Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 750 | 1 | 62-68

Article title

Dydaktyka i popularyzacja wiedzy o języku polskim w dorobku doktor Krystyny Długosz-Kurczabowej

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
This text is dedicated to Dr Krystyna Długosz-Kurczabowa and her activities in the area of teaching and popularising the knowledge of the Polish language. During her employment at the University of Warsaw, she educated many generations of specialists in Polish studies, was the author of several signifi cant academic handbooks (one of the most important ones is Gramatyka historyczna języka polskiego (Historical grammar of Polish) written in cooperation with S. Dubisz), took part in team projects and conferences. In the course of her academic career, she wrote approximately 300 papers bringing the Polish language and its history closer to Poles, resolved a multitude of doubts by answering questions in Poradnia Językowa PWN (PWN Linguistic Guidance), cooperated with many publishing houses and provided her opinion on a range of handbooks to be released. Dr Krystyna Długosz-Kurczabowa was a member of Polskie Towarzystwo Językoznawcze (Polish Linguistic Society) and Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego (Society of Enthusiasts of the Polish Language), and was Head of the Warsaw Branch of Towarzystwo Kultury Języka (Society for Language Culture).

Keywords

Year

Volume

750

Issue

1

Pages

62-68

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

References

  • W. Decyk, S. Dubisz (red.), 2008, Glosariusz staropolski. Dydaktyczny słownik etymologiczny, Warszawa.
  • K. Długosz-Kurczabowa, 1963, Źródło zawsze w wodę obfi te, „Słowo Ludu” Magazyn nr 257–258.
  • –, 1966, Jak powstały Kielce, „Słowo Ludu” Magazyn nr 365.
  • –, 1977, Funkcje formantów rzeczownikowych w „Leksykonie” Jana Mączyńskiego, „Prace Filologiczne” 27, s. 47–157.
  • –, 1983, Badania Profesora Przemysława Zwolińskiego w zakresie słowotwórstwa, „Poradnik Językowy” z. 6, s. 351–355. Przedruk [w:] Z. Zaron, Z. Greń (red.), My z Nich, Warszawa 2017, s. 261–266.
  • –, 1998, Szkolny słownik. Etymologia, Warszawa.
  • –, 2003, Bogurodzica [w:] W. Decyk-Zięba, S. Dubisz (red.), Teksty staropolskie. Analizy i interpretacje, Warszawa, s. 69–100.
  • –, 2015, Wyrazy, które intrygowały i które intrygują, Warszawa.
  • K. Długosz-Kurczabowa, S. Dubisz, 1993, Gramatyka historyczna języka polskiego. Skrypt dla studentów polonistyki, cz. I: Pochodzenie języka polskiego. Fonetyka – Fonologia, Warszawa.
  • –, –, 1998, Gramatyka historyczna języka polskiego. Podręcznik dla studentów polonistyki, Warszawa.
  • –, –, 1999, Gramatyka historyczna języka polskiego. V. Słowotwórstwo, seria VI, Warszawa.
  • –, –, 1999, Gramatyka historyczna języka polskiego w testach, ćwiczeniach i tematach egzaminacyjnych, Gdańsk.
  • –, –, 2001, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa.
  • –, –, 2006, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa.
  • –, –, 2006, Gramatyka historyczna języka polskiego w testach, ćwiczeniach i tematach egzaminacyjnych, Warszawa.
  • H. Karaś, 2006, O Doktor Krystynie Długosz-Kurczabowej „słów kilkoro” [w:] H. Karaś (red.), „Czynić słowami”. Studia ofi arowane Krystynie Długosz-Kurczabowej, Warszawa, s. 9–15.
  • M. Milewska-Stawiany, E. Rogowska-Cybulska (red.), 2013, Mówię, więc jestem: rozmowy o współczesnej polszczyźnie, cz. 4, Gdańsk.
  • I. Stąpor, 2016, Krystyna Długosz-Kurczabowa, Wyrazy, które intrygowały i które intrygują, Warszawa 2015, „Poradnik Językowy” z. 8, s. 102–103.
  • E. Wierzbicka-Piotrowska (red.), 2015, Dialog pokoleń: w języku potocznym, w języku wsi i miasta, w literaturze, w publicystyce, w tekstach kultury, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2170382

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-0551-5343-year-2018-volume-750-issue-1-article-a7e7db06-b44e-305a-906c-3ae594c2383f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.