Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | Zeszyt | XXX | 469-485

Article title

Teaching listening to university students: methodological and cognitive dimension

Content

Title variants

PL
Kształcenie umiejętności słuchania u studentów uniwersytetu: wymiar metodologiczny i poznawczy

Languages of publication

Abstracts

PL
Artykuł skupia się na problemie nauczaniu słuchania studentów kierunków językowych. Rozumienie ze słuchu rozpatrywane jest z punktu widzenia kognitywistyki, dostarczając dowodów, że język i myślenie są ze sobą powiązane, więc, nie mogą być postrzegane oddzielnie. W związku z tym pojęcia poznania, kompetencji ogólnej, kompetencji poznawczej i kompetencji rozumienia ze słuchu są tu zbadane i wyjaśnione. Okazuje się, że kompetencja rozumienia ze słuchu obejmuje szereg składników, a mianowicie jej tworzą: wiedza proceduralna i deklaratywna; język, umiejętności instruktażowe, intelektualne, organizacyjne i kompensacyjne; nawyki językowe i, wreszcie, zdolności poznawcze i komunikacyjne. Stąd, kompetencja rozumienia ze słuchu jest postrzegana jako zintegrowana zdolność do właściwego zrozumienia i dostosowania języka mówionego. W artykule tym przedstawiono podstawowe pojęcia kognitywistyki (koncepcyjna sfera, domen, pole, koncept, propozycja, frejm, sieć i ontologia). Dokonano tu próby uruchomienia mechanizmu konceptualnego modelowania w procesie rozwijania kompetencji rozumienia ze słuchu.
EN
The article focuses on the problem of teaching listening to students of linguistic fields. Listening comprehension is addressed from the perspective of cognitive science, providing the evidence that language and thought are interrelated and consequently cannot be viewed separately. Accordingly, the notions of cognition, general competence, cognitive competence and listening comprehension competence are explored and clarified. It is revealed that listening comprehension competence embraces a number of constituents which are: procedural and declarative knowledge; language, instructional, intellectual, organizational, and compensational skills; language habits and, finally, cognitive and communicative abilities. Hence, listening comprehension competence is looked upon as an integrated ability to adequately understand and adapt spoken speech. Similarly, in the paper the basic notions of cognitive science are elaborated (a conceptual sphere, a domain, a parcel, a concept, a proposition, a frame, a network, and an ontology). The attempt is made to employ the mechanisms of conceptual modeling in the process of developing listening comprehension competence.

Year

Volume

Issue

XXX

Pages

469-485

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

References

  • Вовк О. 2011. Методика навчання англійської мови: комунікативно-когнітивний підхід, Чабаненко Вид. Ю., Черкаси, с. 222–223.
  • Жаботинская С. 2010. Principles of Building Conceptual Models for Thesaurus Dictionaries, Cognition, communication, discourse: international on-line journal, http://sites.google. com/site/ cognitiondiscourse /vypusk-no1-2010, c. 75–92.
  • Задворна С. 2013. Підготовка студентів немовних спеціальностей до структурування навчальної інформації засобами концептуального моделювання, Aвтореф. дис. … канд. пед. наук, Черкаси, с. 8.
  • Плотинский Ю. 2001. Модели социальных процессов, Логос, Москва, с. 116.
  • Carston R. 1998. Language and Cognition, Language: Psychological and Biological Aspects, Cambridge (Mass.), p. 38–68.
  • Fry P. 1991. Fostering Children’s Cognitive Competence through Mediated Learning Experiences: Frontiers and Futures, National Academies Press, Springfield, p. 297.
  • Langacker R. 2008. Cognitive Grammar. A Basic Introduction, Oxford University Press, New York, p. 100–112.
  • Neisser U. 1992. Two Themes in the Study of Cognition, Cognition: Conceptual and Methodological Issues, Washington, p. 333–340.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2166131

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-0860-9608-year-2016-volume-Zeszyt-issue-XXX-article-0c9478e2-d845-30af-a171-c5fa207f46b1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.