Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 7 | 8 | 63-72

Article title

Technologiczne wyzwania dla antropocentrycznego prawa konkurencji na przykładzie algorytmicznego ustalania cen w sektorze e-commerce

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Autor prezentuje problem algorytmicznego ustalania cen z punktu widzenia zakazu zawierania antykonkurencyjnych porozumień. W pierwszej kolejności wyjaśnione są podstawowe pojęcia związane z tematem. Następnie zaprezentowano różne rodzaje algorytmicznych porozumień. Sednem pracy była analiza poszczególnych sposobów wykorzystywania algorytmów na przykładach z orzecznictwa unijnego oraz praktyki decyzyjnej organów ochrony konkurencji.

Year

Volume

7

Issue

8

Pages

63-72

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

References

  • Blockx, J. (2018). Antitrust in digital markets in the EU: policing price bots. W: J. Veenbrink (red.), Digital markets in the EU (s. 75–89). Pobrano z: https://ssrn.com/abstract=2987705.
  • Bolecki, A. (2011). Polish antitrust experience with hub-and-spoke conspiracies. Yearbook of Antitrust and Regulatory Studies, 4(5).
  • Brookshear, J. (2003). Informatyka w ogólnym zarysie. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
  • Capobianco, A. i Gonzaga, P. (2017). Algorithms and Competition: Friends or Foes? CPI Antitrust Chronicle. Pobrano z: https://www.competitionpolicyinternational.com/wp-content/uploads/2017/08/CPI-Capobianco- Gonzaga.pdf.
  • Currie, D. (2017). The role of competition in stimulating innovation. Concurrences Innovation Economics Conference, King’s College London, 3 February. Pozyskano z: https://www.gov.uk/government/speeches/david-currie-on-the-role-of-competition-in-stimulating-innovation.
  • Ezrachi, A. i Stucke, M. (2015). Artificial Intelligence & Collusion: When Computers Inhibit Competition. Oxford: Oxford Legal Studies Research Paper No. 18/2015. Pobrano z: http://ssrn.com/abstract=2591874.
  • Ezrachi, A. i Stucke, M. (2016). Virtual Competition: The Promise and Perils of the Algorithm-Driven Economy. Harvard: Harvard University Press.
  • Ezrachi, A. i Stucke, M. (2017). Two Artificial Neutral Networks Meet in an Online Hub and Change the Future (Of Competition, Market Dynamics and Society). Oxford: Oxford Legal Studies Paper, No. 24/2017. Pobrano z: https://ssrn.com/abstract=2949434.
  • Harel, D. (2000). Rzecz o istocie informatyki: Algorytmika. Warszawa: Wydawnictwo WNT.
  • Kohutek, K. (2017). Czy wysłanie e-maila o treści antykonkurencyjnej stanowi praktykę uzgodnioną w rozu-mieniu art. 101 ust. 1 TFUE? Glosa do wyroku Trybunału Sprawiedliwości z 21.01.2016 r. w sprawie C-74/14, Eturas UAB i inni przeciwko Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba. Glosa, 3.
  • Laitenberger, J. (2017). Competition at the digital frontier. Consumer and Competition Day, Malta, 24 April. European Commission. Pozyskano z: http://ec.europa.eu/competition/speeches/text/sp2017_06_en.pdf.
  • Laitenberger, J. (2017a). The many dividends of keeping markets open, fair and contestable. International Competition Law Forum, St. Gallen, 27 April. Pozyskano z: http://ec.europa.eu/competition/speeches/text/sp2017_07_en.pdf.
  • Lem, S. (1987). Pokój na Ziemi. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • McKinsey & Company, Forbes Polska. (2017). Rewolucja AI: Jak sztuczna inteligencja zmieni bi¬znes w Polsce. Raport. Pozyskano z: http://mckinsey.pl/wp-content/uploads/2017/09/Rewolucja-AI_McKinsey_Forbes_PL.pdf.
  • McLennan, M. (2017). Whish urges restraint on algorithmic collusion. Pozyskano z: https://globalcompetitionreview.com/article/1144015/whish-urges-restraint-on-algorithmic-collusion.
  • McSweeny, T. (2017). Algorithms and Coordinated Effects. University of Oxford Center for Competition Law and Policy, 22 May. POzyskano z: https://www.ftc.gov/system/files/documents/public_statements/1220673/mcsweeny__oxford_cclp_remarks_-_algorithms_and_coordinated_effects_5-22-17.pdf.
  • McSweeny, T. i O’Dea, B. (2017). The Implications of Algorithmic Pricing for Coordinated Effects Analysis and Price Discrimination Markets in Antitrust Enforcement. Antitrust, 32(1), Fall.
  • Mleczko, M. (2018). Meeting of Algorithms: Rethinking the Current Approach to Anticompetitive Agreements and Concerted Practices. Pobrano z: https://knect365.com/complaw-blog/article/a796c01d-fd9b-45aa-8423-ec6d4bc094da/2meeting-of-algorithms-rethinking-the-current-approach-to-anticompetitive-agreements-and-concerted-practices.
  • Ohlhausen, M.K. (2017). Should we fear Things that go beep in the Night? Some Initial Thoughts on the Intersection of Antitrust Law and Algorithmic Pricing. United States of America Federal Trade Commission, 23 May. Pozyskano z: https://www.ftc.gov/system/files/documents/public_statements/1220893/ ohlhausen_-_concurrences_5-23-17.pdf.
  • Targański, B. (2016). Antitrust liability in the context of online platforms. Case comment to the preliminary ruling of the Court of Justice of 21 January 2016 ‘Eturas’ UAB v Lietuvos Respublikos. Yearbook of Antitrust and Regulatory Studies, 9.
  • Vestager, M. (2017). Algorithms and Competition. Rede anlässlich 18. Kartellrechtstagung des BKartA. Berlin, 16 March. Pozyskano z: https://ec.europa.eu/commission/commissioners/2014-2019/vestager/announcements/bundeskartellamt-18th-conference-competitionberlin-16-march-2017_en.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2168070

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_7172_2299-5749_IKAR_8_7_4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.