Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 21 | 3 | 27-44

Article title

Użytkownicy aplikacji Too Good to Go I Foodsi jako obywatele w obronie dziedzictwa przyrodniczego?

Content

Title variants

EN
Users of Too Good to Go and Foodsi Mobile Apps As Citizens in Defence of the Natural Heritage?

Languages of publication

Abstracts

EN
Postmodernity, with its disappearance of trade barriers, disintegration of traditional social structures, and the spread of ethics of consumerism, is seen by a number of sociologists as a challenge to social bonds, especially civic ones, based on the idea of common good. However, what is the role of mobile applications promoting the idea of zero food waste in the post-modern societies and thus referring to protection of the natural environment as the common good of mankind? The article explores the potential for environmental social bonds offered by applications Too Good To Go and Foodsi, and the social media groups that bring their users together. Based on the results of a quantitative study preceded by a content analysis of user groups on Facebook, the article answers the question of whether mobile applications can become the basis for social bonds. Applying theoretical perspectives on postmodern transformations and types of social bonds, the article aims to characterize the social bonds emerging through new media.
PL
Ponowoczesność, która charakteryzuje się zanikiem barier handlowych, rozpadem tradycyjnych struktur społecznych oraz rozpowszechnieniem etyki konsumpcjonizmu, jest widziana przez wielu socjologów jako wyzwanie dla więzi społecznych, w szczególności tych obywatelskich, odwołujących się do idei dobra wspólnego. Jaką rolę mogą jednak odgrywać w ponowoczesnych społeczeństwach zachodnich aplikacje mobilne promujące ideę niemarnowania jedzenia, nawiązując w ten sposób do kwestii ochrony środowiska przyrodniczego będącego wspólnym dobrem ludzkości? Artykuł eksploruje możliwości wykształcenia się więzi społecznych w obszarze ochrony środowiska dzięki aplikacjom Too Good To Go i Foodsi oraz grupom w mediach społecznościowych zrzeszającym ich użytkowników. Opierając się na wynikach badania ilościowego poprzedzonego analizą treści w grupach użytkowników na portalu Facebook, autorka odpowiada na pytanie, czy aplikacje mobilne mogą stać się podstawą więzi społecznych. Artykuł wykorzystuje teoretyczne ujęcia dotyczące ponowoczesnych przemian i typów więzi społecznych w celu scharakteryzowania relacji, które powstają dzięki nowym mediom.

Year

Volume

21

Issue

3

Pages

27-44

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Instytut Socjologii, Uniwersytet Jagielloński, Polska

References

  • Barber, B.R. (2000). Dżihad kontra McŚwiat. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
  • Barber, B.R. (2008). Skonsumowani: Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
  • Baudrillard, J. (1998). The Consumer Society: Myths and Structures. London: Sage.
  • Baudrillard, J., Maclean, M. (1985). The Masses: The Implosion of the Social in the Media. New Literary History, 16, 3, 577–589.
  • Bauman, Z. (2000). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
  • Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Beck, U. (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Castells, M. (2007). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Foodsi. (2019). Regulamin. Pobrano z: https://www.foodsi.pl/regulamin [7.01.2022].
  • Giddens, A. (2012). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w późnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Haar, S., van der, Zeinstra, G.G. (2019). The impact of Too Good To Go on food waste reduction at the consumer household level. An explorative study. Wageningen: Wageningen Food & Biobased Research, DOI: 10.18174/501904. Pobrano z: https://edepot.wur.nl/501904 [23.01.2022].
  • Harris, A. (2010). Young People, Everyday Civic Life and the Limits of Social Cohesion. Journal of Intercultural Studies, 31, 5, 573–589.
  • Juza, M. (2013). Przestrzeń społeczna w dobie Internetu: globalna sieć komunikacyjna, przestrzeń wirtualna czy część życia codziennego? Studia Socjologiczne, 211, 4, 103–124.
  • Maffesoli, M. (2008). Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Marody, M., Giza-Poleszczuk, A. (2004). Przemiany więzi społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • O’Brien, K., Selboe, E., Hayward, B.M. (2018). Exploring youth activism on climate change: Dutiful, disruptive, and dangerous dissent. Ecology and Society, 23, 3.
  • Rybicki, P. (1979). Struktura społecznego świata. Studia z teorii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Soler, U. (2018). Technologia jako narzędzie wzmacniania więzi społecznych? Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, 115, 275–288.
  • Tönnies, F. (2001). Community and Society. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Too Good To Go. Warunki. Pobrano z: https://toogoodtogo.pl/pl/terms-and-conditions [7.01.2022].
  • Vo-Thanh, T., Zaman, M., Hasan, R., Rather, R.A., Lombardi, R., Secundo, G. (2021). How a mobile app can become a catalyst for sustainable social business: The case of Too Good To Go. Technological Forecasting & Social Change, 171, 120962.
  • Vrdoljak, D., de Alencar, M.T., Tesic, A. (2020). Sustainable Food Systems: Theory of Change for three Alternative Food Networks in the Swiss cities Zurich and Basel. Zürich: Zurich-Basel Plant Science Center. Pobrano z: https://blogs.ethz.ch/Science_and_Policy/files/2020/05/Sustainable-food-systems_TOC_ZURICH_01.05.20.pdf [23.01.2022].
  • Zaman, M., Vo-Thanh, T., Hasan, R. (2021). Mobile channel as a strategic distribution channel in times of crisis: A self-determination theory perspective. Journal of Strategic Marketing, DOI: 10.1080/0965254X.2021.1959629.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2154950

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_7494_human_2022_21_3_27
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.