Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 26 | 2(52) | 69-81

Article title

„System edukacji” jako pomnik funkcjonalizmu w dyskursie oświatowym

Authors

Content

Title variants

EN
The Educational System as a Monument of Functionalism in Educational Discourse

Languages of publication

Abstracts

EN
The theme of the article is the concept of the educational system-its origin and relationship with a specific strand of scientific thought, which is functionalism. “The education system,” the key term for education in Poland, is saturated with content that less and less corresponds to the needs and expectations of society. The author carries out an analysis of the content, referring to some currents of pedagogical thought and pointing at the traps in the educational discourse, dangerous to its thoughtless participants.
PL
Tematem artykułu jest pojęcie systemu edukacji – jego pochodzenie i związki z konkretnym nurtem myśli naukowej, jakim jest funkcjonalizm. „System edukacji”, ten kluczowy dla oświaty w Polsce termin, jest nasycony treściami, które coraz słabiej korespondują z potrzebami i oczekiwaniami społecznymi. Autorka przeprowadza ogólną analizę tych treści, odwołując się do wybranych nurtów myśli pedagogicznej i wskazując na pułapki, które czyhają w dyskursie edukacyjnym na bezrefleksyjnych uczestników.

Year

Volume

26

Issue

Pages

69-81

Physical description

Dates

published
2014

Contributors

author
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

References

  • Banach, C. (1997). Polska szkoła i system edukacji: przemiany i perspektywy (wyd. 2). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Czapiński, J. (2013, 25 października). Prof. Janusz Czapiński: niech rodzice oprotestują cały system edukacji. WP Wiadomości. Pobrane 17 listopada 2013, z: http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Prof-Janusz-Czapinski-niech-rodzice-oprotestuja-caly-system-edukacji,wid,16104290,wiadomosc.html
  • Dahrendorf, R. (1982). Out of Utopia: Toward a Reorientation of Sociological Analysis. W: L. A. Coser, B. Rosenberg (red.), Sociological Theory. A Book of Readings. 5-th Edition. New York, NY: Macmillan.
  • Federowicz, M. (2007). Ustrój szkolny. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku (Tom 6, s. 1171–1178). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Feinberg, W., Soltis, J. F. (2000). Szkoła i społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Giroux, H. A. (1993). Teoria krytyczna i racjonalność w edukacji obywatelskiej. W: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukację: dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach (s. 149–184). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Kupisiewicz, C., Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kwaśnica, R. (1990). Ukryte założenia trzech krytyk: przyczynek do samowiedzy pedagogii przejścia i pogranicza. W: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Ku pedagogii pogranicza (s. 118–157). Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Ośrodek Studiów Kulturowych i Edukacyjnych.
  • Kwieciński, Z., Witkowski, L. (1993). Spory o edukację: dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Langacker, R. (2009). Gramatyka kognitywna: wprowadzenie. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
  • Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny (wyd. 10). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Pezda, A., Nowakowska, A. (2013, 9 listopada). Sześciolatki bez referendum: ruch Ratuj Maluchy nie czuje się przegrany. Gazeta Wyborcza. Pobrane z: http://wyborcza.pl/1,76842,14921646,Szesciolatki_bez_referendum__Ruch_Ratuj_Maluchy_nie.html
  • Pomykało, W. (red.). (1993). Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa: Fundacja „Innowacja”.
  • Stańczyk, P. (2013). Człowiek, wychowanie i praca w kapitalizmie: w stronę krytycznej pedagogiki pracy. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Szacki, J. (2002). Historia myśli socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Szkudlarek, T. (2001). Ekonomia i etyka: przemieszczenia dyskursu edukacyjnego. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, Numer specjalny, 165–191.
  • Szkudlarek, T. (2010). Wyzwanie pedagogiki krytycznej. W: T. Szkudlarek, B. Śliwerski, Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki (s. 9–48). Kraków: Impuls.
  • Umpleby, S. (1982). Cybernetics. W: American Society for Cybernetics. Pobrane 13 listopada 2013, z: http://www.asc-cybernetics.org/foundations/definitions.htm
  • Ustawa o rozwoju systemu oświaty i wychowania. (1961). Dz.U. 1961 nr 32 poz. 160.
  • Ustawa o systemie oświaty. (1991). Dz.U. 1991 nr 95 poz. 425.
  • Witkowski, L. (1998). O słowniku nowej generacji dla pedagogiki. W: A. Siemak-Tylikowska, H. Kwiatkowska, S. M. Kwiatkowski (red.), Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata. Warszawa: „Żak”.
  • Witkowski, L. (2012). Współczesne „systemy” edukacyjne między samoregulacją i autodegradacją: o problematyczności i dramaturgii kategorii systemu w pedagogice. W: R. Kwiecińska, J. M. Łukasik (red.), Zmiana społeczna: edukacja – polityka oświatowa – kultura. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
  • Wołoszyn, S. (2005). Oświata i wychowanie w XX wieku. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika: podręcznik akademicki (Tom 1, s. 155–179). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Ziółkowski, M. (2002). System. W: Encyklopedia Socjologii (Tom 4, s. 140–147). Warszawa: Oficyna Naukowa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2138433

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-0867-0323-year-2014-volume-26-issue-2_52_-article-oai_ojs_forumoswiatowe_pl_article_173
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.