Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 7 | 2 | 170-183

Article title

Klikać czy czytać? Pragmatyczna funkcja clickbaitów

Content

Title variants

EN
To Click or to Read? The Pragmatic Function of Clickbaits

Languages of publication

Abstracts

EN
The Internet changes not only human language and communication behaviour but also allows new forms and text genres to appear. Their development is often determined by the factors which did not exist before or were insignificant for traditional oral and written discourse. Consequently, researching pragmatic aspects of computer-mediated communication requires an interdisciplinary approach that considers linguistic, psychological, and technological knowledge. This is the case of clickbait, i.e., content whose primary purpose is to attract attention and encourage visitors to click on a particular web page. This paper shows how it works in the Internet environment and explains the use of linguistic strategies in the context of UX design research and the psychological phenomenon of the curiosity gap (Loewenstein, 1994). It also considers the problem of tabloidization of the new media.
PL
Internet nie tylko zmienia język i sposób komunikowania się ludzi, ale również daje przestrzeń do powstawania nowych form i gatunków tekstowych. Ich rozwój determinują zwykle czynniki, które do tej pory, w tradycyjnej komunikacji ustnej czy pisemnej, miały (jeśli w ogóle) znaczenie drugo czy trzeciorzędne.  W konsekwencji, analiza szeroko rozumianej komunikacji w Internecie, zwłaszcza na poziomie pragmatycznym, wymaga od językoznawcy podejścia interdyscyplinarnego, uwzględniającego wiedzę językową, psychologiczną i technologiczną.  Pokazuje to doskonale przykład clikbaitów, czyli odnośników internetowych, których zadaniem jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy i nakłonienie go do kliknięcia w hiperłącze. W niniejszym artykule staramy się opisać i wyjaśnić strategie komunikacyjne stosowane w clikbaitach, przyjmując jako punkt wyjścia badania z zakresu UX designu, głównie na temat nowego sposobu czytania na ekranie (tzw. F-shapped pattern)  oraz psychologiczną koncepcję luki ciekawości (Loewenstein, 1994). Omawiamy również zjawisko tabloidyzacji mediów internetowych oraz rosnący wpływ clikbaitów na prezentowane w nich treści. 

