Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 24 | 1(46) | 107-123

Article title

Codzienność granic jako miejsce kształtowania się tożsamości nauczycieli

Authors

Content

Title variants

EN
Everyday Boundaries as Locations of Teachers’ Identity Formation

Languages of publication

Abstracts

EN
In this article I try to capture the predicament of teachers’ everyday life at school by looking at their identity as it is being constructed in the ongoing relations of their professional reality. I am inspired primarily by Bachtin’s idea of a dialogue, which I extend by references to Heidegger’s notion of being-in--the world and Levinas’ concept of the Other. Ontological openness to meetings in the world which I share with others takes the life of the I to the borderlines:the borderline of my internal world, the crossing over the experienced present, and the most important non-reducible borderline between myself and the other. My reflection concerns the potential that an analysis of the processes that take place on the borderline of teachers’ meetings with other participants of school everyday life can have for pedeutology.

Keywords

Year

Volume

24

Issue

Pages

107-123

Physical description

Dates

published
2012

Contributors

  • Dolnośląska Szkoła Wyższa

References

  • Bachtin, M. (1970). Problemy poetyki Dostojewskiego. Warszawa: PIW.
  • Bachtin, M. (1986). Estetyka twórczości słownej. Warszawa: PIW.
  • Bachtin, M. (1997). W stronę filozofii czynu. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
  • Clandinin, D. J., Connelly, F. M. (1995). Teachers’ professional knowledge landscapes. New York, NY: Teachers’ College Press.
  • Clandinin, D. J., Connelly, F. M. (1999). Shaping professional identity. Stories of Educational Practice. New York, NY: Teachers College.
  • Clandinin, D. J., Connelly, F. M. (2000). Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Clandinin, J., Murphy, S., Huber, J., Murray Orr, A. (2010). Negotiating Narrative Inquiries: Living in a Tention-Filled Midst. Journal of Educational Research, 81–90.
  • Clark, K., Holquist, M. (1984). Mikhail Bakhtin. Harvard: The Belknap Press of Harvard University Press.
  • Dróżka, W. (2008). Generacja wielkiej zmiany. Studium autobiografii średniego pokolenia nauczycieli polskich. Kielce: Wyd. Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego.
  • Emerson, C. (2009). Niewspółobecność: czym jest, a czym nie jest , [w:] D. Ulicka (red.) Ja-Inny: wokół Bachtina: antologia (t. 2). Kraków: Universitas.
  • Gołębniak, D. (2001). Ku pedeutologii refleksyjnej – od agresywnej pewności do łagodnej perswazji. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, numer specjalny.
  • Heidegger, M. (2004). Bycie i czas. Warszawa: PWN.
  • Hirschkop, K. (2009). Historia tworzenia historii (warianty historii Bachtina). W: D. Ulicka (red.), Ja-Inny: wokół Bachtina: antologia (t. 2). Kraków: Universitas.
  • Holquist, M. (2009). The role of chronotope in Dialog. W: Proceedings from the Second International Interdisciplinary Conference on Perspectives and Limits of Dialogism in Mikhail Bakhtin, karin Junefelt, Pia Nordin.
  • Holquist, M. (2010). Dialogism. Bakhtin and his World. London: Routledge.
  • Kant, I. (2010). Krytyka czystego rozumu. Warszawa: PWN.
  • Kwiatkowska, H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią. Gdańsk: GWP.
  • Krzychała, S. (2010). Badacz w szkole – o rekonstruowaniu edukacyjnej codzienności. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie: pojęcia – procesy – konteksty (t. 5). Gdańsk: GWP.
  • Krzychała, S., Zamorska, B. (2010). Nauczyciele wobec edukacyjnej obcości – rekonstrukcja kolektywnych wzorów orientacji. W: R. Kwiecińska, M. Szymański (red.), Nauczyciel wobec zróżnicowań społecznych. Kraków: Wyd. Nauk. UP.
  • Levinas, E. (2002). Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności. Warszawa: PWN.
  • Levinas, E. (2000). Inaczej niż być lub ponad istotą. Warszawa: Altheia.
  • Ligus, R. (2009). Biograficzna tożsamość nauczycieli. Historie z pogranicza. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW.
  • Matusov, E., Smith, M., Candela, M. A., Lilu, K. (2007). Culture has no internal territory: Culture as dialogue. W: J. Valsiner, A. Rosa (red.), The Cambridge Handbook of Socio-Cultural Psychology. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Matusov, E. (2009). Journey into dialogic pedagogy. New York, NY: Nova Science Publishers.
  • Skarga, B. (1997). Tożsamość i różnica: eseje metafizyczne. Kraków: Wyd. Znak.
  • Teodorov, T. (1983). Antropologia filozoficzna. W: E. Czaplejewicz, E. Kasperski (red.), Bachtin. Warszawa: PWN.
  • Wertsch, J. V. (1991). Voices of the mind: A sociocultural approach to mediated action. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Wittgenstein, L. (2000). Traktatus logico-philosphicus. Warszawa: PWN.
  • Witkowski, L. (2000). Uniwersalizm pogranicza: o semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Zamorska, B. (2008). Nauczyciele: (re)konstrukcje bycia-w-świecie edukacji. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2137686

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-0867-0323-year-2012-volume-24-issue-1_46_-article-oai_ojs_forumoswiatowe_pl_article_116
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.