Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | Zeszyt | XXVII | 354-368

Article title

Innowacje społeczne jako przesłanka modelu biznesowego

Content

Title variants

EN
Social innovation as premise of business model

Languages of publication

Abstracts

EN
The analyzes of the role of social innovation referring to the concept of involved marketing and to create economic value and social enterprise business model was made. It was confirmed that the process of social innovation acts differently depending on the approach of social responsibility. There were analyzed four option of social responsibility: ethics, CSR , CS V and social entrepreneurship. There were evaluated the 15 initiatives of enterprises in Poland, as the examples of CSR activities. The analysis was aimed, to verify the scope and business opportunities in such initiatives. There have been also assessed abilities of the initiatives in creating social innovation. It has been shown that they are in this respect very different. There were proofs similar to the formula of ethics, but also close to CS V formula. Attention was given to the possibility of financing projects I the key „social innovation” by the UE structural funds in the new perspective of years 2014-2020.
PL
Dokonano analizy znaczenia innowacji społecznych, odnosząc problem do koncepcji marketingu zaangażowanego oraz do zagadnienia tworzenia wartościekonomicznej i społecznej w modelu biznesowym przedsiębiorstwa. Potwierdzono, że proces powstawania innowacji społecznej przebiega różnie w zależności od podejścia do odpowiedzialności społecznej. Wyróżniono cztery jej opcje: etyka, CSR , CS V oraz przedsiębiorczość społeczna. Przeprowadzono ocenę 15 inicjatyw przedsiębiorstw w Polsce, które uznane były jako przykład działań na rzecz CSR . Analiza miała na celu zweryfikowanie zakresu i możliwości biznesowych takich inicjatyw. Dokonano również oceny potencjału danej inicjatywy w tworzeniu innowacji społecznych. Wykazano, że są one pod tym względem bardzo zróżnicowane. Istniały przykłady zbliżone do formuły etyka, ale też wychodzące naprzeciw CS V. Zwrócono uwagę na możliwości finansowania przedsięwzięć z klucza „innowacje społeczne” przez środki strukturalne UE , w nowej perspektywie lat 2014-2020.

Year

Volume

Issue

Pages

354-368

Physical description

Dates

published
2013

Contributors

References

  • Drucker P. 2004. Natchnienie i fart czyli innowacja i przedsiębiorczość, Wydawnictwo Studia EMKA , Warszawa.
  • Drucker P. 2012. Classic Drucker, MT Biznes, Warszawa.
  • Grant R. M. 2011. Współczesna analiza strategii, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  • Janasz W., Kozioł-Nadolna K. 2011. Innowacje w organizacji, PWE , Warszawa.
  • Jonkier J., Rudnicka A., Reichel J. 2011. Nowe horyzonty, Przewodnik po odpowiedzialności i rozwoju zrównoważonym, Centrum Strategii i Rozwoju Impact, Łódź.
  • Kanter M. R. 2006. Korporacyjna innowacyjność społeczna, w: Zarządzanie innowacją, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  • Kotler Ph, Roberto N., Lee N. 2002. Social Marketing: Improving the Quality of Life, Sage Publications.
  • Kuraszko I., Auguściniak Sz. 2010. 15 polskich przykładów społecznej odpowiedzialności biznesu, FOB, Warszawa.
  • Paszkier R., Nowak A. 2012. Przedsiębiorczość Społeczna, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  • Sigismund A., Floyd S., Sherman H., Terjesen S. 2012. Określanie modelu biznesowego w: Zarządzanie strategiczne, podejście zasobowe, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  • Wrzosek W. 2012. Strategie Marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Yunus M. 2012. Bankier ubogich. Historia mikrokredytu, Wydawnictwo Concordia, Warszawa.
  • Guide to social innovation. February 2013. European Commission.
  • Budnich V., Serneels S. 2012. Hybrydowe łańcuchy wartości, pomost między biznesem i społeczeństwem w: Odpowiedzialny biznes 2012, Sojusz na rzecz potrzebnych zmian, „Harvard Business Review Polska”.
  • Ileczko B. 1979. Podstawy typologiczne ogólnej teorii innowacji, „Zagadnienia Naukoznawstwa”, nr 4.
  • Malara Z., Kroik J. 2012. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa – konstytuowanie koncepcji w perspektywie strategicznej, „Organizacja i Kierowanie”, nr 1, Warszawa.
  • Pindelski M. 2012. Etyka, CSR i CSV w orientacjach strategicznych, „Przegląd Organizacji”, nr 2.
  • Porter M. E., Kramer M. R. 2011. Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa, „Harvard Business Review Polska”, nr 5.
  • Stanek-Kowalczyk A. 2012. Wąskie rozumienie społecznej roli firm, „Harvard Business Review Polska”, nr 5.
  • Czy Internet zrewolucjonizuje mały biznes-crowdfouding, „Rzeczpospolita” 13.07.2012.
  • http://www.univ-orleans.fr/leo/infer/SpecialSession_CSR _Vauday.pdf (dostęp: 5.05.2013).
  • Malara Z., Kroik J. 2013. Adaptacja do praktyki organizacyjnej zachowań odpowiedzialnych społecznie, zgodnych z koncepcją CSV w wybranych spółkach komunalnych w Polsce. Próba oceny, artykuł przyjęty na konferencję organizowaną przez WS B Gdańsk, wrzesień 2013.
  • Skonieczny J. 2013. Innowacje społeczne, artykuł przyjęty do druku w „Pracach Naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu”, Poznań.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2164937

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-0860-9608-year-2013-volume-Zeszyt-issue-XXVII-article-853a4f49-3486-362b-a507-f8c0ec6067c9
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.