Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 25 | 1(48) | 11-27

Article title

Komplementarne spojrzenie na raport z badań

Content

Title variants

EN
Research Report: A Complementary Approach

Languages of publication

Abstracts

EN
Empirical research report can be seen as a specific monologue addressed to others (including other researchers) in order to inspire them to critically assess its theses as well as to, possibly, reproduce and continue the research. From this perspective, the report becomes part of a peculiar dialogue, which lacks immediate feedback and defers the addressees' response. As the author of the report is accountable for any silences and omissions, a dilemma arises whether the omissions protect the research subjects or whether they mislead the report's target audience. The paper locates the empirical research report in the ethical context of scholarship.
PL
Raport z badań empirycznych jako specyficzny monolog, ale skierowany do innych (także innych badaczy) z intencją zainspirowania ich do krytycznego oglądu zaprezentowanych tez, ale także ewentualnej replikacji i kontynuacji badań. Z tej perspektywy raport staje się elementem specyficznego dialogu, ale pozbawionego bieżącej relacji zwrotnej; możliwa jest jedynie odroczona reakcja odbiorców. Odpowiedzialność autora raportu za ewentualne przemilczenia. Dylemat: w jakim stopniu te przemilczenia chronią osoby badane, w jakim zaś wprowadzają w błąd odbiorców raportu. Związek raportu z etycznym kontekstem badań.

Year

Volume

25

Issue

Pages

11-27

Physical description

Dates

published
2013

Contributors

  • Wydział Pedagogiki i Psychologii. Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

References

  • Aleksander, Z. (2003). Komunikacja. W: T. Pilch (Red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (Tom 2, s. 707-713). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Angrosino, M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Barska, A. (2009). Inkontrologia. W: S. Jedynak i J. Kojkoł (Red.), Encyklopedia filozofii wychowania (s. 116–117). Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza „Branta”.
  • Baylon, C. i Mignot, X. (2008). Komunikacja. Kraków: Wydawnictwo „Flair”.
  • Brzeziński, J. (2007). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana: praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Christians, C. G. (2009). Etyka i polityka w badaniach jakościowych. W: N. K. Denzin i Y. S. Lincoln (Red.), Metody badań jakościowych (Tom 1, s. 207-244). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Golka, M. (2008). Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Hajduk, Z. (2008). Nauka a wartości. Aksjologia nauki. Aksjologia epistemiczna. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
  • Hammersley, M. i Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
  • Hetmański, M. (2007). Epistemologia jako filozoficzna refleksja nad poznaniem i wiedzą. W: M. Hetmański (Red.), Epistemologia współcześnie (s. 7-68). Kraków: „Universitas”.
  • Johnson, D. W. (1992). Podaj dłoń. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
  • Juszczyk, S. (2004). Modele komunikacji. W: T. Pilch (Red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (Tom 3, s. 376-386). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Koć-Seniuch, G. (2003). Dialog. W: T. Pilch (Red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (Tom 1, s. 688–693). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Krüger, H.-H. (2007). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Łobocki, M. (2009). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Moustakas, C. (2001). Fenomenologiczne metody badań. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”.
  • Nowak, S. (2008). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Nowicki, A. (1991). Spotkania w rzeczach. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Ostrowska, U. (2000). Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Ostrowska, U. (2003). Inkontrologia pedagogiczna. W: T. Pilch (Red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (Tom 2, s. 324–-328). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Palka, S. (2006). Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Pilch, T. i Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Pisarek, W. (2008). Wstęp do nauki o komunikowaniu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Richardson, L. i Adams St. Pierre, E. (2009). Pisanie jako metoda badawcza. W: N. K. Denzin i Y. S. Lincoln (Red.), Metody badań jakościowych (Tom 2, s. 457-482). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Seredyn, S. (2001). Druga generacja Szkoły Frankfurckiej – teoria działania komunikacyjnego Jürgena Habermasa. W: B. Dobek-Ostrowska (Red.), Nauka o komunikowaniu: podstawowe orientacje teoretyczne (s. 147-156). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych: metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Silverman, D. (2010). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Sołoma, L. (2002). Metody i techniki badań socjologicznych: wybrane zagadnienia. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
  • Such, J. (2006). Filozofia nauki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Wysocka, E. (2003). Komunikacja interpersonalna. W: T. Pilch (Red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (Tom 2, s. 713-724). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2138011

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-0867-0323-year-2013-volume-25-issue-1_48_-article-oai_ojs_forumoswiatowe_pl_article_27
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.