Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 10 | 7 | 35-42

Article title

Zjawisko missellingu na polskim rynku obligacji – czego nauczył nas kazus GetBack S.A.?

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
W artykule zaprezentowano zjawisko missellingu na polskim rynku obligacji na przykładzie obligacji emitowanych przez GetBack S.A. Przedstawiono również postulaty de lege ferenda mające na celu zwiększenie poziomu ochrony obligatariuszy przed zjawiskiem missellingu. W artykule zastosowano metodę dogmatyczno-prawną oraz analizę danych zastanych. Kluczowym problemem badawczym jest w jaki sposób należy doprecyzować regulacje prawne dotyczące ochrony konsumentów na rynku obligacji, aby obligatariusze nie stawali się ofiarami missellingu. Zgodnie z hipotezą postawioną przez autora przepisy prawa, obowiązujące w tym zakresie, wymagają uszczelnienia poprzez nałożenie dodatkowych obowiązków na podmioty oferujące nabycie obligacji konsumentom, a także zaostrzenie kar za stosowanie nieuczciwych praktyk sprzedażowych.

Year

Volume

10

Issue

7

Pages

35-42

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Prawa

References

  • Butor-Keler, A. (2017). Misselling a ochrona konsumenta na rynku usług finansowych. Studia Ekonomiczne, 326, 9–20.
  • Cichorska, J. (2017). Misselling, czyli sprzedaż niepotrzebnych instrumentów finansowych i jej skutki. Stan prawny w Polsce i Wielkiej Brytanii. Rozprawy Ubezpieczeniowe. Konsument na rynku usług finansowych, 24(2), 18–34.
  • Martysz, C.B. (2020). Polski rynek obligacji nieskarbowych – nowe zasady rejestracji obligacji oraz analiza rejestru zobowiązań emitentów. Finanse i prawo finansowe, 3(27), 91–107.
  • Najwyższa Izba Kontroli. (2019). Działalność organów i instytucji państwowych oraz podmiotów organizujących rynek finansowy wobec spółki GetBack S.A., podmiotów oferujących jej papiery wartościowe oraz ją audytujących. Pozyskano z: https://www.nik.gov.pl/plik/id,21685,vp,24335.pdf (20.11.2021).
  • Nizioł, K. (2019). Misselling usług finansowych. Problemy i uwarunkowania prawno-ekonomiczne. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  • Paleczna, M. (2019). Misselling na rynku niebankowych kredytów konsumenckich w świetle aktualnych problemów rynkowych, Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny, 8(8), 50–64.
  • Rutkowska-Tomaszewska, E. (2019). Czy struktura instytucjonalna ochrony konsumenta na rynku usług finansowych wymaga zmian?. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, 11, 21.
  • Rutkowska-Tomaszewska, E. (2020). Misselling i inne nadużycia wobec konsumentów na rynku usług finansowych. W: A. Jurkowska-Zeidler, E. Rutkowska-Tomaszewska, A. Wiktorow, J. Monkiewicz (red.), Nadużycia wobec konsumentów na rynku finansowym: wykrywanie, przeciwdziałanie, zapobieganie. Warszawa: PWN.
  • Sroczyński, J. (2016). Misselling: nowy rodzaj zakazanej praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, 4, 26–31.
  • Urbanek, A. (2020). Przegląd decyzji Prezesa UOKiK dotyczących naruszeń zbiorowych interesów konsumentów w 2019 r. i I połowie 2020 r. Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny, 7(9), 158.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2206946

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_7172_2299-5749_IKAR_7_10_2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.