Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | Zeszyt | XXVII | 171-184

Article title

Zachowanie kierowcy w trudnej sytuacji drogowej

Content

Title variants

EN
The behavior of the driver in difficult driving situations

Languages of publication

Abstracts

EN
The article presents the behavior of the driver in a difficult situation in which to achieve a result is only possible to change the normal structure of the activity that is affected is the relative balance between the different parts of the structure. Perform activities in the given conditions not only leads to specific results, but also modifies the same results, because each step involves a variety of effects and leaves traces.
PL
Artykuł przedstawia zachowanie kierowcy w sytuacji trudnej, w której osiągnięcie wyniku jest możliwe tylko przy zmianie normalnej struktury czynności, tzn. gdy naruszona zostaje względna równowaga między poszczególnymi elementami struktury. Wykonywanie czynności w danych warunkach prowadzi nie tylko do określonych wyników, ale modyfikuje również same wyniki, ponieważ każda czynność pociąga za sobą różnorodne skutki i pozostawia ślady.

Year

Volume

Issue

Pages

171-184

Physical description

Dates

published
2013

Contributors

References

  • Beck K. H., Shattuck T., Raleigh R. 2001. Parental predictors of teen driving risk. „American Journal of Health Behavior”, nr 25, s. 10–20.
  • Eliasz A. 2000. Psychologia ekologiczna, w: Strelau J. (red.), Psychologia, t. 3, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Evans L. 2006. Traffic Safety: Science Serving Society, Bloomfield Hills MI: Science Serving Society.
  • Forbes T. W. 1972. Human factors in highway traffic safety research, Wiley.
  • Garner A. R., Morgan C. T. 1961. Applied experimental psychology. Human factors in engineering design, New York.
  • Karney J. E. 1980. Kształtowanie psychologicznej struktury prowadzenia samochodu w normalnej sytuacji drogowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Karney J. E. 1969. Metody kształcenia nawyków u kierowców przy prowadzeniu pojazdu samochodowego, ITS , Warszawa.
  • J. E. Karney. 2004. Podstawy psychologii i pedagogiki pracy, Pułtusk.
  • Linhart J. 1987. Proces i struktura uczenia się ludzi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Materska M. 1972. Treść przygotowania teoretycznego a struktura czynności praktycznych, Ossolineum, Wrocław.
  • McFarland R. A. 1953. Human factors in air transportation, Mc Graw Hill, New York.
  • McFarland R. A. Moselay A. L. 1954. Human factors in highway transport safety, Mass. Boston.
  • Pawlikowska H. 1964. Charakterystyka pracy kierowcy autobusu, ITS . Warszawa.
  • Ratajczak Z. 1974. Czynnościowa i sytuacyjna analiza pracy kierowcy jako podstawa doboru metod badania przydatności do pracy w zawodach komunikacyjnych, referat wygłoszony na XXII Zjeździe Naukowym PTP, Białystok.
  • Rothengatter T., Huguenin R. 2004. Introduction, w: T. Rothengatter, R. Huguenin (red.), Traffic and transport psychology. Proceedings of ICTT P (3–8), Amsterdam–Boston–Heidelberg–Elsevier.
  • Taubman-Ben-Ari O. 2006. Couple similarity for driving style. Transportation research, część F, 9, s. 185–193.
  • Tomaszewski T. 1986. Aktywność człowieka, w: M. Maruszewski, J. Reykowski, T. Tomaszewski, Psychologia jako nauka o człowieku, Wyd. KIW , Warszawa.
  • Tomaszewski T. 1975. Człowiek w sytuacji, w: Psychologia, PWN, Warszawa.
  • Tomaszewski T. 1963. Wstęp do psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Uhlaner J. E., Drucker A. J., Brown E. E. 1972. The driver in a military setting, w: Forbes T. W. (red.), Human factors in highway traffic safety research, WileyInterscience, New York, s. 165–190.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2164913

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-0860-9608-year-2013-volume-Zeszyt-issue-XXVII-article-d2175855-be05-3d9a-8b85-3361ad7bcd0c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.