EN
The concept of corporate social responsibility, when implemented consistently may improve the company’s competitive position and help build the advantage over competitors. The most important benefits of running a responsible business are: improved image, savings, differentiation, higher morale of the workers and reduced risk. The paper analyses some areas in which CSR may be a strategic stuff. That approach corresponds with P. Ducker’s theories and with positive influences on enterprise’s strategy. General remarks of the article also sourced from own empirical researches. The researches discuss Polish managers approach to CSR in 2010 year.
PL
Koncepcja społecznej odpowiedzialności (CSR), konsekwentnie realizowana w przedsiębiorstwie, może na różne sposoby przyczyniać się do poprawy jego pozycji konkurencyjnej i budowania przewagi nad konkurentami. Najczęściej wymieniane korzyści wynikające z odpowiedzialnego prowadzenia biznesu to poprawa wizerunku, oszczędności, możliwość wyróżnienia się, podniesienie morale pracowników oraz ograniczenie ryzyka działalności. Artykuł dokonuje analizy kilku obszarów, w których CSR można traktować jako tworzywo strategiczne. Argumentacje potwierdzające tę cechę wynikają ze zgodności CSR z podejściami z teorii organizacji, postulatami P. Druckera oraz z pozytywnym wpływem na opracowanie strategii przedsiębiorstwa. Kilka okoliczności rozważań odnosi się do wyników autorskich badań poglądów polskich menedżerów z 2010 r.