ8DkTtHl8WepG-I-ltYmiKDvGzf4 (6.09.2022).
  • Budnick, D. i Baron, J. (2012). Ticket Masters: The Rise of the Concert Industry and How The Public Got Scalped. Plume.
  • Courty, P. (2019). Ticket resale, bots, and the fair price ticketing curse. Journal of Cultural Economics, 43(2). https://doi.org/10.1007/s10824-019-09353-4.
  • DataDome. (2021, 11 stycznia). What is an anti-bot solution? Pozyskano z: https://datadome.co/bot-management-protection/what-is-anti-bot-solution/ (15.09.2022).
  • Diamond, T. A. (1982). Ticket scalping. A new look at an old problem. University of Miami Law Review, 37(1).
  • Dissanayake, T. (2018, 1 lipca). History of New York’s Ticket „Scalping” Law – by Tania Dissanayake. Timetoast. Pozyskano z: https://www.timetoast.com/timelines/ticket-scalping-reseller-law (10.10.2022).
  • Durovic, M. (2020). Adaptation of consumer law to the digital age: EU directive 2019/2161 on modernisation and better enforcement of consumer law. Annals of the Faculty of Law in Belgrade, 68(2).
  • ECK. (2022, 16 maja). Bilet z drugiej ręki. Informacja prasowa Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce. Pozyskano z: https://konsument.gov.pl/aktualnosci/bilet-z-drugiej-reki/.
  • Elfenbein, D. W. (2006). Do Anti-Ticket Scalping Laws Make a Difference Online? Evidence from Internet Sales of NFL Tickets. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.595682.
  • El-Hagin, M. (2022). Dyrektywa 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych w świetle najnowszego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej – część II. Instytut Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk, 1(225). https://doi.org/10.37232/sp.2022d.
  • Fair, L. (2017, 7 kwietnia). BOTS Act: That’s the ticket! Federal Trade Commission. Protecting America’s Consumers. Pozyskano z: https://www.ftc.gov/business-guidance/blog/2017/04/bots-act-thats-ticket (11.10.2022).
  • Fisher, E. (2017, 24 października). StubHub to join NFL secondary market under Ticketmaster system. Sports Business Journal. Pozyskano z: https://www.bizjournals.com/losangeles/news/2017/10/24/ stubhub-to-join-nfl-secondary-market.html (6.10.2022).
  • Goldberg, B. (2013, 18 kwietnia). Guest Commentary: The Future of Ticket Scalping Laws. Ticked News. Pozyskano z: https://www.ticketnews.com/2013/04/guest-commentary-the-future-of-ticket-scalping-laws/ (10.10.2022).
  • Griggs, L. (2006). Ticket scalping. Griffith Law Review, 15(2), 287–305.
  • Hanley, J. (2017, 27 kwietnia). Digital Economy Bill becomes law. Music Week. Pozyskano z: https://www.musicweek.com/live/read/digital-economy-bill-becomes-law/068292 (10.10.2022).
  • Happel, S. i Jennings, M. M. (2010). The eight principles of the microeconomic and regulatory future of ticket scalping, ticket brokers, and secondary ticket markets. Journal of Law and Commerce, 28(115).
  • Howells, G., Micklitz, H. W. i Wilhelmsson, T. (2006). European Fair Trading Law The Unfair Commercial Practices Directive. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315580890.
  • James, A. D. (2014). Ticket Scalping in the Late 1800s and the Early 2000s – Much Has Changed, Much is the Same, Seton Hall Law Student Scholarship 1(210).
  • Jaskier, D. (2018). Keep the Tickets with the Fans: A Proposal for a Federal Law to Protect Consumers Against Price Gouging and Counterfeit Tickets in the Secondary Ticketing Market, Washington University Law Review, 83(44).
  • Kieżel, E. (2018). Wiedza ekonomiczna polskich konsumentów jako podstawa innowacyjnej konsumpcji. Handel wewnętrzny, 3(374).
  • Leciak, M. (2019). Ticket scalping w sporcie – współczesne zagrożenia oraz zasadność i perspektywy reakcji karnej. Instytut Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk – Archiwum Kryminologii, XLI(1). https://doi.org/10.7420/ak2019j.
