Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 13 | 2 | 184-201

Article title

Definicja legalna nośnika reklamowego i jego typów. Wnioski de lege lata i postulaty de lege ferenda

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Uchwała rady gminy w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów, z jakich mogą być wykonane (zwana w piśmiennictwie: „uchwałą krajobrazową” czy też „uchwałą reklamową”) jest prawnym narzędziem służącym ochronie krajobrazu. Jakkolwiek jest ona zasadna i potrzebna, tak jednak legalnej definicji podstawowych dla jej treści pojęć towarzyszą pewne wątpliwości konstrukcyjne, przekładające się na praktykę stosowania prawa. W niniejszym artykule autorzy identyfikują owe mankamenty obowiązującej regulacji i proponują własne rozwiązania prawne, w szczególności wprowadzenie do porządku prawnego definicji legalnej pojęcia „nośnik reklamowy” (w miejsce obecnej „tablicy reklamowej” i „urządzenia reklamowego”), a także definicji poszczególnych typów nośników. Analizę dogmatycznoprawną kończy projekt stosownego przepisu prawnego.

Year

Volume

13

Issue

2

Pages

184-201

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

References

  • Bąkowski T., Prawo administracyjne dziś i jutro, Warszawa 2018.
  • Chauvin T., Stawecki T., Winczorek P., Wstęp do prawoznawstwa, Warszawa 2014.
  • Fogel A. (red.), Ustawa krajobrazowa. Komentarz do przepisów wprowadzonych w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu, Warszawa 2017.
  • Gromek Z., Uchwała krajobrazowa – wybrane zagadnienia, ST 2019, nr 7–8.
  • Gromek Z., Uchwały reklamowe w orzecznictwie sądów administracyjnych, ZNSA 2020, nr 1.
  • Nałęcz, A. Estetyka przestrzeni publicznej w samorządzie terytorialnym, ST 2015, nr 11.
  • Sługocka M., Nowe narzędzia gminy w zakresie planowania przestrzennego, Warszawa 2020, LEX/el.
  • Sługocka M., Uchwała reklamowa w praktyce – poradnik dla gmin, Warszawa 2020, LEX/el.
  • Szewczyk M., Akty planowania przestrzennego oraz inne akty kształtujące zagospodarowanie przestrzeni, [w:] Leoński Z., Szewczyk M., Kruś M. (red.), Prawo zagospodarowania przestrzeni, Warszawa 2019.
  • Szlachetko J., Uchwała krajobrazowa a zasady techniki prawodawczej, [w:] B. Dolnicki (red.), Źródła prawa w samorządzie terytorialnym, Warszawa 2018.
  • Śleszyński P., O roli wiedzy, umiejętności i doświadczenia w planowaniu przestrzennym, [w:] M.J. Nowak (red.), Ochrona ładu przestrzennego z perspektywy prawno-urbanistycznej, Warszawa 2020.
  • Tobor Z., Wykładnia prawa, [w:] J. Nowacki, Z. Tobor, Wstęp do prawoznawstwa, Warszawa 2020.
  • Wierzbowski M. (red.), Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz aktualizowany, Warszawa 2019.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2154772

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_7206_kp_2080-1084_530
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.