Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 10 | 2 | 149-167

Article title

Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym (perspektywa gry organizacyjnej)

Content

Title variants

EN
The quality of education in higher education (a perspective of an organisational game)

Languages of publication

Abstracts

EN
The quality of education in higher education concerns both the process of education and higher education as a good produced as a result of education processes. In the last several dozen years, the quality of education has become a major issue dealt with as part of public policy in the area of higher education both in the dimension of particular countries participating in the Bologna Process, and in the European Higher Education Area. As a result, social sciences have shown more interest in education processes in higher education, with managing the quality of education becoming one of the ideas central to the matter. Studies into the quality of education are conducted nowadays by representatives of many social sciences, adopting many different research approaches. The research approach proposed in this article refers to the organisational game concept and draws on the assumptions and the notional apparatus of the so-called decision-making approach as regards making public decisions. A particular assumption that has been made is that the activity of entities involved in the process of education and performing different roles therein (public authorities, higher education institutions and their associations, accreditation agencies and other institutions assessing the quality of higher education, the so-called stakeholders of higher education institutions) can be described and explained as decisions of players playing multiplayer and multilevel games for the organisation of education processes and for higher education. Games for education processes and for higher education are currently played not only in the hierarchical structure of the state, but also in a broader organisational perspective, which is the European Higher Education Area. Managing the quality of education in this area is not controlled top-down, and involves mainly arranging some binding and guiding institutional solutions which are to lead to an increased competitiveness of education processes and higher education offered by European higher education institutions.
PL
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym dotyczy zarówno procesu kształcenia, jak i wykształcenia wyższego jako dobra wytwarzanego w procesach kształcenia. W ostatnich kilkudziesięciu latach stała się zasadniczym problemem polityki publicznej w obszarze szkolnictwa wyższego w wymiarze poszczególnych państw uczestniczących w Procesie Bolońskim i w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego. W konsekwencji wzrosło także zainteresowanie nauk społecznych procesami kształcenia w szkolnictwie wyższym, a jedną z centralnych idei stało się zarządzanie jakością kształcenia. Badania nad jakością kształcenia są prowadzone przez przedstawicieli wielu nauk społecznych, przy użyciu różnorodnych podejść badawczych. Proponowane w artykule podejście badawcze nawiązuje do koncepcji gry organizacyjnej i wykorzystuje założenia oraz aparat pojęciowy tzw. podejścia decyzyjnego w odniesieniu do podejmowania decyzji publicznych. W szczególności przyjęto założenie, że działania podmiotów uczestniczących w różnych rolach w procesie kształcenia można opisywać i wyjaśniać jako decyzje graczy uczestniczących w wielopodmiotowych oraz wielopoziomowych grach o organizację procesów kształcenia oraz o wykształcenie wyższe. Gry o procesy kształcenia oraz o wykształcenie wyższe są obecnie toczone nie tylko w hierarchicznej strukturze państwa, ale również w szerszej strukturze organizacyjnej, jaką jest Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego. Zarządzanie jakością kształcenia w tym obszarze nie jest sterowane odgórnie i polega przede wszystkim na uzgadnianiu wiążących, kierunkowych rozwiązań instytucjonalnych, jakie mają prowadzić do wzrostu konkurencyjności procesów kształcenia i wykształcenia wyższego oferowanego przez europejskie szkoły wyższe.