  • Małysa-Kaleta, A. (2018). Racjonalność w decyzjach konsumentów na współczesnym rynku. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach (371).
  • Namysłowska, M. (2014). Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych a granice prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji w Unii Europejskiej. Wolters Kluwer.
  • News Editor. (2018, 14 lutego). VIEWPOINT: Did the BOTS Act clean up? Ticketing Business News. Pozyskano z: https://www.theticketingbusiness.com/2018/02/14/viewpoint-bots-act-clean/ (10.10.2022).
  • Nissan, B. (2017). An Arms Race On Broadway: Bot-Based Ticket Scalping Hounds Blockbuster Musicals. Pozyskano z: https://www.cs.tufts.edu/comp/116/archive/fall2017/bnissan.pdf (10.10.2022).
  • Parks, B. (2008, 28 stycznia). Ticket scalping has new name and image. nj.com True Jersey. Pozyskano z: https://www.nj.com/giants/2008/01/ticket_scalping_has_new_name_a.html (30.09.2022).
  • Pelofsky, J. i Adegoke, Y. (2010, 26 stycznia). Live Nation, TicketMaster merge, agree to U.S. terms. Reuters. Pozyskano z: https://www.reuters.com/article/us-ticketmaster-livenation-idUSTRE60O4E520100126 (1.10.2022).
  • Porcello, D. C. (2018). A Fixed Game: The Frustrations of Ticket Scalping and the Realities of Its Solutions. Brooklyn Law Review, (1).
  • Ptak-Iglewska, A. (2019, 15 lipca). Cyfrowe wojny z biletowymi konikami. Rzeczpospolita. Pozyskano z: https://cyfrowa.rp.pl/biznes-ludzie-startupy/art16920781-cyfrowe-wojny-z-biletowymi-konikami (7.09.2022 r.).
  • Richards, N. M. i Smart, W. D. (2013). How should the law think about the robots? Edward Elgar Publishing.
  • Seabrook, J. (2009, 3 sierpnia). The Price of The Ticket. The New Yorker.
  • Segrave, K. (2007). Ticket Scalping. An American History. 1850–2005. Jefferson, North Carolina, and London: McFarland & Company, Inc., Publishers.
  • Sisario, B. (2016, 27 stycznia). Report exposes widespread abuses in ticketing industry in New York. The New York Times. Pozyskano z: https://www.nytimes.com/2016/01/28/business/media/report-exposes-widespread-abuses-in-ticketing-industry-in-new-york.html (6.10.2022).
  • Staff Writer. (2017, 27 kwietnia). UK’s Digital Economy Bill becomes law, harsh penalties for scalpers. The Music Network. Pozyskano z: https://themusicnetwork.com/uks-digital-economy-bill-becomes-law-harsh-penalties-for-scalpers/ (10.10.2022).
  • Sturman, Z. (2020). Where’s the Consumer Harm? The BOTS Act: A Fruitless Boogeyman Hunt. Vanderbilt Journal of Entertainment and Technology Law, 22(951). Pozyskano z: https://scholarship.law.vanderbilt.edu/jetlaw/vol22/iss4/9.
  • Tyniec, K. (2022, 10 sierpnia). Fani zrobieni w konika. Beyond Public Relations. Eventim Polska. Pozyskano z: https://media.bepr.pl/klienci/3978/aktualnosci/pr/760371/fani-zrobieni-w-konika (6.09.2022).
  • Waterson, M. (2016). Independent Review of Consumer Protection Measures Concerning Online Secondary Ticketing Facilities. Department for Business, Innovation and Skills. Pozyskano z: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/525885/ind-16-7-independent-review-online-secondary-ticketing-facilities.pdf.
  • Yang, J. (2004). A Whole Different Ball Game: Ticket Scalping Legislation and Behavioral Economics? Vanderbilt Journal of Entertainment Law & Practice, 7(1), 111–132.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2207126

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_7172_2299-5749_IKAR_5_11_6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.