Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 747 | 8 | 56-73

Article title

Glottodydaktyka polonistyczna w procesie rozwoju. Rozważania na marginesie monografi i Władysława T. Miodunki

Content

Title variants

EN
Polish glottodidactics in the development process. Discussions in the context of a monograph by Władysław T. Miodunka

Languages of publication

Abstracts

EN
Part 1 of the paper presents Polish glottodidactics (PG) as a practical field and a scientific discipline and points to its current position in academic education, Polish language policy, and the humanities. Part 2 discusses the theses of the academic monograph by Władysław T. Miodunka: Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy (Polish glottodidactics. Origin – the present state – prospects) (Księgarnia Akademicka, Kraków 2016), which the author of this paper considers the most important summary of the achievements of the contemporary PG in the history. In the individual chapters of the monograph, W.T. Miodunka focuses on: defi ning PG, seen as a scientific discipline, identifying its subdisciplines, and enumerating the major accomplishments of the researchers working within each of them. In the presented study, the author illustrates the evolution of PG from the viewpoint of pedagogical innovations, demonstrates his own vision of periodisation and prospects for its development. Part 3 of the paper argues with some of the theses from the monograph.

Keywords

Year

Volume

747

Issue

8

Pages

56-73

Physical description

Dates

published
2017

Contributors

  • Uniwersytet Łódzki

References

  • M. Cieński, 2014, Czterdziestolecie Szkoły Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców [w:] A. Dąbrowska, U. Dobesz (red.), 2014, 40 lat wrocławskiej glottodydaktyki polonistycznej. Teoria i praktyka, Wrocław, s. 13–16.
  • A. Dąbrowska, W. Miodunka, A. Pawłowski, 2012, Wyzwania polskiej polityki językowej za granicą: kontekst, cele, środki i grupy odbiorcze, Warszawa.
  • A. Dąbrowska, U. Dobesz (red.), 2014, 40 lat wrocławskiej glottodydaktyki polonistycznej. Teoria i praktyka, Wrocław.
  • S. Dubisz, 2015, „Dwadzieścia lat później” – język polski poza granicami kraju – historia badań i ich perspektywy, „Poradnik Językowy” z. 8, s. 7–17.
  • M. Dakowska, 2014, O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej, Warszawa.
  • [ESOKJ] D. Coste, B. North, J. Sheils, J. Trim, 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa.
  • D. Gałyga, 2015, Skuteczność nauczania cudzoziemców języka polskiego na przykładzie działalności Instytutu Polonijnego Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1996–2004, Kraków.
  • P. Garncarek, 2006, Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.
  • P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz (red.), 2010, Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.
  • P. Garncarek, P. Kajak (red.), 2012, Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.
  • P.E. Gębal, 2014, Krakowska szkoła glottodydaktyki porównawczej na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej, Kraków.
  • P.E. Gębal, 2013, Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków.
  • P.E. Gębal. W.T. Miodunka, 2016, Współczesne tendencje rozwoju glottodydaktyki europejskiej w dorobku glottodydaktyki polonistycznej (na podstawie materiałów konferencji Stowarzyszenia „Bristol” [w]: W. Próchniak. M. Smoleń-Wawrzusiszyn (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje
  • i innowacje, Lublin, s. 15–36.
  • K. Jędryka, 2012, Język polski w polonijnej szkole. Na przykładzie badań przeprowadzonych w Clark – New Jersey, USA, Warszawa.
  • H. Komorowska, 2007, Metodyka nauczania języków obcych w Polsce (1957–2007). 50 lat czasopisma „Języki Obce w Szkole” z wyborem tekstów z lat 1957–2007, Warszawa.
  • R. Laskowski, 2009, Język w zagrożeniu. Przyswajanie języka polskiego w warunkach polsko-szwedzkiego bilingwizmu, Kraków.
  • J. Lewandowski (red.), 1980, Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego. Wybór artykułów, Warszawa.
