PL EN


2015 | 14 | 1 |
Article title

O NIEKTÓRYCH STRATEGIACH KSZTAŁTOWANIA OPINII I PERCEPCJI W RECENZJI FILMOWEJ

Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
Celem niniejszej pracy jest analiza dyskursu rozumianego jako sposób użycia języka do określonych celów. W centrum mojego badania znalazła się refleksja nad możliwościami tworzenia i wykorzystania strategii dys- kursywno-komunikacyjnych, pojawiających się we współczesnych recenzjach filmowych (w latach 2011–2012). Zebrany korpus składa się z czterdziestu francuskich tekstów, pochodzących ze stron internetowych czasopism oraz portali filmowych i opisujących znaną francuską komedię Nietykalni (2011). Wspomniane strategie dotyczą jednego z etapów tworzenia znaczenia globalnego w dyskursie, gdzie dziennikarz dokonuje selekcji i kategoryzacji informacji, którą ma zamiar przedstawić odbiorcy. Ponieważ dyskurs medialny (w szczególno- ści opiniotwórczy) odrzuca prostą referencję, w analizie skupiam się na opisie i kategoryzacji trzech strategii używanych do nazywania zdarzeń, osób, zjawisk, aktywujących znaczenia ukryte i konotacyjne, tzn. różnego typu dezinformacje wywołane przez implikacje, presupozycje, kulturowe asocjacje. Prezentowane strategie przyczyniają się zarówno do współtworzenia ludzkich sposobów myślenia przez wprowadzanie odbiorcy w pojęciowy świat nadawcy. 
Year
Volume
14
Issue
1
Physical description
Dates
published
2015
online
2015-10-23
Contributors
References
Document Type
Publication order reference
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_7494_human_2015_14_1_171-186
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.