Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 8 | 3 | 56-66

Article title

Spór Allana Blooma i Marthy Nussbaum o model kształcenia ogólnego a edukacja prawnicza

Authors

Content

Title variants

EN
The dispute between Allan Bloom and Martha Nussbaum over the model of general and legal education

Languages of publication

Abstracts

EN
The article presents the contextual analysis of the thoughts on general education f two great minds of our times – Alan Bloom’s and Martha Nussbaum’s. It also states the possibilities of applying those ideas into polish legal education system. Therefore the article is not only a comparative study, but also the constructive criticism of legal education. Author basis is mainly the Bloom’s „The Closing of the American Mind” and Nussbaum’s „Cultivating Humanity: A Classical Defense of Reform in Liberal Education”. The context of the analysis is the polish legal education. Author shows the possible practical applications of presented ideas into Polish legal education and predicts its consequences. Moreover the existing solutions which follow their thoughts are indicated.
PL
Tekst stanowi kontekstową analizę myśli dotyczących edukacji ogólnej dwóch współczesnych filozofów – Alana Blooma i Marthy Nussbaum – oraz omawia możliwość praktycznej ich realizacji na gruncie polskiej edukacji prawniczej. Stanowi zatem jednocześnie konstruktywną krytykę dzisiejszego kształcenia prawników. Autorka przybliża poglądy konserwatywnego Alana Blooma zawarte w książce Umysł zamknięty – o tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów i konfrontuje je następnie z nowoczesną myślą Marthy Nussbaum, ujętą przede wszystkim w W trosce o człowieczeństwo – klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego. Kontekstem dla prowadzonych rozważań jest edukacja ogólna oraz prawnicza w Polsce. Analizie poddawana jest możliwość praktycznej realizacji postulatów obojga filozofów. Ponadto wskazane są istniejące już rozwiązania, stanowiące odzwierciedlenie prezentowanych idei. Na podstawie ogólnych rozważań formułowane są konkretne postulaty możliwe do wcielenia w życie w polskiej edukacji prawniczej. Ponadto oceniane są możliwe konsekwencje każdego z nich.

Year

Volume

8

Issue

3

Pages

56-66

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

author

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2003065

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_7206_kp_2080-1084_119
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.