  • J. Lewandowski, 1985, Nauczanie języka polskiego cudzoziemców w Polsce. Monografia glottodydaktyczna, Warszawa.
  • A. Libura, A. Żurek, 2016, Erozja dopełniacza w polskim języku odziedziczonym, „Poradnik Językowy” z. 2, s. 38–49.
  • E. Lipińska, A. Seretny, 2012, Między językiem ojczystym a obcym. Nauczanie i uczenie się języka odziedziczonego na przykładzie szkolnictwa polonijnego w Chicago, Kraków.
  • E. Lipińska, A. Seretny, 2016, Język odziedziczony – polszczyzna pokoleń polonijnych, „Poradnik Językowy” z. 10, s. 45–61.
  • E. Lipińska, A. Seretny, P. Turek, 2016, Ta sama lecz nie taka sama polszczyzna Polaków z zagranicy, cudzoziemców i rodzimych użytkowników języka, „Poradnik Językowy” z. 2, s. 7–20.
  • W. Martyniuk, 1984, „Mów do mnie jeszcze!”. Podręcznik języka polskiego dla średnio zaawansowanych, Kraków.
  • W. Martyniuk, 1992, Inwentarz intencjonalno-pojęciowy i tematyczny do nauczania języka polskiego jako obcego [w:] W.T. Miodunka (red.), Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny, Kraków, s. 157–174.
  • J. Mazur, A. Dunin-Dudkowska, A. Małyska, K. Sobstyl (red.), 2011, W służbie języka i kultury. Jubileusz XX-lecia Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców UMCS, Lublin.
  • W.T. Miodunka, 2013, Innowacje w glottodydaktyce polonistycznej [w:] J. Mazur, A. Dunin-Dudkowska, A. Małyska (red.), Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, t. I, Lublin, s. 681–710.
  • W.T. Miodunka, 2016, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.
  • W.T. Miodunka, J. Rokicki (red.), 1999, Oswajanie chrząszcza w trzcinie czyli o kształceniu cudzoziemców w Instytucie Polonijnym Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • W. Pfeiffer, 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.
  • G. Przechodzka, 2016, Integracja środowiska glottodydaktyki polonistycznej na przykładzie prac Zespołu Autorów Zadań i Egzaminatorów [w:] I. Janowska, P.T. Gębal (red.), O lepsze jutro studiów polonistycznych. Glottodydaktyka polonistyczna dziś, „Biblioteka LingVariów. Glottodydaktyka” t. XV, Kraków, s. 35–46.
  • E. Rogozińska, M. Skura, A. Piasecka (red.), 2006, Na chwałę i pożytek nasz wzajemny. Złoty jubileusz Polonicum, Warszawa.
  • E. Sękowska, 2010, Język emigracji polskiej w świecie. Bilans i perspektywy badawcze, Kraków.
  • D. Wielkiewicz, 2008, Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego w latach 1952–2002, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 15, Łódź.
  • W. Wilczyńska, A. Michońska-Stadnik, 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków.
  • G. Zarzeczny, 2014, JPJO: Przewodnik bibliograficzny – baza danych glottodydaktyki polonistycznej [w:] A. Dąbrowska, U. Dobesz (red.), 40 lat wrocławskiej glottodydaktyki polonistycznej. Teoria i praktyka, Wrocław, s. 373–408.
  • G. Zarzycka, G. Rudziński (red.), 2010, Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego – 2. Jubileusz 50-lecia Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 17, Łódź.
  • G. Zarzycka, 2016a, Wpływ egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego na status polszczyzny w świecie oraz na zmiany w glottodydaktyce polonistycznej, „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN” t. LXII, s. 215–227.
  • G. Zarzycka, 2016b, O wspólnocie dyskursywnej glottodydaktyków polonistycznych [w]: I. Janowska, P.T.Gębal (red.), O lepsze jutro studiów polonistycznych. Glottodydaktyka polonistyczna dziś, „Biblioteka LingVariów. Glottodydaktyka” t. 15, Kraków, s. 15–34.
  • G. Zarzycka, M. Biernacka, 2016, Specjalistyczne odmiany języka – 1. Koncepcje badawcze i praktyka glottodydaktyczna, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 23.
  • K. Zechenter, 2015, Po polsku na Wyspach. Poradnik dla rodziców i dzieci dwujęzycznych, Londyn.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2900232

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-0551-5343-year-2017-volume-747-issue-8-article-d3d28ac3-f71d-3a5f-a546-465b8dae6287
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.