Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2011 | Zeszyt | XXV | 653-662

Article title

Kodeks etyczny instrumentem upowszechniania i promowania etycznej kultury organizacyjnej wśród pracowników

Content

Title variants

EN
A code of ethics as an tool for the popularization and promotion of an ethical organizational culture among employees

Languages of publication

Abstracts

EN
Achieving success in business and gaining a long term competitive advantage require a fair, responsible and decent behavior of persons who are involved in it. Therefore, managers should take care of forming such ethical organizational culture, in which they are written clear principles, resulting from the ethical values and norms relevant to business. They should also promote it among employees. It is not easy and requires the support of appropriate tools. One of them may become a code of ethics of the company. The article shows how to make it a formal tool of popularization and promotion of an ethical organizational culture. It also presents the values which are typical for this type of culture and which behaviors are triggered together with them in the organization.
PL
Osiągnięcie sukcesu w działalności gospodarczej i zdobycie długotrwałej przewagi konkurencyjnej wymaga uczciwego, odpowiedzialnego i przyzwoitego postępowania osób w nią zaangażowanych. Dlatego zarządzający powinni zadbać o kształtowanie etycznej kultury organizacyjnej, czyli takiej, w której są wpisane jasne zasady, wynikające z etycznych wartości i norm istotnych dla przedsiębiorstwa. Powinni także umiejętnie ją propagować wśród pracowników. Nie jest to łatwe i wymaga wsparcia odpowiednimi narzędziami. Jednym z nich może stać się kodeks etyczny firmy. W artykule ukazano, jak można uczynić z niego formalny instrument upowszechniania i promowania etycznej kultury organizacyjnej. Przedstawiono w nim również, jakie wartości są charakterystyczne dla tego typu kultury i jakie zachowania są wraz z nimi wyzwalane u członków organizacji.

Year

Volume

Issue

XXV

Pages

653-662

Physical description

Dates

published
2011

Contributors

References

  • Ford W.D.R. 1994. Ethical Decision Making: A Review of the Empirical Literature, „Journal of Business Ethics”, marzec.
  • Gardner H. 2007. Etyczny umysł, „Harvard Business Review”, nr 55 (skrót artykułu: http://praca.gazeta.pl/gazetapraca. 02.04.2008 r.).
  • Hans P., Etyka w polskim biznesie, dostępny w Internecie: http://gtfr.pl/pl/zarzadzanie_ryzykiem.php?artid=659&pg=1&. 04.05.2010 r.
  • Klimczak B. 1996. Etyka gospodarcza, Wyd. Akademii Ekonomicznej im Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Kluckhohn F., Strodtbeck F.L. 1961. Variations in Value Orientations, Greenwood Press, Westport, Conn.
  • Kluckhohn F.R. 1964. Dominant and Variant Value Orientations, w: C. Kluckhohn, H.A. Murray (red.), Personality in Nature Society and Culture, A. Knopf, New York.
  • Kultura organizacyjna, dostępny w Internecie: http://www.oxford215.pl/konspekty/PZ_kultura.pdf. 04.05.2010 r..
  • Ossowska M. 1985. Normy moralne. PWN, Warszawa.
  • Porębski C. 2000. Czy etyka się opłaca? Zagadnienia etyki biznesu, Antykwa, Kraków–Kluczbork.
  • Pratley P. 1998. Etyka w biznesie, Gebethner i S-ka, Warszawa.
  • Rybak M. 2004. Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Shein E.H. 1986. Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass, San Francisco– London.
  • Sikorski C. 2002. Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Stankiewicz J., Łychmus P. 2008. Code of ethics: a company’s philosophy or a list of deontological obligations of an employee? „Management”, Vol. 12, no 1.
  • Stankiewicz J., Łychmus P. 2010. Upowszechnianie wartości i norm społecznych wśród pracowników z wykorzystaniem kodeksu etycznego, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu”, nr 19, Wrocław.
  • Trompenaars F., Hampden-Turner Ch. 2001. Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Zbiegień-Maciąg L. 1999. Kultura w organizacji. Identyfikacja kultury znanych firm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2164242

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-0860-9608-year-2011-volume-Zeszyt-issue-XXV-article-a62ae672-6215-364c-8e50-e204f9b80d55
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.