Year

Volume

7

Issue

2

Pages

170-183

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

References

  • Blom, Jonas N., Kenneth R. Hansen (2015) „Clickbait: Forward-reference as Lure in Online News Headlines”. Journal of Pragmatics, 76; 87–100.
  • Carr, Nicholas (2013) Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg [The Shallows: What the Internet is Doing to Our Brains] (tłum.) Katarzyna Rojek. Gliwice: Helion.
  • Cassany, Daniel (2015) „Las ortografías en Internet: exploración, datos y reflexiones” [W:] Esteban T. Montoro del Arco (red.) Estudios sobre ortografía del español. Lugo: Axax; 13–26.
  • Chakraborty, Abhijnan, Bhargavi Paranjape, Sourya Kakarka, Niloy Ganguly (2016) „Stop Clickbait: Detecting and Preventing Clickbaits in Online News Media”. 2016 IEEE/ACM International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining (ASONAM); 9–16. https://doi.org/10.48550/arXiv.1610.09786.
  • Chen, Yimin, Niall J. Conroy, Victoria L. Rubin (2015) „Misleading Online Content: Recognizing Clickbait as False News”. WMDD '15: Proceedings of the 2015 ACM on Workshop on Multimodal Deception Detection; 15–19. https://dl.acm.org/doi/10.1145/2823465.2823467.
  • Clark, Roy Peter (2014) “Top 8 Secrets of How to Write an Upworthy Headline”. Poynter [pobrane z http://www.poynter.org/news/media-innovation/255886/top-8-secrets-of-how-to-write-an-upworthy-headline/. Data ostatniego dostępu: 06.04.2022].
  • Dan, Ohad, Maya Leshkowitz, Ran R. Hassin (2020) „On Clickbaits and Evolution: Curiosity from Urge and Interest”. Current Opinion in Behavioral Sciences, 35; 150-156. https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2020.09.009.
  • Grigolić, Kristina, George Lifchits, Robert West, Ashton Anderson (2021) „Linguistic Effects on News Headline Success: Evidence from Thousands of Online Field Experiments (Registered Report Protocol)”. PLoS ONE, 16 (9); e0257091. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0257091 [pobrane z https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0257091. Data ostatniego dostępu: 15.08.2022].
  • Guerini, Marco, Jacopo Staiano (2015) „Deep Feelings: A Massive Cross-Lingual Study on the Relation between Emotions and Virality”. [pobrane z https://arxiv.org/abs/1503.04723. Data ostatniego dostępu: 06.04.2022].
  • Kang, Min Jeong, Ming Hsu, Ian M Krajbich, George Loewenstein, Samuel M. McClure, Joseph Tao-yi Wang, Colin F. Camerer (2009) „The Wick in the Candle of Learning: Epistemic Curiosity Activates Reward Circuitry and Enhances Memory”. Psychological Science, 20 (8); 963-973. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2009.02402.x.
  • Liu, Z. (2005) „Reading Behaviour in the Digital Environment: Changes in the Reading Behavior over the Past Ten Years”. Journal of Documentation, 61; 700–712. https://doi.org/10.1108/00220410510632040.
  • Loewenstein, George (1994) „The Psychology of Curiosity: A Review and Reinterpretation”. Psychological Bulletin, 116 (1); 75–98. https://doi.org/10.1037/0033-2909.116.1.75.
  • Łupak, Sebastian (2007) „Plemię szybkich kciuków”. Wyborcza.pl [pobrane z https://wyborcza.pl/7,75410,4537787.html. Data ostatniego dostępu: 06.04.2022].
  • Miejski.pl – Miejski słownik slangu i mowy potocznej. [pobrane z www.miejski.pl. Data ostatniego dostępu: 06.04.2022].
  • Marvin, Caroline B., Elen Tedeschi, Daphna Shohamy (2020) „Curiosity as the Impulse to Know: Common Behavioral and Neural Mechanisms Underlying Curiosity and Impulsivity”. Current Opinion in Behavioral Sciences, 35; 92-98. https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2020.08.003.
  • Metcalfe, Janet, Walter Mischel (1999) „A Hot/Cool-System Analysis of Delay of Gratification: Dynamics or Willpower”. Psychological Review, 106 (1); 3-19. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-295X.106.1.3.
  • Moran, Kate (2020) „How People Read on Line: New and Old Findings”. [pobrane z https://www.nngroup.com/articles/how-people-read-online/?lm=how-users-read-on-the-web&pt=article. Data ostatniego dostępu: 06.04.2022].
  • Nielsen, Jakob (1997) „How Users Read on the Web”. [pobrane z https://www.nngroup.com/articles/how-users-read-on-the-web/. Data ostatniego dostępu: 06.04.2022].
  • O’Neil, Luke (2013). „The Year We Broke the Internet”. Esquire [pobrane z http://www.esquire.com/news-politics/news/a23711/we-broke-the-internet. Data ostatniego dostępu: 06.04.2022].
  • Örnebring, Henrik, Anna Mari Jönsson (2004) „Tabloid Journalism and the Public Sphere: A Historical Perspective on Tabloid Journalism”. Journalism Studies, 5 (3); 283–295. https://doi.org/10.1080/1461670042000246052.
  • Oxford English Dictionary. [pobrane z oed.com. Data ostatniego dostępu: 04.06.2022].
  • Pernice, Kate (2017) „F-Shaped Pattern of Reading on the Web: Misunderstood, But Still Relevant (Even on Mobile)”. [pobrane z https://www.nngroup.com/articles/f-shaped-pattern-reading-web-content/ . Data ostatniego dostępu: 06.04.2022].
  • Polański, Kazimierz (red.) (2003) Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Wrocław: Ossolineum.
  • Rowlands, Ian, David Nicholas, William Peters, Paul Huntington, Maggie Fieldohouse, Gunter Barry, Richard Withey, Hamid R. Jamali, Tom Dobrowolski, Carol Tenopil, (2008) „The Google Generation: The Information Behaviour of the Researcher of the Future”. Aslib Proceeding: New Informations Perspectives, 60 (4); 290–310. https://doi.org/10.1108/00012530810887953.
  • Słownik języka polskiego [pobrane z www.sjp.pwn.pl. Data ostatniego dostępu: 6.04.2022].
  • Waszak, Marcin (2017) „Postprawda i fake news czy weryfikacja treści i źródeł informacji”. Refleksje, 16; 17–187. http://dx.doi.org/10.14746/r.2017.2.13.
  • Wu, Tim (2017) The Attention Merchants: The Epic Scramble to Get Inside. New York: Vintage Books.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
27804805

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_7592_Tertium_2022_7_2_222
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.