Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 65 | 2 (391) | 42-70

Article title

Dwie dekady systemu egzaminów w oświacie - zewnętrzne ocenianie osiągnięć uczniów

Content

Title variants

EN
Two Decades of Examination System in Education – External Verification of Students’ Achievements

Languages of publication

Abstracts

EN
Two Decades of Examination System in Education – External Verification of Students’ Achievements The system of external examinations, which verify the fulfilment of the requirements set out in the core curriculum, was introduced as a result of the education reform in 1999. In 2016, as a result of the liquidation of middle schools and transformation of six-year elementary schools into eight-year schools, and secondary schools into four or five-year schools, the structure of external examinations has changed. That is why NIK, one more time, has evaluated the functioning of the system and its impact on the quality of education. The author of the article, on the basis of the results of the latest audit and of the previous ones, presents a critical pinion on the examination system: it was tailored to the education system that was introduced twenty-one years ago, but after the first successful decade, it is no longer innovative and does not meet the current needs. The amount of PLN 245,748,600 that was spent on the examina tion system in the years 2007–2013 did not, unfortunately, lead to its modernisation.
PL
Egzaminy zewnętrzne stanowią jeden z podstawowych elementów polskiego systemu oświaty, dzięki któremu poznajemy efekty kształcenia. Mogą też oddziaływać na kwestie programowe czy zarządzanie. Pomimo istotnych nakładów na modernizację ich systemu, po dwudziestu latach funkcjonowania wymaga on istotnych zmian. Dowodzą tego wyniki systematycznie przeprowadzanych kontroli NIK.

Year

Volume

65

Issue

Pages

42-70

Physical description

Dates

published
2020

Contributors

  • Najwyższa Izba Kontroli

References

  • Dolata R., Sitek M. (red.): Raport o stanie edukacji 2014. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej, Warszawa 2015, Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Dubiecka A., Szaleniec H., Węziak D.: Efekt egzaminatora w egzaminach zewnętrznych, [w:] B. Niemierko, M. K. Szmigel (red.): O wyższą jakość egzaminów szkolnych, cz. I, Etyka egzaminacyjna i zagadnienia ogólne, Kraków 2006, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, s. 98-115.
  • Groenwald M.: Etyczne aspekty egzaminów szkolnych, „Glans”, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2011.
  • Jakubowski M., A. Pokropek: Badając egzaminy. Podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych. Warszawa 2009, Centralna Komisja Egzaminacyjna.
  • Jasińska A., Modzelewski M.: Można inaczej. Wykorzystanie IRT do konstrukcji testów osiągnięć szkolnych [w:] B. Niemierko, M. K. Szmigel (red.): Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne, Kraków 2012, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, s. 157-168.
  • Kierznowski Ł.: Egzamin maturalny w Polsce. Analiza prawna, Białystok 2016, Wydawnictwo Prawo i Partnerstwo.
  • Lisiecka Z.i Kozak W.: O potrzebie badań nad efektem zwrotnym egzaminu maturalnego z języka polskiego, „Ruch Pedagogiczny” nr 2/2014, s. 83–92.
  • Niemierko B.: Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa 1990, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Niemierko B.: Jawne i ukryte błędy pomiaru dydaktycznego, [w:] B. Niemierko, M. K. Szmigel (red.): Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne, Kraków 2012, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, s. 37-50.
  • Niemierko B.: Ku czemu zmierzają egzaminy zewnętrzne?, [w:] B. Niemierko, M. K. Szmigel (red.): Dawne i nowe formy egzaminowania, Wrocław 2001, s. 15-29.
  • Niemierko B.: Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002, wyd. 3, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Niemierko B.: Perspektywy badań, psychologicznych, dydaktycznych, socjologicznych i po litologicznych wspomagających system egzaminowania zewnętrznego, „Egzamin. Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej” nr 1/2004, s. 4-9.
  • Niemierko B.: Pomiar sprawdzający w dydaktyce, Warszawa 1990, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Pokropek A., Kondratek B.: Zrównywanie wyników testowania. Definicje i przykłady zastosowania, [w:] „Edukacja” nr 4/2012 (120), s. 52-71.
  • Pokropek A.: Matura z języka polskiego. Wybrane problemy psychometryczne [w:] B. Niemierko, M. K. Szmigel (red.): Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy, Kraków 2011, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, s. 438-450.
  • Pokropek A.: Zrównywanie wyników egzaminów zewnętrznych w kontekście międzynarodowym, [w:] B. Niemierko, M. K. Szmigel (red.): Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy, Kraków 2011, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, s. 524-531.
  • Stróżyński K.: Między policzalnym a niepoliczalnym. Pedagogiczny spacer po linie, „Dyrektor Szkoły” nr 5/2015(257), s. 58.
  • Szaleniec H., Dolata R.: Funkcje krajowych egzaminów w systemie edukacji, „Polityka Społeczna” nr 1/2012, s. 37-41.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2041317

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-0452-5027-year-2020-volume-65-issue-2__391_-article-2fb778b7-9608-3fe5-8bf8-ded0a1c7921a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.