Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


1991 | 22 | 209-220

Article title

The Institutional Context of Social Investigations in Poland

Content

Title variants

PL
Instytucjonalny kontekst badań społecznych w Polsce

Languages of publication

Abstracts

PL
Artykuł zawiera próbę przedstawienia instytucjonalnego kontekstu badań socjologicznych w Polsce. Autorzy wskazuję na powiązania między społecznym odbiorem socjologii, badań socjologicznych i ich wyników, a systemem instytucji, włączając w to bliżej nie zdefiniowane w świadomości społecznej "państwo" czy "władzę", jak również instytucje badawcze działające w ramach systemu takie jak Centrum Badania Opinii Społecznej czy instytuty naukowe. Przegląd problemów związanych z nastawieniami respondentów do badań społecznych powstał w oparciu o opracowania i raporty metodologiczne wielu autorów polskich. Obejmuje on lata 1956-1987 i wskazuje na wpływ zmian w polityce i życiu społeczeństwa PRL na oddziaływanie tzw. efektu sponsora na wyniki badań, liczbę odmów oraz stosunek do badań socjologicznych. Stwierdzono m.in., iż w okresach częściowej chociażby demokratyzacji życia publicznego występują wśród respondentów tendencje do bardziej szczerego wyrażania własnych, prywatnych opinii niż w okresach, w których władze powracają do autokratycznych metod sterowania społeczeństwem. W artykule wskazuje się również na środowiskowe uwarunkowania tendencji do prezentowania autentycznych opinii, na wzrost ostatnimi laty liczby odmów udzielania wywiadów dla instytucji utożsamianych z oficjalnymi instytucjami prowadzącymi badania.

Keywords

Year

Issue

22

Pages

209-220

Physical description

Dates

published
1991

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
20874590

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-0208-600X-year-1991-issue-22-article-e134e7e1-2aba-3fe7-a7bb-477287399842
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.