Year

Volume

10

Issue

2

Pages

149-167

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

References

  • 1. Alexander K.W., Alexander K., Higher Education Law. Policy and Perspectives, 2nd ed., London 2017. [Google Scholar]
  • 2. Austin I., Jones G.A., Governance of Higher Education. Global Perspectives, Theories and Practices, 2nd ed., New York 2017. [Google Scholar]
  • 3. Bleikle I.M., Kogan M., Organization and Governance of Universities, „Higher Education Quarterly” 2007, 20, s. 477–493. [Google Scholar]
  • 4. Bolesta-Kukułka K., Koncepcja gry organizacyjnej, [w:] A.K. Koźmiński (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 1983, s. 238–273. [Google Scholar]
  • 5. Chmielecka E., Systemy zapewnienia jakości kształcenia w świecie, [w:] T. Kraszewski (red.), Jakość kształcenia w perspektywie wejścia Polski do Unii Europejskiej, Płock 2000. [Google Scholar]
  • 6. Crozier M., Friedberg E., L’acteur et le systeme. Les Constraintes de l’action collective, Paris 1977. [Google Scholar]
  • 7. Korybski A., Leszczyński L., Decision Making Approach in a Study of the Enactment and Application of Law, [w:] A. Bator, Z. Pulka (red.), Legal Theory and Philosophy of Law: Towards Contemporary Challenges, Warsaw 2013, s. 156–167. [Google Scholar]
  • 8. Koźmiński A.K., Zawiślak A.M., Pewność i gra. Wstęp do teorii zachowań organizacyjnych, Warszawa 1979. [Google Scholar]
  • 9. Kraszewski T. (red.), Jakość kształcenia w perspektywie wejścia Polski do Unii Europejskiej, Płock 2000. [Google Scholar]
  • 10. Kudła J., Stachowiak-Kudła M., The higher education competition in Poland and the quality of teaching and research: the case of economic and law studies, „Ekonomia i Prawo” 2014, 13(4), s. 471–477. [Google Scholar]
  • 11. Kwiek M., Uniwersytet jako „wspólnota badaczy”?. Polska z europejskiej perspektywy porównawczej i ilościowej, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2012, 40(2), s. 71–86. [Google Scholar]
  • 12. Manning K., Organizational Theory in Higher Education. Core Concepts in Higher Education, London 2013. [Google Scholar]
  • 13. Pettigraw A.M., The Politics of Organizational Decision-Making, London–Tavistock 1973. [Google Scholar]
  • 14. Reale E., Marini G., The Transformative Power of Evaluation, [w:] I.M. Bleikle, J. Enders, B. Lepori (red.), Managing Universities. Policy and Organizational Change from a Western Perspective, Palgrave Macmillan 2017, s. 107–137. [Google Scholar]
  • 15. Stachowiak-Kudła M., Autonomia szkół wyższych a instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości w Polsce i w wybranych państwach europejskich, Warszawa 2012. [Google Scholar]
  • 16. Szewior K., Akredytacja w niemieckim szkolnictwie wyższym. Zarys zagadnienia, Warszawa 2018. [Google Scholar]
  • 17. Alexander K.W., Alexander K., Higher Education Law. Policy and Perspectives, 2nd ed., London 2017. [Google Scholar]
  • 18. Austin I., Jones G.A., Governance of Higher Education. Global Perspectives, Theories and Practices, 2nd ed., New York 2017. [Google Scholar]
  • 19. Bleikle I.M., Kogan M., Organization and Governance of Universities, „Higher Education Quarterly” 2007, 20, s. 477–493. [Google Scholar]
  • 20. Bolesta-Kukułka K., Koncepcja gry organizacyjnej, [w:] A.K. Koźmiński (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 1983, s. 238–273. [Google Scholar]
  • 21. Chmielecka E., Systemy zapewnienia jakości kształcenia w świecie, [w:] T. Kraszewski (red.), Jakość kształcenia w perspektywie wejścia Polski do Unii Europejskiej, Płock 2000. [Google Scholar]
  • 22. Crozier M., Friedberg E., L’acteur et le systeme. Les Constraintes de l’action collective, Paris 1977. [Google Scholar]
  • 23. Korybski A., Leszczyński L., Decision Making Approach in a Study of the Enactment and Application of Law, [w:] A. Bator, Z. Pulka (red.), Legal Theory and Philosophy of Law: Towards Contemporary Challenges, Warsaw 2013, s. 156–167. [Google Scholar]
  • 24. Koźmiński A.K., Zawiślak A.M., Pewność i gra. Wstęp do teorii zachowań organizacyjnych, Warszawa 1979. [Google Scholar]
  • 25. Kraszewski T. (red.), Jakość kształcenia w perspektywie wejścia Polski do Unii Europejskiej, Płock 2000. [Google Scholar]
  • 26. Kudła J., Stachowiak-Kudła M., The higher education competition in Poland and the quality of teaching and research: the case of economic and law studies, „Ekonomia i Prawo” 2014, 13(4), s. 471–477. [Google Scholar]
  • 27. Kwiek M., Uniwersytet jako „wspólnota badaczy”?. Polska z europejskiej perspektywy porównawczej i ilościowej, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2012, 40(2), s. 71–86. [Google Scholar]
  • 28. Manning K., Organizational Theory in Higher Education. Core Concepts in Higher Education, London 2013. [Google Scholar]
  • 29. Pettigraw A.M., The Politics of Organizational Decision-Making, London–Tavistock 1973. [Google Scholar]
  • 30. Reale E., Marini G., The Transformative Power of Evaluation, [w:] I.M. Bleikle, J. Enders, B. Lepori (red.), Managing Universities. Policy and Organizational Change from a Western Perspective, Palgrave Macmillan 2017, s. 107–137. [Google Scholar]
  • 31. Stachowiak-Kudła M., Autonomia szkół wyższych a instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości w Polsce i w wybranych państwach europejskich, Warszawa 2012. [Google Scholar]
  • 32. Szewior K., Akredytacja w niemieckim szkolnictwie wyższym. Zarys zagadnienia, Warszawa 2018. [Google Scholar]

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1975471

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_7206_kp_2080-1084_196
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.